Stevig in de top vijf van best verkochte pick-up trucks ter wereld staat de Toyota Hilux. En in delen van de wereld waar men echt een auto nodig heeft die overal komt – zoals Afrika – is het zelfs de meest verkochte. En dat is niet zomaar, blijkt ook uit onze test.

De achtste generatie

De Hilux heeft sinds zijn introductie eind jaren ’60 een oerdegelijke reputatie. Een auto die overal kan komen en nooit stuk gaat. Dat laatste werd uitvoerig getest door Jeremy Clarkson in het toen nog echte Top Gear. Hij liet de auto in zee staan en blies zelfs een gebouw op met de Hilux op het dak en hij bleef het doen.

Na 16 miljoen verkochte exemplaren is de Hilux nu toe aan de achtste generatie en die is op veel vlakken aangepast en verbeterd.
Vanaf het chassis compleet vernieuwd

Toyota heeft het ladderchassis van de Hilux, de basis van iedere echte goede offroader, 20 procent stijver gemaakt dan zijn voorganger en is hiermee naar eigen zeggen ‘class leading’. 

Ook de motor -in ons land wordt alleen de 2.4 diesel geleverd -is onderhanden genomen om te voldoen aan de nieuwe Euro6 norm. Het blok levert 150 pk maar belangrijker is de 400 Nm aan kracht die al bij 1.600 toeren aanwezig is. Je kunt daarbij kiezen of je de zestraps-automaat of de handgeschakelde zesversnellingsbak neemt. Maar ook het uiterlijk en het interieur zijn vernieuwd.

Drie carrosserieën, vier uitvoeringen

De Hilux komt in drie carrosserie varianten: de Enkele Cabine Van, de Xtra Cabine Van met extra ruimte achter de voorstoelen en de Dubbele Cabine Van, die wel of niet voorzien kan worden van een extra zitrij. Kies je voor de extra stoelen achter, dan vervalt echter wel de mogelijkheid om de wagen op grijs kenteken te zetten.

Deze varianten zijn in vier verschillende uitvoeringen te krijgen. Hierbij maakt Toyota onderscheid tussen ‘Stoere werkpaarden’, te krijgen in Comfort en Cool Comfort, en ‘Luxe Werkpaarden’, verkrijgbaar in Professional en Executive. Met deze laatste ging ik een week op pad.
Een sjiek werkpaard

Er is een duidelijk verschil tussen de werk- en de luxe paarden. Waar de eerste voorzien zijn van zwarte bumpers, donkere grille en simpele stalen velgen, zijn de luxe dieren aangekleed met mooie kleuren, meegespoten bumpers, stoere velgen en de nodige blingbling.

En toegegeven, het maakt de auto een stuk chiquer en zorgt ervoor dat hij qua uitstraling net zo goed op de PC-Hooft als in de modder kan staan. Wel jammer is dat een groot deel van de glimmende grille bestaat uit opgeplakte plastic strips. Ook de grijze skid plate aan de voorzijde blijkt gespoten kunststof te zijn. Persoonlijk zou ik daar liever echt staal of echt chroom zien, maar door alle regels voor voetgangersbescherming horen die zaken tot een ver verleden.
Een dijk van een offroader

Hoewel de Hilux er sjiek uit ziet, blijft een dijk van offroader. Natuurlijk is de auto voorzien van 4X4, met zowel hoge als lage gearing. Diff locks moeten je uit hele nare situaties helpen en moderne systemen zoals Downhill Assist Control (DAC) en Hill Start Control (HAC) helpen je bij het nemen van hellingen.

Dat de auto gemaakt is voor offroad merk je direct als je het terrein opzoekt. De rijhoogte, de lange veerweg van de ophanging, de aandrijving, alles helpt je om met het grootste gemak door het zand en de modder te komen en ook hellingen, stijl of niet, zijn geen probleem. En dat allemaal zonder echte terreinbanden. Gooi er een stel noppen onder en je komt echt overal.
Modern en comfortabel

Opvallend met deze nieuwe generatie Hilux is ook het comfort op de weg. Natuurlijk merk je dat het een terreinauto is, maar de tijd dat je al schuddend en glijdend jezelf door een bocht moest wringen, ligt ver achter ons. De Hilux neemt bochten netjes, zelfs op hogere snelheden.

De motor is wat rumoerig, maar dat past wel bij het stoere karakter. Ook op de snelweg kan je meer dan prima meekomen met een topsnelheid van 170 kilometer per uur. En door het luxe interieur met alle moderne snufjes zoals ingebouwd multimedia/navigatie systeem, LED verlichten, airco, lane-departure, pre-collision system en Road Sign Assist, die de borden voor je herkent, is de Hilux prima te gebruiken als modern vervoersmiddel. 

Conclusie

Sterker, steviger, zuiniger, mooier, chiquer, maar nog altijd oerdegelijk, de achtste generatie is Hilux een waardig lid in de familie. Toyota heeft een auto neergezet die nu niet alleen -zoals al zijn voorgangers- je door ieder terrein heen brengt, maar die tevens te gebruiken is als modern persoonlijk vervoersmiddel. De prijzen van de Hilux beginnen bij 18.895 euro (ex BTW en BPM). Voor de volledige aangeklede testauto betaal je 36.247 euro (ex BTW en BPM). 

Informatie:

Merk: Toyota
Model: Hilux
Type: Dubbel Cabine 4WD 2.4 D-4D-F Prof automaat   
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 2.393 cc viercilinder
Vermogen: 150 pk
Koppel: 400 Nm
Topsnelheid: 170 km/h
0-100: 13,3 seconden
Versnellingsbak: Automatische 6-versnellingsbak
Gewicht: 1.591 kg
Prijs vanaf: 19.895 euro (ex BPM ex BTW)
Prijs gereden model: 36.247 euro (ex BPM ex BTW) 
Laadvermogen: tot 2.175 kilogram
Trekvermogen: 3.200 kg

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

1 reactie

  1. Driving-Dutchman
    Driving-Dutchman op

    Wat een leuke test Driving-Dutchman! Een aanrader voor iedereen die interesse heeft in een dergelijke auto!

Laat een reactie na: