Zeg je Mercedes E-klasse, dan denkt iedereen aan een taxi. Dat is niet helemaal eerlijk tegenover deze auto, maar als je er over nadenkt: het is niet voor niets dat de mensen in deze sector zo vaak voor deze wagen kiezen.

De E-klasse biedt namelijk zeeën van ruimte en is altijd voorzien van de modernste technologieën voor veiligheid en comfort. Om te kijken of de nieuwste hier ook weer aan voldoet, ging ik op pad met een E-klasse Estate. 
Groot maar elegant

Wat meteen opvalt als je de nieuwe E-klasse ziet staan, is zijn formaat. Tegelijk valt echter op hoe elegant de lijnen zijn. Mercedes spreekt zelfs van ‘sensuele elegantie’ en misschien is dat helemaal geen slechte omschrijving.

De lange motorkap, de chromen omlijstingen die alle ramen met elkaar verbindt, de welvingen in de zijkanten, een stoere voorkant en een mooi verlichte achterkant, de nieuwe E-klasse is een indrukwekkende en statige verschijning met een modern design.

Een oase aan rust en luxe

Zodra je binnenstapt en de deur met een zachte maar stevige plof achter je dichtvalt, bevind je je in een oase van rust en luxe. De leren stoelen omarmen je lichaam stevig maar comfortabel terwijl je je blik laat gaan over het indrukwekkende en volledig digitale dashboard dat zich als één groot scherm uitspreid over bijna de gehele breedte.

Hierin vind je de tellers, de navigatie, alle entertainment en verdere bedieningen voor de auto, gemakkelijk te bedienen met zowel een draaiknop als de bekende Mercedes touchpad. De mogelijkheden van het digitale dashboard zijn dusdanig uitgebreid dat ik een drie kwartier durende uitleg kreeg voordat alle functies behandeld waren. Andere tellers, andere indelingen en andere kleuren, je kunt het zo gek niet verzinnen.

Kijk het filmpje hieronder voor een korte impressie van het digitale dashboard:

De modernste veiligheid

Mercedes zou Mercedes niet zijn als de nieuwe E-klasse niet propvol zou zitten met de nieuwste veiligheids- en hulptechnieken. Natuurlijk kenden we al de adaptive cruise control, maar deze wordt nu verder ondersteund door de Drive Pilot. Hiermee hoef je zelf zowel op de snelweg, op B-wegen als in de stad geen gas meer te geven, te remmen of te sturen, de wagen regelt het zelf. In theorie dan, want in de praktijk eist de auto wel dat je je handen aan het stuur houdt.

Een ander bijzonder systeem is de Car-to-X Communication. Hiermee communiceert de E-klasse met andere wagens uitgerust met hetzelfde systeem. Hierbij worden zaken als een gladde weg of files direct doorgegeven waarmee een bestuurder wordt gewaarschuwd.
Ook uniek is het PRE-SAFE Impulse Side, een innovatie waarmee de auto een aanrijding op de zijkant van de wagen herkent en de bestuurder en voorpassagier direct naar het midden van de auto verplaatst om zo verder van de impact vandaan te zijn. En uiteraard remt de E-klasse zelf als je frontaal dreigt te botsen.

Zwevend tapijt

De term ‘zwevend tapijt’ wordt vaak gebruikt om een comfortabele rijervaring te omschrijven wat, als je er over nadenkt, wel gek is. Naast personages in sprookjes heeft niemand hier ervaring mee, maar als je wegrijdt in de E-klasse dan weet je wel precies wat er mee bedoeld wordt. Smooth en stil zoef je comfortabel  door het adaptieve onderstel over de wegen, waarbij de 2.0-liter viercilinder met 184 pk en 300 Nm slechts in de verte te horen is.

Ook de 9-traps automatische versnellingsbak doet zijn uiterste best om het zijdezachte rijgedrag niet te verstoren, wat goed lukt. De algehele ervaring van rijden met de nieuwe E-klasse is er één van rust en kalmte. Files zijn minder irritant en je merkt dat je zelf steeds minder gehaast wordt.

Wie heeft de grootste?

Waar je zeker niet aan tekort komt in de E-klasse is ruimte. Niet alleen is er voor alle passagiers meer dan genoeg beenruimte, maar met de Estate heb je achterin ook nog eens 670 liter aan ruimte. En klap je de achterstoelen naar voren -zeer simpel met een set schakelaars in de kofferbakruimte-  dan vergroot je de ruimte tot 1.820 liter, één van de grootste in zijn klasse en ruim genoeg voor een europallet.

Om toegang te krijgen tot deze ruimte, haal je je voet onder de achterbumper heen en weer of gebruik je de afstandsbediening. De achterklep gaat dan automatisch open, waarbij hij zelf rekening houdt dat hij niet ergens tegenaan komt. Is dit het geval, dan stopt hij vanzelf.
Conclusie

Met de nieuwe E-Klasse heeft Mercedes weer een bijzonder comfortabele en eigentijdse auto neergezet.  Voorzien van de modernste technieken, moderne motoren en een waanzinnig interieur heb je met de Estate ook nog eens een zee aan ruimte. Je rijdt al in deze luxe koets vanaf 54.495 euro en dat is meer dan zeker het geld waard. 

Informatie:

Merk: Mercedes
Model: E-klasse
Type: E200 Estate
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.991 cc viercilinder
Vermogen: 184pk
Koppel: 300 Nm
Topsnelheid: 231 km/h
Versnellingsbak: 9G-TRONIC automatische versnellingsbak
Gewicht: 1.825 kg
Prijs vanaf: 54.495 euro
Prijs testauto: 76.723 euro

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: