In Amerika is het eerste geval van een dodelijk ongeluk met Tesla’s autopilot bekend gemaakt. Wat gebeurde er precies?

Een ervaren Tesla rijder knalde achterop een vrachtwagen terwijl zijn Tesla model S in de autopilot stand stond. Hij overleefde dit ongeluk niet.Volgens de chauffeur van de vrachtwagen was de bestuurder ten tijde van het ongeluk een film aan het kijken en heeft daarom zelf niet in kunnen grijpen.

Maar waarom greep het systeem van Tesla niet in? 

Een combinatie van een witte trailer en een laaghangende zon zijn mogelijk de redenen dat de sensors van de Model S de vrachtwagen niet zag en dus niet ingreep. 

In een reactie zegt Tesla dat dit het eerst dodelijk ongeval is in 200 miljoen kilometers dat er gereden is met de autopilot in hun auto’s. “Het systeem van de autopilot wordt steeds beter, maar is nog niet perfect”, gaf de fabrikant aan. Dat lijkt me wel evident als iemand zojuist is overleden door het niet juist functioneren van het systeem.

Extra sneu is het feit dat de bestuurder van de Tesla in april dit jaar nog de onderstaande video op YouTube zette over het goed functioneren van de autopilot:

Nog niet klaar?

Uiteraard slingert dit dodelijk ongeluk met Tesla’s autopilot weer de discussie aan of de wereld en de techniek wel klaar zijn voor zelfrijdende auto’s. Het idee is mooi, maar is het nog te vroeg?

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: