Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Een proeverij van Alfa Romeo: rijden met de MiTo en Giulietta Quadrifoglio, 4C en 4C Spider

    Auto 23-09-2015Geen reacties

    Een hip restaurant in een mooi hotel in het midden van Amsterdam.  Zo’n restaurant waar mensen kleine hapjes nemen, proeven van verschillende amuses. Niet om vol te zitten, maar om verschillende smaken te proberen. Met datzelfde concept organiseerde Alfa Romeo op deze locatie een proeverij, maar dan met hun vier topmodellen : de MiTo Quadrifoglio, de Giulietta Quadrifoglio, de 4C en last but certainly not least, de nieuwkomer : de 4C Spider.

    Alfa Romeo MiTo QV 02 Driving-DutchmanUitkijkend naar deze mobiliteitsverwenning, bepaalde ik tijdens een straffe espresso samen met de mensen van Alfa Nederland de volgorde: van onder naar boven, van klein naar groot, van langzaam naar snel. Ik begon dus met de MiTo.

    MiTo Quadrifoglio
    De MiTo stond geduldig op mij te wachten. Voorzien van een mat grijze kleur, stoere velgen en het bekende klavertje vier op zijn flanken, zie je meteen dat je hier met de snelste te maken hebt. De mooi vormgegeven compacte auto is voorzien van een 1.4 turbo benzine motor met 170 pk.

    Nu heeft mijn waarde collega Koen laatst al een uitgebreide test met deze auto gedaan, dus als je echt wilt weten hoe deze rijdt, verwijs ik je daar naar. Persoonlijk vind ik de auto erg leuk, ook van binnen. Het motortje is lekker fel, mits je de DNA selecter in D zet, en je hebt echt het gevoel met iets bijzonders te rijden. Een goede opwarmer dus.

    Een proeverij van Alfa Romeo 1Giulietta Quadrifoglio

    Tijd voor de grote zus. De Giulietta Quadrifoglio keek me van een afstandje aan, gespoten in dezelfde kleur grijs als de MiTo. Ook haar staat dit goed. De wagen is voorzien van tal van carbon details, zoals de spiegels en de spoiler, die bijdragen aan een stoer en sportief uiterlijk. Ook hier siert de Quadrifoglio Verde de zijkant van de voorschermen, aangevend dat we hier te maken hebben met de snelste in haar soort. Binnenin ervaar je de sportiviteit nogmaals: heerlijke kuipstoelen, lekker dik stuur en een strak en zwart dashboard. Ook hier laten de Italianen weer eens zien, dat ze weten hoe ze moeten ontwerpen. Nog meer dan de MiTo voelt alles bijzonder aan.

    Een proeverij van Alfa RomeoDe Giulietta is voorzien van een 1.750 cc (een historische motorinhoud zoals Alfisti weten) met turbo, goed voor 240 pk, die via Alfa’s TCT versnellingsbak met dubbele koppeling op de voorwielen worden overgebracht. En dat is een lekkere hoeveelheid power in een auto die 1.295 kilogram weegt.  Om het maximale uit de auto te halen, moet je ook hier de DNA-knop in de D stand zetten voor maximale scherpte. In de korte tijd die ik er mee gereden heb, ben ik zeer over de auto te spreken. Lekker snel, een heerlijk stuurgevoel en een prima wegligging. Typisch een auto voor een meer uitgebreidere test.

    De 4C

    Toen was het de beurt voor de meest sportieve auto die Alfa Romeo in zijn gamma heeft, de 4C. Er is al heel erg veel geschreven over deze spartaanse sportauto, maar persoonlijk had ik er nog nooit in gereden, spannend dus. Nadat je over de brede carbon dorpel stapt, laat je je vallen in de basic, maar goed zittende sportstoelen. Voor je zie je een volledig digitaal dashboard dat doet denken aan een raceauto. Zodra je de auto start, weet je dat het menens is, want wat een enorm sportief geluid komt hier uit zeg, heerlijk!

    Een proeverij van Alfa Romeo 5Wegrijden uit een parkeervak is aan de zware kant, want geen stuurbekrachtiging, maar als je eenmaal rijdt is, is dat juist fijn. Het sturen voelt enorm precies aan, mede dankzij de enorme stijfheid van de carbon monocoque. Je hoeft het afgeplatte stuur maar een klein beetje te bewegen en de auto reageert direct, zonder enige vorm van vertraging. Wel zorgt deze scherpte ervoor dat de auto op een slecht wegdek erg kan gaan zoeken, dus beide handen aan het stuur.

    De eerste keer dat je vol optrekt met de 4C kan je niet anders doen dan schaterlachen. Zeer laag zittend, het heftige geluid vlak achter je en een 0-100 tijd van 4,2 seconden, combineert tot 1 van de meest intense auto’s waar ik in gereden heb. Aangezien ik maar een klein uurtje heb gestuurd, waarvan een deel door Amsterdam, kan ik verder weinig meer vertellen over de auto, maar de ervaring was in ieder geval bijzonder.

    Een proeverij van Alfa Romeo 2De 4C Spider

    Maar echt bijzonder werd het toen ik met de 4C spider op pad ging. Uiteraard met het uitneembare dakje achterin, want rijden in een open Italiaanse auto met het dak erop is not done. Qua stijfheid en sportiviteit doet de Spider gevoelsmatig totaal niet onder van de dichte 4C. Dat is ook niet zo gek want beide hebben dezelfde carbon structuur. Het geluid is hetzelfde, maar hoor je nu nog veel beter.

    Verder is het ook aan de binnenkant, op wat materialen na, nagenoeg dezelfde auto. Toch is het open dak net even iets anders. Aan de ene kant is echt lekker om open te rijden, aan de andere kant voelt het minder hardcore sportief, maar dat is misschien iets wat in mijn hoofd zit. Als je heel goed oplet, dan merk je wel dat de Spider iets lekkerder stuurt nog dan de dichte. Waar de 4C soms nogal kan gaan zoeken op een onregelmatig wegdek, doet de Spider dat niet, daarbij niets van de scherpte inleverend.

    Een proeverij van Alfa Romeo 6Conclusie

    En toen kwam dat zure moment, de Alfa Romeo dag was te einde. Een zeer bijzondere ervaring om met vier topmodellen in 1 dag te rijden, een heerlijke proeverij met enkele topgerechten op vier wielen uit Italië. Duidelijk mag zijn dat Alfa Romeo na een lange, na een veel te lange tijd, weer terug is in de wereld van de sportieve auto’s. De onlangs geïntroduceerde Giullia Quadrifoglio maakt het lijstje helemaal compleet. Welkom terug Alfa!

    Een proeverij van Alfa Romeo 3Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleHyundai’s guilty pleasure, de Genesis 3.8 V6 HTRAC
    Next Article Ford Grand C-Max: comfortabel ontsnappen aan hectisch gezinsleven

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?