Interieurs van moderne auto’s worden ontworpen voor de inzittenden. Ze moeten stijlvol, maar tegelijkertijd ook intuïtief en eenvoudig bedienbaar zijn. Dit geldt niet voor de auto interieurs van sommige concept cars die maar een paar keer op een autoshow staan en dan naar een museum gaan. Autofabrikanten leven zich compleet uit op de interieurs, maar er uiteindelijk chaotisch uitzien en nauwelijks bruikbaar zijn. In dit artikel belichten de zes extreemste en futuristische concept car interieurs ooit.

Citroën Hypnos (2008)

1. Citroën Hypnos (2008)

De Citroën Hypnos is een van de slechts twee auto’s in dit overzicht die na 2000 ontworpen is. Het is een luxe middenklasser crossover en sommige designtrekjes kom je ook tegen in de Citroën C4 Aircross. Het interieur is waarschijnlijk een van de kleurrijkste ooit. Het instrumentenpaneel is helder rood, de voorstoelen zijn oranje-geel en de achterstoelen blauw-paars. De vorm van stoelen is ook niet alledaags. De zitting loopt bijvoorbeeld helemaal achter de onderbenen door naar de bodem van de auto en de hoofdsteunen komen uit het plafond. En wat te denken van de open ruimte naast het extreem vormgegeven stuur?

Pontiac Banshee IV

2. Pontiac Banshee IV (1988)

Aan de buitenkant is de vierde versie van de Pontiac Banshee IV al een futuristische verschijning, binnenin ziet het apparaat er wellicht nog bizarder uit. Het hele interieur lijkt volledig een geheel te zijn en uit één blok goedkoop grijs plastic gemaakt te zijn. Om de boel een beetje op te fleuren zijn er vier gele knoppen op het stuur en knipperlichthendel gemonteerd. In totaal zitten er maar liefst 23 knoppen op het gameconsole achtige stuur.

Buick Questor

3. Buick Questor (1983)

De Buick Questor is een concept car van General Motors in de jaren ’80 en werd vijf jaar voor de Banshee gelanceerd. Waar je in moderne auto’s de airbag zit, zie je in de Questor een bedieningspaneel met daarboven iets wat op een speaker lijkt. De knoppen op het stuur vervangen de bediening van ruitenwissers en knipperlichten en ook de wagensnelheid en verlichting en nog veel meer kan vanaf het stuur geregeld worden. In de middenconsole zien we de CD speler.

Nissan NRV-II

4. Nissan NRV-II (1983)

Op het eerste gezicht ziet het interieur van de Nissan NRV-II nog niet eens zo vreemd uit. Er is een digitaal instrumentenpaneel, een multifunctioneel stuur en een navigatiesysteem in de middenconsole onder het dashboard. Het geheel lijkt veel op de zaken die we in moderne auto’s tegenkomen. We moeten echter wel in gedachten houden dat het hier om een 34 jaar oude auto gaat. Als je bedenkt hoe groot de gemiddelde PC in die tijd was, kun je je afvragen hoe Nissan het voor elkaar gekregen heeft dit in een auto heeft weten te proppen.

Citroën Karin

5. Citroën Karin (1980)

Citroën staat er om bekend dat ze extreem futuristische concept cars ontwikkelen en de Karin hoort daar absoluut tussen. De auto is volledig beige, heeft een driezitsbank voorin en de vorm van een piramide. En alsof dit nog niet voldoende was, heeft Citroën de Karin één van de meest extreme interieurs ooit gegeven. Net als in de McLaren F1, zit de bestuurder in het midden en iets verder naar voren dan zijn twee passagiers. Omdat het in het midden zit en er geen middenconsole is, zitten alle bedieningen die je nodig hebt op het stuur gemonteerd.

Volkswagen Orbit

6. Volkswagen Orbit (1986)

Een van de weinige Duitse auto’s in deze lijst: de Volkswagen Orbit concept car uit 1986. De Orbit heeft een uitgebreid digitaal instrumentenpaneel dat bijna het hele dashboard beslaat. De meeste functies zijn in het paneel verwerkt dat zo breed is dat het voor de neus van de passagier uitkomt. Het stuur is hierdoor eenvoudig gebleven, ook de bediening van wissers en aanwijzers is conventioneel en zoals we van de meeste andere auto’s kennen.  

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: