De markt van middelgrote pick-ups is wereldwijd sterk groeiend. Genoeg reden voor Fiat om ook dit speelveld te betreden. De Italianen doen dat met de stoer genaamde Fullback.

Japans?

Om het wiel -in dit geval de hele wagen- niet opnieuw uit te vinden, is Fiat een samenwerking aangegaan met de specialisten van Mitsubishi. De Fullback is gebaseerd op de bewezen en populaire Mitsubishi L200.

Sterker nog, bijna de gehele Fullback is een L200. Alleen de badges, de neus met andere grille en lichtunits en de bumpers komen van de ontwerpers van Fiat. De rest van de auto is 100 procent Mitsubishi, inclusief het interieur en de motoren. Een duidelijk geval van rebadgen.
fiat-fullback-de-pick-up-die-je-nog-niet-kende-2

Maar dit hoeft geenszins slecht te zijn. De L200 is namelijk een oersterke degelijke pick-up met bijzondere goede offroad eigenschappen. En met de designtechnische aanpassingen van de Fullback, staat er toch een andere (misschien wel mooiere) auto.

Wat krijg je dan?

In het vooronder van de Fullback ligt de bekende Japanse 2.4-liter viercilinder dieselmotor die in twee configuraties wordt geleverd. De minst sterke variant levert 150 pk (L200: 154 pk) en 380 Nm (idem L200). De krachtigste variant heeft 180 pk (L200: 181 pk) en 430 Nm (idem L200). De wagen is verkrijgbaar met zowel een automaat als handbak in zowel twee- als vierwielaandrijving. Ik ging op pad met de 180 pk sterkte handgeschakelde 4X4.
fiat-fullback-de-pick-up-die-je-nog-niet-kende-3

Het interieur van de Fullback is simpel en overzichtelijk. Een scherm in het midden huisvest de radio en carkit (helaas geen navigatie). Op het stuur vind je de duidelijke bediening voor de radio en de cruise control. Daarnaast is de wagen voorzien van een mooie airco-unit en simpele maar duidelijke tellers. En het leukste is de draaiknop waarmee je de Fullback van een straatauto verandert in een serieuze terreinwagen door de verschillende offroad configuraties.

Hoe rijdt ie op de straat?

De Fullback is duidelijk een werkpaard, wat je terug voelt in het motorblok. De diesel voelt oersterk en alsof je overal en alles doorheen komt, maar biedt zeker geen sportwagenprestaties. Hoewel je met de Fullback prima uit de voeten kunt op het asfalt, merk je aan de wegligging wel duidelijk dat ie gemaakt is voor het terrein.
fiat-fullback-de-pick-up-die-je-nog-niet-kende-4

De hogere vering zorgt er voor dat de wagen behoorlijk kantelt in bochten. Daarentegen heb je absoluut geen last van hobbels in de weg, die je amper opmerkt. Ook op de snelweg rijdt de pick-up prima, waarbij de zeer handige bediening van de cruise control zeker een pre is.

En het terrein?

Zodra je het terrein inrijdt en de 4X4 inschakelt, merk je dat de Fullback op z’n plek is. De jarenlange offroad ervaring van Mitsubishi doet zich hier gelden, want wat is deze pick-up goed offroad! Het sterke blok, de uitgebreide 4X4 mogelijkheden met diff-lock en lage gearing en de grote rijhoogte maken van de Fullback een wagen die bijna overal doorheen komt. En gooi er een serieus stel terreinbanden onder en je kunt zo de Dakar mee rijden.

Een korte impressie van de 4×4 power van de Fullback zien? Check het filmpje hieronder:

Praktische ruimte

Behalve offroad is natuurlijk ook de praktische inzet van een wagen als de Fullback belangrijk. Met een laadvermogen van 1.100 kilo, een laadbaklengte van 1,85 meter (versie met dubbele cabine: 1,52 meter) en een maximaal trekgewicht van 3.100 kilo heb je als bedrijf alle mogelijkheden die je nodig hebt.
fiat-fullback-de-pick-up-die-je-nog-niet-kende-5

Wil je de wagen op grijs kenteken, dan ben je in ons land wel genoodzaakt de enkele verlengde cabine te nemen. De versie met dubbele zitrij kom hiervoor helaas niet in aanmerking. De verlengde enkele cabine levert dan wel weer extra opbergruimte achter de stoelen voor zaken waar je snel bij moet kunnen.

Fiat of Mitsubishi?

Natuurlijk kom je al snel bij de vraag: Waarom zou je de Fiat Fullback kopen in plaats van de Mitsubishi L200? Qua ruimte en motorisering zijn ze nagenoeg hetzelfde, dus daar valt weinig op te winnen of te verliezen.
fiat-fullback-de-pick-up-die-je-nog-niet-kende-6

Maar hoe zit het met de prijs? Je rijdt al een Fullback vanaf 24.990 euro, wat 500 euro duurder is dan de L200 in dezelfde uitvoering. Maar neem je de 180 pk uitvoering dan is de Fiat met 26.990 euro weer 500 euro goedkoper. Al met al ontlopen de twee wagens elkaar nauwelijks, waardoor de beslissing op Italiaans of Japans uiteindelijk een kwestie van smaak zal worden.

Conclusie

Met de Fullback zet Fiat een stevige voet in de markt van pick-ups. Door de wagen te baseren op de L200 krijg je er naast het Italiaanse design, alle bewezen techniek en ervaring van Mitsubishi gratis bij. En dat lijkt me toch geen slechte deal.
fiat-fullback-de-pick-up-die-je-nog-niet-kende-7

Informatie:

Merk: Fiat
Model: Fullback
Type: DIESEL 2.4 180 PK 4WD
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 2.442 cc viercilinder
Vermogen: 180 pk
Koppel: 430 Nm
Topsnelheid: 177 km/h
Versnellingsbak: Handgeschakelde 6-versnellingsbak
Gewicht: 1.825 kg
Prijs vanaf: 24.990 euro (ex BPM ex BTW)
Prijs gereden model: 27.380 euro (ex BPM ex BTW) 
Laadvermogen: tot 1.100 kilogram
Trekvermogen: 3.100 kg

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: