Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Dubbeltest Fiat Tipo Cross en Fiat Tipo SW

    Auto 21-12-2021Geen reacties

    Samenvatting

    Het zijn geen auto’s die je heel vaak ziet rijden en welbeschouwd is dat vreemd. De Fiat Tipo is namelijk een prima auto, voorzien van zuinige motoren en moderne hulpsystemen. En met de recente facelift, ziet hij er zeker van de voorzijde aantrekkelijk en onderscheidend genoeg uit. Wij deden een dubbeltest met twee ‘speciale’ uitvoeringen, de Tipo Cross en de Tipo SW, om te achterhalen waarom hij bij het Nederlandse publiek niet echt wil aanslaan.
    Uiterlijk

    De twee auto’s vergelijkend is het vooral de Cross die de show steelt. Hij deelt zijn nieuw vormgegeven grille en lampen weliswaar met de SW, maar zijn hogere bodemspeling, stoerdere bumpers, sideskirts en velgen maken hem een stuk flitsender. De SW is in vergelijking een stuk meer ingetogen.

    Qua interieur zijn de beide auto’s uiteraard identiek, op het feit na dat onze test Cross iets meer luxe aan boord had. Maar waar de SW de Cross natuurlijk overtreft is de laadruimte. In plaats van 440, biedt hij een lekkere ruime 550 liter én tevens ruimte aan grotere objecten.
    Motorisering

    De Tipo’s kunnen geleverd worden met twee diesels, van 95 en 130 pk, en één benzinemotor, die verreweg het meest in ons land gekozen zal worden. Onze beide testauto’s waren dan ook voorzien van deze 1,0-liter driecilinder Firefly benzinemotor, die dankzij een turbo 100 pk en 190 Nm weet te produceren.

    Van 0-100 km/u in 12 seconden een top van rond de 190 km/u zijn geen cijfers waar de ware petrolhead steil van achterover slaat. Toch presteert de kleine driecilinder beter dan je op basis van deze gegevens verwacht. De motor geeft altijd thuis, maar vereist soms wel even terugschakelen als je snel wilt inhalen.
    Zuinig?

    Het doel van deze één liter is natuurlijk zo zuinig mogelijk zijn. Daarbij word je geholpen door een schakelindicator op je volledig digitale dashboard, die je aanspoort bij 60 km/u al naar de hoogste versnelling te gaan; het nieuwe rijden zullen we maar zeggen. Gelukkig schakelt de versnellingsbak buitengewoon soepel, wat het vele op- en afschakelen minder erg maakt.

    Oude motoren zouden bij dit soort verhoudingen direct gaan horten en stoten, maar de Firefly motor geeft geen kik. Ook niet als je vervolgens wilt optrekken, want daarvoor moet je echt een verzet of 2 terug. Volg je de indicator echter trouw, dan is een verbruik van tegen de 1 op 20 haalbaar. Maar, en dit is een vrij grote maar, zodra je iets meer in de toeren rijdt, daalt het verbruik zienderogen en kom je eerder op 1 op 14 uit.
    Het rijden

    Hoewel de Cross iets hoger op zijn wielen staat, is er qua wegligging niet zo gek veel verschil met de SW te merken. Beide auto’s zijn duidelijk ontwikkeld om de gulden middenweg tussen comfort en sportiviteit te bewandelen.

    Aan de ene kant krijg je daardoor twee auto’s die op alle vlakken inzetbaar zijn, aan de andere kant springen ze er ook op geen enkel vlak uit. Anders gezegd: een prima wegligging, maar voor een Italiaan ietwat aan de ingetogen kant.
    Moderne systemen

    De opgefriste Tipo’s zijn voorzien van de nieuwste rijhulp- en veiligheidssystemen. Zaken als Lane Departure Control (reageert wel erg bruusk), adaptieve Cruise Control, dodehoek sensor, Intelligent Speed Assist, Traffic Sign Recognition en adaptief grootlicht zijn allemaal op de Tipo’s te verkrijgen. En duidelijk bij het gebruik is dat ze over het algemeen een stuk sneller en vloeiender werken dan de oudere systemen.

    Ook qua infotainment heb je niets te klagen, mits je kiest voor de optie met het 10 inch touchscreen. Niet alleen kun je dan gebruik maken van het grotere scherm, maar heb je tevens de beschikking over DAB radio, Apple Carplay en Android Auto Wireless. Kortom, alles erop en eraan.
    Conclusie

    Samenvattend is weinig negatiefs aan de Tipo’s te ontdekken. Goed, de motoren en wegligging spreken niet echt tot de verbeelding, maar zijn voor dagelijks vervoer meer dan prima. Het opgefriste uiterlijk ziet er goed uit, waarbij de Cross de meest aantrekkelijke auto is. En qua moderne systemen is de auto helemaal van deze tijd. De SW is beschikbaar vanaf 23.390,- euro, de Cross is er vanaf 28.190,- euro, dus het ligt ook niet aan de prijs. Als wij dus heel eerlijk zijn: wij moeten het antwoord op de in het begin van dit verhaal gestelde vraag verschuldigd blijven. Maar als iemand een idee heeft, horen wij dat uiteraard graag. 

    Fiat Tipo Cross en SW


    Motor: 999 cc driecilinder turbo benzine
    Vermogen: 100 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 190 Nm bij 3.000 tpm
    Transmissie: 6 v., handgeschakeld
    Aandrijving: voorwiel
    Topsnelheid in km/u: Cross: 192 – SW: 191
    Acceleratie 0-100 km/u: Cross: 12,2 seconden – SW: 12
    Gewicht voor wegenbelasting in kg: Cross: 1.235 – SW: 1.245
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 18,5
    CO2-uitstoot: 130 g/km
    Energielabel: B
    Prijs vanaf: Cross: 28.190,- SW: 23.930,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest BMW M850i xDrive Gran Coupé
    Next Article Test Renault Arkana E-Tech hybrid

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?