Zoek je een auto voor je gezin met lekker veel ruimte, dan bestaat de kans dat je uitwijkt naar de wat ingetogen categorie van MPV’s, auto’s die voornamelijk gemaakt zijn voor hun praktische inzetbaarheid en wat minder voor prestaties en design. Maar daar is Ford het niet mee eens, want met hun S-MAX bieden ze al jaren een sportieve variant op de traditionele ruimtewagen. En nu is daar de nieuwe S-MAX Vignale, die hier ook nog eens een enorme lading luxe bovenop gooit.

Alle luxe denkbaar

In basis is de S-MAX al een mooie auto, althans dat vind ik. Voor een MPV heeft hij een mooi design met sportieve lijnen zonder in te leveren op praktische ruimte. De Vignale-uitvoering, het topmodel, maakt het geheel net even wat chiquer met verschillende chroom accenten. Deze chique uitstraling is nog sterker in de auto. Werkelijke alle luxe die Ford op de plank heeft liggen, is in deze S-MAX verwerkt.

Een kleine opsomming van de zaken die een Vignale aan boord heeft: verwarmde, geventileerde lederen massagestoelen, die met de hand gestikt zijn. Stuurverwarming, een goed Sony geluidssysteem en een nieuwe versie van het Ford SYNC multimedia/navigatie-systeem dat een stuk sneller en beter werkt dan het al prima functionerende oude systeem. Active Noise Control die het lage geluid van de motor weg filtert en gecombineerd met een speciale koelende en geluidsdempende voorruit zorgt voor een bijzondere stille rijervaring. Rijbaanassistent, dode-hoek-sensor en uiteraard parkeersensoren met camera rondom. Kortom, in een S-MAX Vignale komt het je aan niets tekort.Twee liter turbo

De testauto was voorzien van een 2.0 liter Ecoboost, die 240 pk en 345 Nm aan kracht levert, gekoppeld aan een automatische zesversnellingsbak. Deze combinatie zorgt voor een 0-100 kilometer per uur tijd van 8,4 seconden en een topsnelheid van 226 kilometer per uur. De Vignale is ook leverbaar met 1.5 liter Ecoboost benzine- of een 2.0 liter TDCi dieselmotor.

In theorie zou de testauto een verbruik moeten hebben van 1 op 12,5, maar in de praktijk komt het meer in de richting van 1 op 10, wat in de huidige tijden toch wel aan de redelijk stevige kant is. In deze auto zou een hybridesysteem uitstekend passen. Gezien alle ontwikkelingen die er binnen het Ford-concern plaatsvinden omtrent elektrisch vervoer, komt dat misschien nog wel.Een auto van een erg hoog niveau

Tot zover het theoretische verhaal, want uiteindelijk draait het om de praktijk. En hier is het lastig een objectieve kijk op de S-MAX Vignale te blijven houden, want wat is dit een enorm fijne auto. Allereerst grote complimenten voor de stilte in de auto. Zelfs bij snelheden rond de 140 kilometer per uur hoor je bijna geen windruis, waardoor mensen die je via de carkit spreekt, niet geloven dat je rijdt, laat staan zo hard. Het Active Noise Control werkt zeer goed, want de motor hoor je soms slechts bescheiden op de achtergrond.

Al deze stilte wordt naadloos bijgestaan door de comfortabele wegligging. De vering en demping laten je over de weg zoeven als op een wolkendeken en leveren op alle soorten wegdek pure rust. Dat op zich is al een prestatie, maar om dit dan ook nog te combineren met een strak bochtengedrag is van een erg hoog niveau. Want ook de S-MAX heeft een onderstel zoals we dat van Ford gewend zijn, strak en betrouwbaar.

Conclusie

De Ford S-MAX Vignale is een bijzondere auto. De afwerking, de gebruikte materialen, de rust, de rijervaring, de luxe, alles is van een bijzonder hoog niveau. Het is dan ook een auto waarin je continu het gevoel hebt verwend te worden en waarbij korte afstanden vervelend zijn, omdat je dan helaas al weer zo snel op je bestemming bent.  Voor al deze luxe en kwaliteit betaal je wel vanaf 47.840 euro, onze testauto kwam inclusief alle opties op 61.205 euro, wat natuurlijk een hoop geld is. Maar als je kijkt hoeveel luxe en hoeveel rust je daarvoor koopt, dan valt dit bedrag nog best wel mee.

Informatie

Merk: Ford
Model: S-MAX Vignale
Uitvoering: 2.0 Ecoboost Automaat
Aandrijving: Benzine
Cilinderinhoud: 1.999 cc viercilinder
Vermogen: 240 pk
Acceleratie tot 100 km/u: 8,4 seconden
Topsnelheid: 226 km/u
Versnellingsbak: Automatische zesversnellingsbak
Prijs vanaf: 47.840 euro
Prijs gereden model: 61.205 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

2 reacties

Laat een reactie na: