De nieuwe EQUA100 Index van het Britse bedrijf Emissions Analytics brengt duidelijkheid in de verbruikscijfers van auto’s. De cijfers in de index voor meer dan 60.000 modelvarianten zijn gebaseerd op echte rijtesten. De EQUA100 is gratis te raadplegen via nl.equaindex.com. De EQUA100 ranglijst geeft een overzicht van goed tot slecht presterende auto’s als het gaat om hoe realistisch gepresenteerde verbruiks- en emissiecijfers echt zijn.

Overzicht verbruikscijfers voor meer dan 60.000 automodellen

  • Cijfers zijn gebaseerd op echte praktijktesten
  • Gratis te raadplegen via nl.equaindex.com
  • 29% verschil tussen officiële verbruikscijfers en verbruik in de praktijk

Uit de onafhankelijke gegevens van Emissions Analytics blijkt dat het verschil tussen de officiële verbruikscijfers van fabrikanten en het echte praktijkverbruik in 2016 is gestegen tot 29%.  Sommige voertuigen lieten een wel 40% hoger verbruik  zien dan de fabrieksopgave. De laatste twee jaar is het gemiddelde brandstofverbruik gestegen van 5,7 naar 5,9 liter/100 kilometer. Dieselauto’s lieten daarbij nog slechtere cijfers zien: een stijging van 5,2 naar 5,6 liter per 100 kilometer.

‘De officiële cijfers van fabrikanten bepalen in Nederland mede de hoogte van de motorrijtuigenbelasting, bijtelling en BPM. Maar ze geven ook een misleidend idee aan de consument van de verwachte kosten aan de pomp’, aldus Nick Molden, oprichter van Emissions Analytics. ‘Consumenten die willen weten wat een nieuwe auto écht verbruikt, kunnen de cijfers gratis inzien. Dat geldt overigens ook voor dealers, die klanten hiermee eerlijk kunnen voorlichten.’

Emissions Analytics is de belangrijkste autoriteit op het vlak van emissietesten in realistische verkeerssituaties. Het bedrijf heeft honderden auto’s in praktijkomstandigheden getest in zowel de UK, Duitsland als de VS. Ook zorgt het bedrijf er met een doorlopend programma voor dat de database aan geteste voertuigen wordt aangevuld zodra een nieuw model is gelanceerd.

Het EQUA testprogramma vindt volledig onafhankelijk plaats en is niet verbonden aan de certificeringstests die voertuigfabrikanten hanteren. De resultaten zijn openbaar beschikbaar met als doel bij te dragen aan beter beleid. De steden Londen en Parijs gaan de cijfers van Emissions Analytics  inzetten bij hun strijd tegen luchtvervuiling in de stad.

Over Emissions Analytics

Emissions Analytics is specialist in het testen en analyseren van voertuigemissies onder realistische verkeerssituaties. Het bedrijf is actief in zowel de EU als in de VS. Emissions Analytics meet gereguleerde vervuilers als CO, CO2, NO, NO2, NOx, totaal koolwaterstof en stofdeeltje, op basis van officieel gecertificeerde Portable Emissions Measurement Systems (PEMS).

Sinds de oprichting in 2011, heeft Emissions Analytics al PEMS-tests uitgevoerd op meer dan 1.200 modelvarianten van personenwagens. Vrachtwagens, trekkers, taxi’s, bestelwagens en bussen worden ook getest.

De dienstverlening omvat benchmarktests, producttests en het berekenen van reële gebruikskosten. De firma biedt toegang tot de database aan gedetailleerde meetgegevens op abonnementsbasis en besloten tests voor productontwikkeling en -evaluatie.

Als experts in voertuigemissies en brandstofverbruik, ondersteunt Emissions Analytics een aantal commerciële en publieke organisaties zoals Imperial College in Londen. Hier loopt een onderzoek naar emissies in de stedelijke ruimte voor logistieke planning en beleidsvorming. Voor meer informatie: nl.equaindex.com/ en www.emissionsanalytics.com

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: