De Fiat Talento is de midden formaat bestelwagen in de Fiat Professional reeks. Voor ons land hebben de Italianen hier wel een hele lekkere uitvoering gemaakt: de Squadra. Volgens Fiat ‘het bewijs dat stijl en comfort samen gaan met flexibiliteit en laadvermogen’. Mooie woorden maar hoeveel is hier van waar?

Motoren en laadruimtes
Als je bij het zien van de Talento een déjà vu hebt, dan kan dat kloppen. De Talento is namelijk een broertje van zowel de Renault Traffic, de Opel Vivaro en de Nissan NV300. Al deze modellen delen dezelfde techniek en carrosserie op wat kleine verschillen na zoals de bumpers, en bieden iets andere opties en beschikbare motoren.

De Fiat Talento wordt geleverd met vijf verschillende 1.6 dieselmotoren lopend van 95 pk en 260 Nm tot de twinturbo met 145 pk en 340 Nm. Naast de gewone is de Talento er ook in een iets verlengde uitvoering, beide in zowel enkele als dubbele cabine. De enkele cabine heeft een maximale lengte van de laadvloer van 2,9 meter (3,4 meter met het laadluik), de dubbele cabine moet het doen met maximaal 2,4 meter.

Squadra
De Squadra uitvoering is een gelimiteerde editie voorzien van tal van extra luxe opties. Als basis is de standaard Talento met dubbele cabine genomen, waarbij je kunt kiezen uit een 120 pk of de sterkste 145 pk 1.6 diesel, waarbij de laatste natuurlijk de voorkeur heeft.

De Squadra is altijd zwart, voorzien van subtiele stickers, verwijzend naar het land van origine. Zwarte velgen, dikke RVS sidebars en donkere ramen in de achterste cabine maken van deze Talento een stoere verschijning, waarin je je zowel op de bouwplaats als tijdens een net diner in kan vertonen.

Luxe interieur
Ook binnenin is de Squadra aangepakt. Vijf zwarte leren stoelen met speciale stiksels trekken het stoere uiterlijk verder. Duidelijk herkenbaar is het Renault dashboard, die alle broertjes delen, met alle praktische opbergmogelijkheden van dien.

De Squadra is daarnaast standaard voorzien van een volledige automatische airco, een zeer fijn en uitgebreid multimedia/navigatie systeem, achteruitrijcamera met scherm in de achteruitkijkspiegel, regen- en lichtsensor en parkeersensoren rondom.

Hoe rijdt dat?
Qua rijden verschilt de Talento natuurlijk nauwelijks met de eerder al door ons gereden Renault Traffic Formula Edition. Een goed onderstel dat vrij veel rust geeft, zowel leeg maar vooral met lading, een prima werkende handgeschakelde zesversnellingsbak en een motor die ondanks zijn kleinere cilinderinhoud meer dan voldoende kracht heeft en daarbij bijzonder zuinig is. Tijdens de test, deels geladen deels leeg, haalden wij makkelijk 1 op 18.

De brede stoelen zitten uitstekend en het navigatie/mulitimedia systeem werkt zoals het zou moeten. Een lage tildrempel en een ruime laadruimte, natuurlijk beperkt door de dubbele cabine van de Squadra, en de vele opbergmogelijkheden, maken ook van de Talento een praktische moderne bestelwagen.

Conclusie
Het lastige van vier bestelwagens van vier merken die min of meer hetzelfde zijn, is natuurlijk welke je moet kiezen. Een deel zal persoonlijke voorkeur zijn, want qua kwaliteit en afwerking ontlopen ze elkaar niet. De goedkoopste Talento is er vanaf 18.250 euro, de goedkoopste Traffic vanaf 18.490 euro, de Nissan NV300 is er vanaf 19.610 euro en de voordeligste Vivaro is er vanaf 19.495 euro (allen ex BPM en ex BTW). Qua prijzen is er dus wel iets verschil, maar dit gaat hier puur om de vanaf prijzen.

Met de Talento Squadra heeft Fiat echter qua aankleding en uiterlijk wel een hele mooie uitvoering neergezet, die menigeen er van zal overtuigen toch te gaan voor de Italiaanse variant van deze moderne ruime bestelwagen. Voor al dat extra’s betaal je natuurlijk wel, wat de Squadra Limited Edition kost je 28.499 euro (29.599 voor de 145 pk) ex BPM en BTW.|

Informatie:
Merk: Fiat
Model: Talento
Type: Limited Edition-Squadra
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.598 cc viercilinder
Vermogen: 120 pk
Koppel: 300 Nm
Topsnelheid: 166 km/h
Versnellingsbak: Handgeschakelde zesversnellingsbak
Prijs vanaf: 18.250  (ex BPM ex BTW)
Prijs gereden model: 28.499 euro (ex BPM ex BTW) 
Laadruimte: 4,0 m3
Trekvermogen: 2 ton

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: