Ford heeft goed nagedacht over de naam van hun grootste MPV, want de Galaxy is een waar ruimtewonder. Maar dat deze auto veel meer is dan dat, heb ik in een week rijden mogen ontdekken.Ford Galaxy, reizen in (de) ruimte  2Me or Them?

De Galaxy is zoals gezegd de grootste MPV die Ford aanbiedt. Hij staat qua ruimte boven zijn wat sportiever gelijnde zusje de S-Max, die al niet klein is. Sebastiaan van de Pol van Ford Nederland vertelde ons dat de S-Max een echte ‘Me-car’ is, waarbij de focus (nee niet de auto, maar de aandacht) op de bestuurder ligt. De Galaxy is daarentegen een ‘Them-car’, waar bij de ontwikkeling vooral aandacht is uitgegaan naar het zo gerieflijk mogelijk maken van iedereen in de auto, een waardig streven.

En dat de ontwerpers erg hebben nagedacht over het bouwen van een comfortabele wagen, is overal te zien, voelen en merken. Zodra je instapt, voel je een rust over je heen komen. De lichte bekleding van de testauto, het logisch ingedeelde dashboard met multimediasysteem, de digitale klokken, alles ademt rust uit en dat is fijn.Ford Galaxy, reizen in (de) ruimte  3Luxe, luxe en nog eens…

Natuurlijk hielp het dat ik met een Galaxy reed waarop Ford Nederland alle opties had aangevinkt. Leren stoelen met verwarming, airco en massage zorgen ervoor dat je altijd ontspannen op je bestemming aankomt. Dat is, als je niet even een extra rondje om gaat terwijl het auditief prachtige audiosysteem van Sony zorgt dat je favoriete muziek kraakhelder op ieder niveau te horen is.

Ook motorisch was er weinig te klagen met de 2.0-liter Ecoboost met 240 pk en 345 Nm die via een zijdezachte 6-traps automaat zijn kracht op de voorwielen overbrengt. Het blok is soepel, heeft altijd kracht en doet zijn werk discreet op de achtergrond, totdat je om wat power vraagt. Dan is hij heel even te horen om zich daarna weer rustig terug te trekken.Ford Galaxy, reizen in (de) ruimte  4En ook de prestaties zijn niet slecht. De 2.0 liter turbo weet de 1.733 kilogram zware Galaxy in iets minder dan 9 seconden op de 100 km/u te brengen met een top van 222 km/u. Hiervoor betaal je overigens wel de prijs van een hoog brandstofverbruik. Het gemeten gemiddelde verbruik kwam neer op 1 op 8,7 en dat is stevig in deze tijd. Hierdoor kiezen veel mensen voor de 1.5 Ecoboost met 160 pk, die wellicht iets minder snel is maar wel rond de 1 op 15 zou moeten rijden.

Rijden op niveau

Hoewel MPV’s niet zo hoog zijn als SUV’s, zit je toch op een prettige hogere plek. Je hebt goed overzicht over het verkeer, wat ook wel fijn is met een grote wagen als de Galaxy. Dat je met een auto van formaat rijdt, vergeet je echter al snel. Door een goed gebalanceerd onderstel, waarbij comfort de sportiviteit niet uit het oog verliest, lijkt het namelijk alsof je met een veel kleinere wagen rijdt.

Deze fijne rijervaring werd in de testauto nog eens versterkt door het ‘Continous Controlled Damping Pack’, die er voor zorgt dat de demping zich continu aanpast aan de omstandigheden op de weg. Hierdoor worden kuilen, drempels en andere onvolkomenheden volledig vlak gestreken. Rijden in deze Galaxy doet qua pure luxe en comfort dan ook niet onder van SUV’s die vaak twee keer zo duur zijn.Ford Galaxy, reizen in (de) ruimte  6Ruimte

Terugkomend op datgene waarvoor veel mensen de Galaxy zullen aanschaffen: de ruimte. Deze Ford is standaard voorzien van 7 volwaardige zitplaatsen. Toegegeven, op de achterste zitrij moet je niet enorm lange benen hebben, maar de ruimte en stoelen zijn vele malen beter dan de kinderzitjes die je in veel andere 7-zitters tegenkomt.

En ook hier is de luxe weer terug te vinden. Met een simpele druk op de knop, kun je alle stoelen op de tweede en derde zit naar beneden laten vallen, waarbij een enorme ruimte van meer dan 2 meter lang en een waanzinnige 2.339 liter ontstaat.Ford Galaxy, reizen in (de) ruimte  5Conclusie

De 2016 Ford Galaxy is niets minder dan een enorm luxe comfortabele ruime auto, waarin je stiekem baalt als je de plek van bestemming hebt bereikt. Wil je alle luxe en de sterke benzinemotor, waarmee de testauto was voorzien, dan betaal je daar wel iets meer dan 67.000 euro voor. Je rijdt echter al een Galaxy vanaf 44.210 euro (1.5 Ecoboost handgeschakeld) en ook dan reis je in (de) ruimte en comfort.

Voor een aantal korte filmpjes van het interieur van de Galaxy, check onze Facebook.

Informatie
Merk: Ford
Model: Galaxy
Type: Titanium
Prijs vanaf: € 44.210,-
Prijs testauto: € 67.305,-
Motor: 2.0-liter 4-cilinder turbo
Versnellingsbak: 6 v., automaat
Brandstof: Benzine
Opgegeven gem. verbruik: 1 op 8,7
CO2-uitstoot: 180 g/km
Energielabel: D
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 222 km/u
Aantal zitplaatsen: 7
Laadvolume: 300-2.339 liter

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: