Wie een kleine bestelauto wil met zo laag mogelijke lasten, maar wel met genoeg ruimte, luxe en fijne rijeigenschappen, doet er slim aan even verder te lezen over de Fiat Doblò Natural Power met CNG.

Het groene gas
Hoewel de focus van groen rijden tegenwoordig volledig ligt op (semi-)elektrisch rijden, bestaan er ook nog andere alternatieven die ook veel minder impact op het milieu hebben dan de reguliere brandstoffen. Een daarvan is Compressed Natural Gas (CNG, waar overigens via een speciaal proces ook basisolie van gemaakt wordt), dat niet verward moet worden met LPG. Het eerste is aardgas (methaan), het tweede is een restproduct van olieraffinage.

Het voordeel van CNG is dat het in vergelijking met diesel en benzine veel schoner verbrandt met veel minder CO2 en stikstofoxiden. Het blijft echter nog altijd een fossiele brandstof. Maar CNG auto’s rijden net zo goed op methaan uit biogas, dat opgewekt kan worden uit huisvuil of mest en dan daadwerkelijk een groene oplossing biedt.

De voordelen
Omdat deze aandrijving een stuk schoner is, kleven er allerlei (financiële) voordelen aan. Zo is de wegenbelasting lekker laag en worden er verschillende subsidies toegekend. Tevens is de Doblò CNG zo schoon dat hij in iedere millieuzone welkom is, wat zeer handig is in een toekomst waar diesels in steden steeds meer geweerd zullen worden.

Maar hoe zit het met de kosten van het rijden zelf? Een kilogram CNG gas kost iets meer dan één euro, wat iets duurder is dan LPG, maar goedkoper dan diesel. Aan de andere kant rijdt een Doblò op diesel weer net iets zuiniger. Uiteindelijk zal het qua brandstofkosten elkaar nauwelijks ontlopen.

De Doblò
De Doblò Natural Power heeft naast de tanks voor het aardgas, waarmee je rond de 250 kilometer kan rijden, ook nog een 22 liter grote benzinetank. Via een knop in het dashboard kun je wisselen tussen de verschillende brandstoffen, waar je qua rijden overigens niets van merkt.

Het gas of de benzine wordt gebruikt door een 1.4 T-jet met 120 pk vermogen en 206 Nm trekkracht, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze motor functioneert prima, is lekker soepel en weet de Doblò zelfs met een kleine duw in je rug te accelereren.

Ruimte
Van Fiat kregen wij de iets grotere Doblò Maxi mee die achterin een laadruimte van iets meer dan vier kuub heeft en zowel van achter als via een schuifdeur aan de zijkant toegankelijk is. Deze ruimte is exact hetzelfde als de diesel variant, omdat de CNG tanks slim onder de auto hangen. Door het extra gewicht hiervan kun je wel iets minder lading meenemen, maar nog altijd een nette 1.005 kilogram (1.025 kg voor de diesel).

De zitcabine is netjes ingericht met een modern infotainmentsysteem dat we kennen uit de personenauto’s van Fiat zoals de nieuwe Tipo. De stoelen zitten prima en je hebt genoeg slimme vakjes om spullen in op te bergen.

Conclusie
De Fiat Doblò Natural Power is een moderne en fijne kleine bestelwagen. De groene aandrijving biedt een hoop voordelen, zowel financieel als voor het milieu, zonder dat je in hoeft te leveren op ruimte en rijeigenschappen. Kortom, de Fiat Doblò is een slimme verstandige en groene keuze.

Informatie:
Merk: Fiat
Model: Doblò
Type: Cargo Maxi SX Natural Power
Brandstof: CNG en benzine
Cilinderinhoud: 1.368 cc
Vermogen: 120 pk
Koppel: 206 Nm
Topsnelheid: 172 km/h
Versnellingsbak: Handgeschakelde zesversnellingsbak
Gewicht: 1.465 kg
Prijs vanaf: 18.675,-  (ex BPM ex BTW)
Laadvermogen: tot 1.005 kilogram
Laadruimte: 4.3 m3
Trekvermogen 2000 kg

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: