De Ford Focus ST-line wordt in limited oplage ook geleverd met een 182 pk sterke EcoBoost motor. Een sportief uiterlijk met een sportief hart dus en dat alles vanaf bijna 26.000,- euro, wat absoluut een koopje is of niet?
Stoere verschijning

Een Ford Focus in ST-outfit ziet er naar mijn mening altijd veel beter uit dan de standaard uitvoeringen. Agressievere neus, sideskirts en in dit geval een mooi spoilertje maken de Focus op het zicht tot een veel dynamischere auto. En als deze dan ook nog eens in het mooi grijs is zoals mijn testauto, Ford noemt deze kleur Magnetic, en een paar mooie velgen, dan heb je een stoere sportieve auto.

Het interieur van de Focus is fris en heeft zeker ook een sportieve inborst. Wel jammer is dat er veel gebruik is gemaakt van plastic. Zo bestaat het gehele middendeel van het dashboard uit één harde plastic schaal. Niet lelijk, maar het geeft je geen luxe gevoel. De stoelen in de testauto deden dat dan weer wel. Half leer, half suède in een soort grijs-groene kleur met diamantstiksel, heel erg gaaf.
Strak?
Gelukkig zien de stoelen er niet alleen leuk uit, ze zitten ook nog eens goed en houden je uitstekend op je plek. En dat is maar goed ook, want de Focus heeft een prima wegligging en biedt een goede combinatie tussen comfort en sportiviteit, zoals we van Ford gewend zijn.

Natuurlijk ligt de ST-line niet zo strak op de weg als zijn beestachtige broer de RS, maar de manier waarop deze Limited Edition bochten neemt, is buitengewoon netjes. Heel lang blijft de voorwielaangedreven Focus grip houden dankzij het Torque Vectoring Control systeem, zelfs in natte omstandigheden. Je moet wel echt hard gaan, wil je de grens van grip bereiken, waarna de auto rustig over de voorwielen wegglijdt.
32 pk meer
De 1.5 EcoBoost levert in deze uitvoering zoals de naam al aangeeft 182 pk in plaats van de standaard 150 pk. Onderin is de motor lekker soepel, maar je moet echt serieus in de toeren klimmen wil je de volle pk’s eruit halen. In het middengebied van de toeren gebeurt er opvallend weinig, wat zonde is.

Gelukkig maakt de strakke maar boterzacht handgeschakelde zesversnellingsbak weer een hoop goed. Als je veel rijdt, verlang je al snel naar een automaat, maar met deze bak is zelf schakelen weer een feestje.

Opties
De Limited Edition heeft verder een hoop aantrekkelijke opties standaard, zoals de voorruitverwarming, verwarmde stoelen (de mooie leer-suède combinatie is een optie van 1.095 euro) en een verwarmd stuurwiel.

Op de testauto zaten verder een extra grote spoiler, het SYNC3 infotainment systeem, Automatisch inparkeren, Privacy Glass en LED-verlichting. Kortom een volledig aangeklede auto, waarmee je eigenlijk niet tekort komt.

Conclusie
De Ford Focus ST-line 182 Limited Edition is een zeer aantrekkelijke auto. Een sportief uiterlijk en een krachtige motor, gecombineerd met een uitstekende wegligging en dat alles voor slechts  25.840 euro. Zelfs mijn volledig aangeklede testexemplaar kwam op 30.975 euro, wat gezien alle opties nog steeds een erg gunstige prijs is. Goed de motor mist wat kracht in het middengebied en het dashboard had wat minder plastic kunnen hebben, maar al met al heeft Ford hier iets moois neer gezet. Limited betekent echter wel echt limited want er komen slechts 120 exemplaren naar ons land.

Informatie
Merk: Ford
Model: Focus
Type: ST-line 182 Limited Edition
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.498 cc viercilinder turbo
Vermogen: 182 pk
Koppel: 240 Nm
Topsnelheid: 222 km/h
0-100: 8,6 seconden
Versnellingsbak: Handgeschakelde zesversnellingsbak
Gewicht: 1.334  kg
Prijs vanaf: 25.480,- euro
Prijs gereden model: 30.975,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: