De taak voor de derde generatie Ford Focus RS is geen makkelijke. Zijn voorgangers waren stuk voor stuk beesten van wagens, die door vele mensen in hun autominnend hart zijn gesloten. Maar met 350 pk en een unieke vierwielaandrijving, heeft deze nieuwe ‘Ford Performance’ alles in huis om aan de hooggespannen verwachtingen te voldoen.

Een rallywagen

Al van een afstandje is duidelijk dat ook deze RS geen normale Focus is. Een indrukwekkend front, waar zwarte accenten de illusie scheppen van één grote gapende muil, met subtiel daarin verwerkt de letters RS. Stoere velgen, een enorme achterspoiler en een immense diffuser maken van deze auto op het oog een rallywagen, zeker in de kleur Nitrous Blue, uniek voor de RS.

Ook binnenin gaat het er sportief aan toe met prachtige en heerlijk zittende kuipstoelen en een lekker dik sportief stuur. Op het herkenbare Focus dashboard vinden we bovenaan drie extra tellers, die de olietemperatuur, turbodruk en oliedruk weergeven, geen onbelangrijke data in een performance car als deze.
Kijk, zo verdeel je nou kracht over wielen

Waar de vorige RS het deed met vijf cilinders, heeft de nieuwe uitvoering een 2,3-liter viercilinder die door een turbo 350 pk en 440 Nm levert. Het enorme koppel wordt al bij 2.000 toeren bereikt. Dat alles zorgt ervoor dat de RS binnen vijf seconden op de 100 kilometer per uur zit en een top heeft van 266 kilometer per uur.

Het meest indrukwekkende is echter de manier waarop de kracht op de weg wordt gebracht door de Ford Performance-vierwielaandrijving. Dit systeem is voorzien van Dynamic Torque Vectoring Control, wat er voor zorgt dat in geval van gripverlies, de pk’s over de andere wielen wordt verdeeld, waarbij tot 70 procent naar achterwielen gaat.

En daar vindt het echt briljante plaats. Want door een set van elektronische koppelingen kan tot 100 procent van alle kracht op de achteras naar één wiel worden overgebracht. Dit unieke systeem moet er volgens Ford voor zorgen dat de nieuwe RS praktisch geen onderstuur heeft en een extreem hoge mate van controle in bochten.

Strak en dwars tegelijk

En dat dit systeem werkt, kan ik volledig beamen. Natuurlijk is de acceleratie indrukwekkend, wat wil je met 350 pk. Dat zijn cijfers die 25 jaar geleden nog netjes waren voor een Ferrari. Maar het zijn vooral de bochten die je adem doet stokken. De snelheid waarmee je de RS een bocht in kan gooien en waarop hij nog netjes de lijn blijft volgen is fenomenaal. De enige wagen die in de buurt komt is de Subaru Impreza STI.


Maar waar de Aziaat zich volledig focust op strak sturen, is de RS een stuk stouter. Met de Traction Control volledig aan en vol gas in een bocht, laat de wagen je al een kleine drift maken. Alsof ie je laat proeven van wat hij kan. Want zet je het systeem op de Race of zelfs de Drift modus, dan kun je helemaal los gaan en als een ware Ken Block door bochten heen driften. Door het unieke vierwielaandrijvingsysteem blijft de wagen altijd volledig en gemakkelijk onder controle, terwijl hij nog wel spannend is.

Conclusie

Er zijn maar weinig auto’s die een dergelijk perfecte combinatie tussen controle en speelsheid bieden als de nieuwe Ford Focus RS. De mate van grip en snelheid in bochten wordt geëvenaard door het gemak waarmee je gecontroleerd dwars kunt gaan. Een wagen waarmee je strak over het circuit kan en daarna direct een rally-proef kan doen. En dat alles in een pakket met alles luxe en comfort van een familiewagen. Kan het leven nog mooier worden?

Informatie:

Merk: Ford        
Model: Focus
Type: RS
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 2.253 cc viercilinder
Vermogen: 350 pk
Koppel: 440 Nm
Topsnelheid: 266 km/h
Versnellingsbak: Handgeschakelde 6-versnellingsbak
Gewicht: 1.599 kg
Prijs vanaf: 50.000,- euro
Prijs gereden model: 54.460,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: