De Kia Picanto doet het goed in het A-segment, maar kon na vijf jaar wel weer een opfrisser gebruiken. En zo geschiedde, de nieuwe Kia Picanto ziet er vooral in de GT-line uitvoering een stuk pikanter, stoerder en forser uit dan zijn voorganger.

Bij vernieuwing is het de bedoeling dat alles beter en mooier wordt. Over het eerste weten we al dat Kia betrouwbare auto’s maakt waar ze zelf zo van overtuigd zijn dat ze er zeven jaar garantie op geven. We gaan er vanuit dat deze Picanto niet minder goed zal zijn dan zijn voorganger. Het tweede; mooier is Kia ook goed gelukt, de Picanto heeft een eigenwijze voorkant die uitstraalt dat hij niet met zich laat sollen.

“Geen premium interieur”

Zegt Kia COO Michael Cole. “Wij willen kwaliteit uitstralen, geen premium.” En kwaliteit vind je al jarenlang terug in alle Kia’s. Het interieur van de Picanto ziet er modern uit en de materialen tikken wat mij betreft premium echt wel aan. Fraai is het zeven inch grote ‘zwevende’ infotainmentscherm op het dashboard. De wielbasis is ten opzichte van de oude Picanto langer geworden, waardoor er voor en achterin meer beenruimte is ontstaan.

Door het dashboard 15 millimeter hoger te plaatsen, is er ook voor langere mensen meer ruimte. De bagageruimte is zelfs 25 procent groter geworden, de inhoud steeg van 200 naar 255 liter en daarmee kan de concurrentie zich achter de oren krabben. De Picanto is er alleen met vijf deuren, met keuze uit versies voor vier of vijf inzittenden. De vierzitsuitvoering heeft een achterbank met twee geprofileerde zitplaatsen. Standaard is de interieurbekleding zwart en worden kleurrijke interieurpakketten en met kunstleer beklede stoelen optioneel beschikbaar.     

Standaard meer veiligheid

Kia vindt dat veiligheid niet alleen in grote auto’s hoort te zitten en introduceert daarom als eerste merk standaard torque vectoring in de A-segment Picanto, wat zorgt voor meer stabiliteit in bochten. In de [Kia Rio LINK] hebben we al ondervonden dat dit systeem echt toegevoegde waarde heeft. Kia heeft in de nieuwe Picanto ultrasterk staal gebruikt, waardoor er minder van nodig is en de auto lichter is geworden. En dit zie je terug in het brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Daarnaast zorgt het er ook voor dat de Picanto stijver is, wat weer zorgt voor een stabieler rijgedrag.

Kia levert de nieuwe Picanto met drie motoren, in eerste instantie met de reeds gebruikte 67 pk 1.0- en 84 pk 1.25-liter MPI motoren die volgens Kia iets efficiënter zijn geworden. Vanaf het vierde kwartaal 2017 krijgt de Picanto een nieuwe 100 pk sterke 1.0-liter T-GDI turbobenzinemotor. Standaard hebben de motoren een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1.25 MPI kan optioneel gekoppeld worden aan een automatische versnellingsbak.      

Eerste indruk Kia Picanto

Kia heeft het bekende schepje bovenop de Picanto gedaan die in alle opzichten weer een beetje mooier geworden is. De Picanto maakt zijn publieksdebuut op de Autosalon van Genève, op de prijs moeten we nog even wachten. Eind maart gaan we met de Kia Picanto rijden en kunnen we je alles vertellen over zijn dynamische eigenschappen.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: