Van de Fiat Ducato (Maxi) zijn meer dan 2.000 verschillende varianten en uitvoeringen. Aan de veelzijdigheid van deze grote bestelwagen zal het niet liggen in ieder geval. Maar hoe gedraagt deze krachtige Italiaan zich tijdens een uitgebreide rijtest?
Een overzicht van de varianten

Een klein overzicht van het woud aan uitvoeringen en varianten is op zijn plaats voordat we aan de test kunnen beginnen. De Ducato is er als bestelwagen, als Crew cab bestelwagen voor personenvervoer, als pick-up in allerlei varianten en als pick-up met kantelbare laadbak.

Voor deze rijtest kijken we uitsluitend naar de bestelwagen die er als gewone uitvoering en als Ducato Maxi is. De gewone is er in drie verschillende wielbasissen ( 3.000, 3.450 en 4.035 millimeter) met laadruimtes variërend van 8 tot 15 m3 en 850 tot 1.655 kilogram lading.  De Maxi met versterkte wielophanging is er in twee wielbasissen ( 3.450 en 4.035 millimeter) en heeft laadruimtes variërend van 10 tot 17 m3 en 1.330 tot 2.110 kilogram lading.Qua motorisering kun je kiezen uit een 1.956 cc diesel met 115 pk en 290 Nm, en vier verschillende varianten van een 2.287 cc diesel, lopend van 130 pk en 320 Nm tot 177 pk en 400 Nm. Alle motorvarianten voldoen aan de strenge Euro 6 norm.

De testauto
Nu we weten welke soorten er allemaal zijn, wordt het tijd te kijken naar de testauto. Natuurlijk was het niet de minste, want Fiat gaf mij de Ducato Maxi met de sterke 177 pk diesel gekoppeld aan een gerobotiseerde automatische versnellingsbak, de Comfort-matic.

Het was tevens de langste uitvoering, 4.035 mm wielbasis, met een zeer ruime laadruimte van 17 kuub, waar je onder makkelijk in kunt staan. Ruime zeer wijd open scharnierende deuren en een enorme schuifdeur bieden toegang tot deze ruimte.
Mooi koppie

De nieuwe Ducato heeft een mooi modern gezicht. Toch knap hoe die Italianen zelfs zo’n grote bestelwagen een elegant voorkomen kunnen geven. Frisse LED dagrijlichten en een stoere grille doen eerder denken aan een luxe camper dan een bestelwagen. Wat overigens niet zo heel gek is, want de Ducato vormt al vele jaren de basis van allerlei campers.

Binnenin ziet het er ook netjes uit met het infotainment systeem dat we kennen uit de personenauto’s van Fiat. Verder meer dan genoeg vakjes en hoekjes om dingen op te bergen. En verreweg de aller slimste mechanische optie die ik ooit in een bestelauto heb gezien voor het vasthouden van je telefoon of tablet. Check het filmpje hieronder:

Hij blijft gaan

Tijdens een lange rit met een half volgeladen Ducato door de heuvels van de Ardennen bleef ik mij verbazen over de kracht van de wel wat rumoerige 2,3 liter viercilinder diesel. Omhoog op de steile snelwegen haalde ik menig licht gemotoriseerde personenauto in. Een beetje gas erbij en de Ducato blijft gaan. Niet gek ook als je bedenkt dat je 2.500 kilogram kan trekken in deze uitvoering. Een dergelijke sportieve rijstijl zie je wel direct terug in het verbruik, dan gemiddeld uitkwam op 1 op 11,5.

Bochten neemt de Ducato netjes, waarbij je wel het grote formaat voelt. Want ondanks alle elektronische hulpmiddelen kan de Italiaan bij snelle bochtenwisselingen wat onrustig en vaag aanvoelen.
Een misser

Verreweg het grootste probleem dat ik echter ervaren heb tijdens de test waren de stoelen. Om zoveel mogelijk laadruimte te creëren wordt de tussenwand bij bestelauto’s altijd zo ver mogelijk naar voren geschoven. Begrijpelijk, maar dit zorgt er vaak wel voor dat de stoelen nauwelijks naar achter gekanteld kunnen worden.

Bij de Ducato lijkt dit nog eens extra, want met mijn 1.85 meter moest ik nagenoeg kaarsrecht zitten om goed achter het stuur te zitten. En als je dat combineert met de toch wel erg harde en niet bijzonder goed instelbare stoelen, dan heb je het recept voor een pijnlijke rug.

Conclusie
De Fiat Ducato Maxi is een veelzijdige en vooral zeer ruime bestelwagen, zeker in de Maxi uitvoering waar ik mee op pad was. De sterke diesel motor gecombineerd met de automatische versnellingsbak is zeker een aanrader. Jammer dat de stoelen niet prettig zitten maar hier zijn tal van oplossingen voor. Voor onze testauto moet je € 39.145,- euro neerleggen, maar je rijdt al een Ducato vanaf € 18.550,-.

Informatie
Merk: Fiat
Model: Ducato
Type: 2.3 MJ , L4H2
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 2.287 cc
Vermogen: 177 pk
Koppel: 320 Nm
Topsnelheid: 150 km/h
Versnellingsbak: Gerobotiseerde automatische zesversnellingsbak
Gewicht: 2.020 kg
Prijs L4H2 vanaf: € 32.650,-  (ex BPM ex BTW)
Laadvermogen: tot 2.110 kilogram
Laadruimte: 17 m3
Trekvermogen 2.500 kg

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: