Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Elektrische Fiat 500 ‘La Prima’, om verliefd op te worden

    Auto Elektrisch 28-07-2021Geen reacties

    Het was hartje winter toen wij voor het eerst mochten proeven aan de compleet nieuwe vol elektrische Fiat 500. Maar een enkele winterdag is natuurlijk lang niet voldoende om een goed oordeel te vellen. Daarom gingen wij in de zomer een week lang met deze bevallige Italiaan op pad.
    Als een blok gevallen voor de Fiat 500 La Prima Cabrio

    Hoewel niet de eerste elektrische Fiat, is de 500 wel de allereerste die van het begin af aan ontworpen is als elektrische auto. Sterker nog, het is de eerste échte elektrische productieauto uit Italië. Toegegeven, het heeft even geduurd, maar tijdens de introductie vielen we als een blok voor deze nieuwe auto.

    Om het geheugen op te frissen (voor alle specs, check ons eerste artikel over de 500 E): de 500 is er in een aantal verschillende uitvoeringen. De Action is het instapmodel en beschikt over een 23,8 kWh batterij en een 95 pk sterke elektromotor, goed voor 0-100 km/h acceleratie van 9,5 seconden en een (WLTP-)bereik van 180 km.
    De eerste echte elektrische Fiat

    De Passion heeft daarentegen het grotere 42 kWh accupakket en een 118 pk sterke elektromotor, bij elkaar genoeg voor 0-100 sprint van 9 seconden een theoretisch bereik van 320 km. Hij laadt met zijn 85 kW tevens een stuk sneller. Het topmodel is de Icon, die dezelfde techniek heeft als de Passion, maar meer luxe biedt.

    En dan is er voor Nederland ook nog eens de speciale La Prima-uitvoering, die enkele unieke opties heeft. Wij gingen op pad met de La Prima Cabrio, die een unieke linnen kap met Fiat print, Eco-lederen stoelbekleding en full-Led verlichting heeft.
    Charmante Italiaan

    In onze eerdere test omschreven we de Fiat 500 La Prima als ‘uitermate charmant’. Een mening waar we nog steeds volledig achterstaan. Net iets groter en breder dan de ‘gewone’ 500 is hij stoerder, zonder iets van zijn aaibaarheid kwijt te raken. Niet voor niets wordt hij door iedereen, man of vrouw, leuk gevonden.

    En diezelfde charme is in het interieur terug te vinden. Niet alleen in de bijzondere details, zoals de skyline van Turijn in het laadvak voor je telefoon, maar ook in het algehele design. Eenvoudige lijnen, die desondanks een grote mate van flair in zich dragen. En dan is dit ook nog eens de cabrio, waarbij je met één druk op de knop de kap in allerlei standen naar achteren kun doen, totdat je volledig open rijdt. La dolce vita!
    Het rijden

    Maar hoe is het om een week lang deze charming Italian als dagelijkse auto te gebruiken? Vooropgesteld dat het om een compacte auto gaat, merk je daar tijdens het rijden verdomd weinig van. Hij voelt ‘groter’, dan de ietwat stuiterige benzine aangedreven 500 en is natuurlijk ook een stuk zwaarder. Desondanks heeft hij weinig ingeleverd op dat typische snel-door-alles-en-iedereen-heen-schiet-gevoel, dat kleine Fiats altijd kenmerkt.

    Daarbij past de direct aanwezige kracht van de elektromotor uitstekend. Zie je een gaatje, dan hoef je het pedaal maar aan te raken en je schiet erin. Je ziet jezelf al door het verkeer in steden als Milaan en Rome, of natuurlijk Turijn, heen flitsen. Maar ook in Amsterdam werkt het uitstekend.
    Reëel bereik

    Qua bereik is de 500 vooral gericht op gebruik in de stad. Wij haalden een gemiddeld bereik van rond de 260 km, waarbij we voornamelijk reden in de zuinige Range-stand, waarbij je gebruikmaakt van de one-pedal-drive. In Normal gaat het bereik wat omlaag, maar niet noemenswaardig. De Sherpa-stand, waarbij alles gericht is op zo zuinig mogelijk, is vooral geschikt om de laatste km’s eruit te persen om de laadpaal te kunnen halen.

    En daar merk je het direct het voordeel van een relatief klein accupakket, want aan openbare laadpalen, tank je in relatief korte tijd flink wat kilometers bij. Overigens rijdt La Prima ook uitstekend op de snelweg en is voorzien van de meest moderne veiligheids- en hulpsystemen. Ga je hier flink op snelheid rijden, zeg rond de 130 km/h, dan gaat het bereik wel met grote stappen omlaag.

    Infotainment

    Graag besteden we hierbij ook aandacht aan het bijzonder goede infotainmentsysteem. In het verleden werden nog wel eens nieuwe auto’s uit Italië geïntroduceerd, die, zullen we zeggen, niet helemaal bij de tijd waren. Maar de nieuwe 500 loopt met zijn nieuwe systeem voorop. Een volkomen logische indeling, erg goede standaard speakers en niet alleen draadloze Apple Carplay, maar tevens draadloze Android Auto.

    Ook de keuze uit de verschillende mogelijkheden om het kleinere digitale scherm achter je stuur in te delen, zijn wat ons betreft top. Duidelijke menu’s, heldere graphics met over alles een duidelijk Italiaanse design.

    Conclusie

    De elektrische Fiat 500 Cabrio La Prima is wat ons betreft een auto om verliefd op te worden. Een tijdloos, maar tegelijk modern design, vol met prachtige details, dat ook nog eens goed in elkaar steekt. Een goede wegligging, gecombineerd met de felheid van de elektromotor, maakt het een ideale stadsauto. En met het dak omlaag, wordt het wel heel erg fijn. Combineer dat met een uitstekend infotainmentsysteem en een voor de stad uitstekend bereik, en wij zouden het wel weten.

    Fiat 500 E La Prima Cabrio
    Aandrijving Elektromotor, 118pk en 220 Nm, voorwielaandrijving
    Getest bereik ca. 260 km
    Batterij Li-Ion 42 kWh
    Gewicht in kg (rijklaar) 1.330
    0-100 in sec 9
    Top in km/h 150
    Vanafprijs in euro 24.900

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleOpel Mokka kachel doet het niet
    Next Article Uitgebreide rijtest nieuwe Kia Stonic MHEV

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?