Zeven verticale gleuven en twee ronde koplampen, dat kan niet anders dan een Jeep zijn. Van veraf herken je het merk, maar je hoeft ook niet lang te kijken om het model te identificeren. Hoekig, hoog en breed, dat moet de Wrangler zijn, een onvervalst Amerikaans icoon. Ik reed met één van de meest recente versies: de 2015 Jeep Wrangler Unlimited X-edition.

Net als zijn Britse collega, de Landrover Defender, is het uiterlijk van de Wrangler duidelijk die van een terreinwagen. Hoog en breed, scharnieren aan de buitenzijde, grote dikke banden met stevig profiel, de bumpers dicht op wielen, alles is gericht op een leven buiten het asfalt. Dat Wranglers zeer goede offroad wagens zijn, weet bijna iedereen ook wel. Maar is de wagen ook te gebruiken als dagelijks vervoer, dat toch grotendeels op de weg plaatsvindt?

Kijk eerst de video van deze stoere wagen:

Unlimited X

Eerst even een uitleg over de uitvoeringen: de Wrangler is te koop in twee versies: de ‘gewone’ en de Unlimited. De laatste heeft een grotere wielbasis (2.947 in plaats van 2.424 millimeter) en vier deuren in plaats van twee deuren van de reguliere versie. Hiermee heb je vier volwassen zitplekken, voldoende laadruimte en ineens, in plaats van een speelauto, een serieuze optie voor je dagelijks vervoer. Dit punt is dus alvast binnen. Een iconische alleskunner de Jeep Wrangler Unlimited 1De X-edition is een speciale uitvoering, vernoemd naar de Winter X-games in Amerika waar Jeep altijd sterk aanwezig is. Deze editie heeft onder andere een stoerdere motorkap, striping, luxe stoelen, donkere ramen, een speciale grille en speciale rubbermatten. Al met al een mooi pakket met extra’s, waarbij de stickers en striping misschien net even te veel van het goede zijn, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Diesel

‘Mijn’ Wrangler was voorzien van de 2.8 CRD dieselmotor die 200 pk en 460 Nm aan koppel levert, wat ook wel nodig is voor een auto die rond de 2000 kilo weegt. De kracht wordt via een 5 traps-automatische versnellingsbak overgebracht op de achter- of alle vier de wielen.Een iconische alleskunner de Jeep Wrangler Unlimited 2Hoewel de Wrangler in deze uitvoering goed mee komt met het moderne verkeer, is het zeker geen snelle auto. De diesel is een echt werkpaard, dat al vanaf onderin de toeren zijn maximale kracht levert. Hij kan dan ook niet minder dan 2200 kilogram trekken, wat voor een hoop mensen erg van pas komt.

Beter dan je denkt

Iedereen die wel eens achter het stuur van een terreinwagen heeft gezeten, weet dat het rijden op de weg niet het sterkste punt van deze wagens is. De hoge banden die nodig zijn voor de grip op zand en modder, maken het sturen op asfalt vaag. En de vering met lange slag die nodig is om kuilen en rotsblokken te kunnen absorberen, zorgen dat de auto in bochten op de weg sterk overhelt. En ook de Wrangler lijdt hier onder, maar in veel mindere mate dan je zou denken.Een iconische alleskunner de Jeep Wrangler Unlimited 4Als oud-bezitter van een eerdere generatie Wrangler, kan ik zeggen dat er grote stappen gemaakt zijn in het rijden op de weg. Toegegeven merk je zeker nog wel op pad te zijn met een offroad wagen, maar er valt prima mee te leven op de weg. Je gaat goed bochten door en de hoge zitpositie is heerlijk. En daarbij: door de offroad-capaciteiten hoef je amper te remmen voor verkeersdrempels, wat toch wel cool is. Al met al is er met de nieuwste Wrangler Unlimited prima te leven op de weg.

Fun

En dan offroad, ja daar blijft de wagen toch wel erg goed. Uiteraard voorzien van vierwielaandrijving met hoge en lage gearing, kom je praktisch overal doorheen en overheen. Hill Descent control zorgt ervoor dat je niet bang hoef te zijn voor afdalingen en de hoge bodemvrijheid en speciale verzegelingen op de aandrijfassen zorgen ervoor dat je ook gemakkelijk door diep water kan rijden.Een iconische alleskunner de Jeep Wrangler Unlimited 3Een andere leuke bijkomstigheid van alle Wranglers: je kunt het dak eraf halen. Bij de Unlimited kun je bij de voorstoelen gemakkelijk twee panelen loskoppelen, waardoor je een halve cabriolet hebt. Met iets meer moeite, schroef je ook het hele dak met de achterkant eraf, waardoor je ineens een ruime vierpersoons cabrio hebt inclusief ruime laadruimte. Vaste rolbeugels (met geïntegreerde speakers) zorgen voor de veiligheid. Je moet echter wel ergens plek hebben om het dak te kunnen stallen. En wil je echt helemaal open rijden, dan kun je zelfs de deuren er gemakkelijk afhalen.

Conclusie

De nieuwe Jeep Wrangler Unlimited X-edition is een erg gave wagen. Als antwoord op de vraag in de inleiding: Ja er valt goed mee te leven op de weg en er is ruimte en comfort voldoende voor je dagelijks vervoer. Daarnaast kun je er in het weekend en op vakantie heerlijk van genieten als fun car zonder dak en deuren door de modder.

Er is wel één grote maar: de auto kost in de uitvoering waar ik mee reed bijna 97.000 euro en daarmee kom je akelig dicht in de buurt van een leuk aangeklede Grand Cherokee. En dan heb je net even wat meer auto, luxe én de offroad mogelijkheden. Nu kun je een Wrangler in Nederland kopen vanaf 59.130 euro, maar niemand wil het instapmodel, je wilt de grote, de luxe, en dan betaal je. Je zult de Jeep Wrangler Unlimited X-edition dan ook niet heel veel zien rijden in ons land, maar als je hem ziet, wordt hij bestuurd door iemand met een grote glimlach op zijn of haar gezicht, dat weet ik zeker.

Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 2.776 cc
Cilinders: 4
Vermogen: 200 pk
Koppel: 460 Nm
Topsnelheid: 169 km/h
Versnellingsbak: Vijftraps automaat
Gewicht: 2253 kg
Prijs gereden model: 96.993,84,- euro

Plus
+ Fun
+ Stoer
+ Goed offroad

Min
– Duur
– Op de weg niet in z’n element 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: