Je hebt goeie motorfietsen en dan heb je hele goeie motorfietsen. De nieuwe Ducati Monster 1200 S valt onder deze laatste categorie. Waarom vraag je? Read on.

Altijd al de leukste
De Monster is sinds zijn ontstaan het populairste model van Ducati geweest. Toegankelijk -zowel qua prijs als sturen- is het ook altijd een feest geweest om op te rijden. En hoewel de wat lichtere modellen al meer dan genoeg fun leverden, zijn het altijd de uitvoeringen met de meeste pk’s geweest die de meeste beleving boden.

Kon ik vroeger kwijlen bij zo’n gave Monster S4Rs, tegenwoordig loopt het water mij in de mond bij de 1200 S. Met nog iets betere componenten dan de toch al niet slechte Monster 1200, biedt de S eigenlijk alles wat je van een motor wil.

Veel, veel power
In het bekende en stijve Trellis frame hangt de 1.198 cc Testastretta L-twin met 147 pk bij 9.250 tpm en 124 Nm bij 7.750 tpm. Wat een ongelooflijk lekker blok blijft dit toch! Een heerlijk dik koppel bij lage en extreme versnelling bij hogere toeren. Het gaat nooit, maar dan ook nooit vervelen.

Maar hoe indrukwekkend de power ook is, de ware kracht zit em in de manier waarop je deze kan doseren. De gasrespons is dermate goed, dat je als een ware chirurg de toch wel indrukwekkend hoeveelheid pk’s met grote finesse op het achterwiel los kan laten. Veel power is niet moeilijk, maar power en control in een dergelijk mooi huwelijk is ware kunst.

Stoute wheelies
Uiteraard word je hierbij geholpen door de volledig elektronische beschermengel-afdeling van Ducati. Het begint bij drie verschillend rijmodi die door het ride-by-wire systeem aangestuurd worden en waarmee je de hoeveelheid pk’s (van 100 tot 147) en felheid kan instellen. Daarnaast bezit de monster het bekende Ducati Safety Pack, dat door middel van een centraal meetsysteem per seconde honderden metingen doet over snelheid, tractie, mate van wheelie, enzovoort.

Deze informatie wordt door het Ducati Traction Control (DTC) gebruikt om in te grijpen wanneer je grip verliest. Deze is overigens in verschillende standen in te stellen, van veilig tot full-on drift modus. Maar het leukste systeem is het Ducati Wheelie Control (DWC), dat het voorwiel tot een bepaalde hoogte laat komen en daarna subtiel ingrijpt om niet verder te stijgen. Met andere woorden, geef een ruk aan het gas, laat de 147 paardenkrachten omhoog komen en rij als een MotoGP-coureur over de finishstreep. Natuurlijk mag dit niet op de openbare weg (maar leuk is het wel).

Waarom kiezen voor de S?
De reden om voor de S-uitvoering te kiezen is toch vooral de Öhlins vering. Bekend van andere topmodellen van Ducati is deze demping en vering toch iedere keer weer fenomenaal. Op ieder wegdek, met iedere snelheid ligt de Monster 1200 S als een blok op de weg en je zal nooit naar verrast worden of je moet het wel heel erg bont maken. Hetzelfde geldt voor het Brembo remsysteem, dat eenzelfde mate van finesse en controle biedt als de gasprespons.

De S is verder voorzien van speciale velgen, wat carbon spul en LED-verlichting. Onze testmotor was verder uitgevoerd in strak grijs, wat tegenwoordig wel een beetje de mode kleur is. En hoewel het natuurlijk niet flashy is zoals echt Ducati rood, staat het em erg goed, zeker met de gouden vering.

Conclusie
Tja, wat valt er nog te zeggen over de Ducati Monster 1200 S. Hij is snel, wendbaar en zeer mooi afgewerkt met bijvoorbeeld een zeer mooi en duidelijk kleuren TFT-scherm voor alle informatie. Hij bezit de beste componenten die er tegenwoordig te koop zijn, van het blok tot de remmen en vering. Goedkoop is hij dan ook niet met een vanaf prijs van 19.300 euro. Of ie het waard is, mag je zelf bepalen, maar als ik nog ergens 20k los had liggen, dan wist ik het wel.

Technische gegevens
Merk: Ducati
Model: Monster
Type: 1200 S
Motortype: vloeistofgekoelde L-twin
Cilinderinhoud: 1.198 cc
Overbrenging: Ketting
Vermogen: 147 pk
Koppel: 124 Nm
Gewicht (rijklaar): 211 kg
Prijs vanaf: 19.300

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: