Met de Fiat 124 Spider is er eindelijk weer eens een mooie betaalbare Italiaanse cabriolet op de markt en dat werd tijd. Te lang moesten Italofielen het doen met klassiekers of youngtimers of zelfs uitwijken naar andere merken. Maar met een naam refererend aan één van de meest iconische Italiaanse roadsters ooit, heeft de 124 Spider de mooie taak deze lang gekoesterde wens van alle liefhebbers waar te maken, maar lukt dit ook?

Samenwerking met Mazda

Het is inmiddels algemeen bekend dat de 124 Spider ontwikkeld is samen met de MX-5 van Mazda. En hoewel de Spider een aantal belangrijke onderdelen deelt met de Japanner, zoals het onderstel – heeft Fiat een geheel eigen auto neergezet. Want niet alleen het uiterlijk en het motorblok zijn totaal anders, ook de afwerking in het interieur en de ophanging zijn verschillend.

Om te beginnen met het uiterlijk: het is duidelijk dat de ontwerpers zeer veel inspiratie hebben geput uit het design van de oude 124 Spider. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar die prachtige welvingen in de motorkap, die je laag zittend achter het sportieve stuurtje voor je ziet. Een genot om weer eens te rijden in een auto met een echte motorkap. Ook de neus van de nieuwe Spider en de lijnen over de zijkant zijn mooie moderne interpretaties van de oude.

Als Italiaanse schoenen

Het interieur van de Spider is lekker sportief. Zoals het hoort bij een roadster, zit je lekker laag op goede stoelen, die echter niet in hoogte verstelbaar zijn. Dit zorgt dat zeer korte mensen moeite hebben over de motorkap heen te kijken. En onze lange medemens moet ik helaas teleurstellen. Ben je groter dan twee meter, dan pas je nauwelijks in de auto, laat staan dat je er mee kunt rijden. Maar ben je van gemiddelde lengte zoals ik, dan trek je de auto aan als een paar van de beste handgemaakte Italiaanse lederen schoenen.
Het dashboard is nagenoeg hetzelfde als in de MX-5. Veel liefhebbers zullen bij het horen van deze woorden wel even moeten slikken, maar wees niet bang. Het geheel is zeer mooi vormgegeven en heeft zowel een moderne als een klassieke uitstraling, hierbij goed passend bij het uiterlijk van zowel de Fiat als de Mazda. En natuurlijk konden de Italianen het niet laten om met mooi leer en dubbel gestikte naden net even wat meer flair aan te brengen. In de Lusso-uitvoering, waar ik mee reed, vind je het Bose geluidssysteem, dat tevens boxen in de hoofdsteunen heeft waardoor de muziek, maar ook het telefoneren via de carkit, altijd perfect hoorbaar blijven. Leuk en slim gevonden!

Turbo

Fiat heeft in de 124 Spider de bekende 1.4 viercilinder turbomotor geplaatst, die 140 pk en 240 Nm levert. En dat is genoeg om de slechts 1.025 kilogram zware roadster in 7,5 seconden op de 100 kilometer per uur te brengen en een topsnelheid van 215 te geven. Het duurt wel even voordat de motor echt op stoom komt, maar boven de 2.500 toeren gaat ie er lekker rap vandoor.
Door de achterwielaandrijving en zeer goede gewichtsverdeling, rijdt de Spider heerlijk. Een echte hardcore sportauto is het echter niet en dat is geheel bewust gedaan. De vering is redelijk zacht met lange veerwegen, die zorgen voor een zeer comfortabele rijervaring zonder te veel over te hangen in bochten. Gooi het dakje met een simpele handeling naar achter en je kunt met de 124 uren en uren toeren door een heuvelachtig Toscaans landschap (of door Nederland natuurlijk). En wil je een echte sportieve roadster, dan hebben de Italianen nog de Abarth 124 Spider voor je klaar staan.

Conclusie

De Fiat 124 Spider is een erg goede auto. Een comfortabele roadster die past in de beste traditie van open auto’s uit Italië en die eer doet aan zijn roemvolle voorganger. Het feit dat de wagen een deel van de techniek deelt met de MX-5 verandert daar niets aan. Over de vraag of je een Fiat of een Mazda moet kopen, waag ik me niet. Dat mag een ieder voor zichzelf uitmaken. Maar als ik op een warme voorjaarsdag naar de garage loop om te genieten van open rijden, dan weet ik welke auto ik hoop dat daar staat.

Informatie:

Merk: Fiat
Model: 124 Spider Lusso
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.368 cc viercilinder
Vermogen: 140 pk
Koppel: 240 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 7,5 seconden
Topsnelheid: 215 km/u
Versnellingsbak: handgeschakelde zesversnellingsbak
Gewicht: 1.025 kg
Prijs vanaf: 35.975 euro
Prijs gereden model: 41.295 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: