Hyundai heeft de i30 voor de derde keer vernieuwd. De eerste generatie kwam in 2007 en sindsdien heeft deze auto een stevige positie boven in het C-segment verworven. En in het geheel niet onterecht, hieronder vind je de redenen om de Hyundai i30 in ieder geval te overwegen.

De nieuwe Hyundai i30 ziet er op het eerste gezicht al een stuk beter uit dan zijn voorganger. Het samenspel van de forse hexagonale ‘Cascade’ (zeshoekige) grille in de grof gevormde bumper, maken ‘m lekker stoer. “Door deze nieuwe grille oogt de Hyundai i30 lager en spitser, wat de auto een dynamische look geeft”, aldus Hyundai Nederland. Vanaf de bovenkant van de bijdehand ‘kijkende’ koplampen loopt een strakke lijn via de portieren fraai door naar de achterlichten,die de Hyundai i30 een sportieve dimensie geeft.

Veel (laad)ruimte

Het mooie lijnenspel van de Hyundai i30 vind je ook binnenin de auto die iets breder geworden is dan zijn voorganger. Het doordachte ontwerp van het interieur, het lijnenspel van het dashboard en de smalle middenconsole geven de Hyundai een ruime indruk. De materialen zijn mooi en voelen goed en degelijk aan. Het zwevende entertainment display geeft informatie mooi en duidelijk weer en heeft een software update gekregen, waardoor het systeem lekker snel is geworden.

De stoelen van zitten goed, al is de zitting aan de korte kant. Maar omdat de voorkant van de zitting relatief hoog staat, is er toch genoeg ondersteuning voor je bovenbenen. Het in hoogte verstelbare stuur kon voor mijn gevoel echter net niet laag genoeg ingesteld worden. Voor- en achterin is er lekker veel ruimte. De laadruimte is in centimeters gegroeid en je kunt maar liefst 395 liter bagage kwijt. En dat is veel voor dit segment.

Lekker motortje

Ik reed met de driecilinder 1.0-liter benzine uitvoering met 120 pk en zeer fijn schakelende handgeschakelde zesversnellingsbak. De fijne turbo motor presteert het lekkerste bij lage toerentallen. Je hoeft hierdoor niet veel te schakelen en de motor is zo stil, dat je soms vergeet om vanaf de vierde versnelling op te schakelen. Ook het onderstel van de Hyundai i30 verdient een dikke pluim.

De wegligging en demping van oneffenheden zijn goed en de auto stuurt direct. De remmen zijn bij stapvoets rijden wat bruusk, je hoeft het pedaal maar aan te raken en je staat stil en dat is wel even wennen. De Hyundai is echter geen wonder in stilte. Boven de 110 kilometer per uur is bandengeluid uit voornamelijk achterin de auto hoorbaar. Rondom de A-stijlen is er wat windgeruis en samen zorgen ze voor aardig wat geluid in de auto. Hyundai Nederland: “Bij de Hyundai i30 is juist veel aandacht besteed aan isolatie, je hoort de motor nauwelijks. Bandengeruis heeft met wegdek te maken en weersomstandigheden.”

Conclusie

De Hyundai i30 is een verrassend fijne auto waarvan je op voorhand weet dat je vele jaren zonder problemen lekker kunt sturen. Vanaf nu komen er naast de vijfdeurs uitvoering ook nog een stationwagen, een sportieve ‘N’ versie en een fastback aan. Hyundai heeft zich met de i30 wat mij betreft middenin de gevestigde Europese orde in het volle C-segment gevestigd en is de overweging en de moeite van een proefrit zeker waard.    

Informatie:

Merk: Hyundai
Model: i30
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 998 cc, driecilinder
Vermogen: 120 pk
Koppel: 171 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 11,2 seconden
Topsnelheid: 187 km/u
Versnellingsbak: 6v, handgeschakeld
Gewicht: 1.296 kg
Prijs vanaf: 20.495 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: