Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Ford Grand C-Max: comfortabel ontsnappen aan hectisch gezinsleven

    Auto 24-09-2015Geen reacties

    Met een update van zijn grille past de Ford Grand C-Max weer helemaal bij de Ford-familie. Naast uiterlijke wijzigingen is ook het interieur onder handen genomen en is het aanbod van benzine- en dieselmotoren vernieuwd. Een weekje om even comfortabel te ontsnappen aan het hectische gezinsleven?

    De voortekenen zijn goed. De in meest luxe Titanium trim uitgeruste Grand C-Max is ook nog voorzien van een tweetal hulp- en veiligheidspakketten. Voor je kind wil je tenslotte het beste, moeten ze bij Ford in navolging van om het even welke babywinkel gedacht hebben. De bruine metaallak Caribou staat de C-Max goed, maar ook de rode kleur van een ander exemplaar op de parkeerplaats oogt fraai. Binnenin valt direct op dat Ford het interieur op een hoger peil heeft gebracht. Goede materialen (de harde plastics rondom de versnellingspook uitgezonderd), een overzichtelijk instrumentarium met knoppen en functies op de plek waar je ze verwacht.

    Ford Grand C-Max: comfortabel ontsnappen aan hectisch gezinslevenKnoppenbrij behoort definitief tot verleden

    De knoppenbrij op de middenconsole behoort bij Ford gelukkig definitief tot het verleden. Toch leeft deze in mindere mate nog altijd voort, maar nu op het touchscreen, dat erg veel icoontjes en kleine knoppen bevat voor minder gebruikte functies die beter in een submenu ondergebracht hadden kunnen worden. Wel goed is de vierdeling die Ford heeft aangebracht in zijn SYNC-multimediasysteem, die je in staat stelt snel te wisselen tussen de functies voor navigatie, radio, telefoon en klimaatbeheersing. De onhandig direct voor het scherm geplaatste rij knoppen druk je tijdens het bedienen van het touchscreen soms ongewild in.

    Eigenlijk heb ik in de week rijden met de Grand C-Max maar een echt belangrijk minpunt ontdekt, en dat is dat ik geen goede zitpositie in de stoelen kon vinden. Of dit kwam door het ontbreken van zithoekverstelling of lendensteun, of een gevolg was van de voor mijn beenlengte wat korte zit, weet ik niet. Iets om op te letten bij een proefrit. Ford biedt als alternatief een zesvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (optie).

    Ford Grand C-Max: comfortabel ontsnappen aan hectisch gezinslevenMet dakkoffer alstublieft

    Over stoelen gesproken: in de Grand C-Max kun je kiezen voor een volledig in de laadvloer te verbergen derde zitrij met twee stoelen. Houd er wel rekening mee dat je bij gebruik van beide extra stoelen alleen ruimte overhoudt voor een paar sporttassen of een rechtopstaande niet te dikke koffer. Als dat een probleem is, zorg dan dat je dealer er direct een dakkoffer bij doet, of spaar nog even door voor een S-Max.

    De veertien centimeter langere Grand C-Max biedt in vergelijking met zijn kleinere broer als extra’s praktische dubbele schuifdeuren, een langer recht doorlopende daklijn, een (optionele) derde zitrij, een flexibele achterbank waarin de middelste stoel kan wegklappen onder de rechterstoel en de derde zitrij eenvoudiger te bereiken is (video), en nóg meer laadruimte (475 versus 432 liter). Dit alles voor een meerprijs van 1.200 euro (plus 800 euro voor de derde zitrij). Het gemak van de schuifdeuren en de flexibiliteit aan de binnenzijde zouden voor mij de balans in richting van de Grand C-Max doen doorslaan, maar Ford Nederland verwacht dat de reguliere C-Max op basis van ervaringen uit het verleden ook nu weer zo’n 70 procent van de verkopen voor zijn rekening zal nemen.

    Ford Grand C-Max: comfortabel ontsnappen aan hectisch gezinslevenVlot, stil en soepel

    De stille 1.5 EcoBoost motor met 150 pk waarmee ik reed, komt niets te kort op ’s Neerlands wegen. Het is een fijne vlotte motor die ruim binnen de tien seconden op 100 kilometer per uur zit en ook bij inhaalmanoeuvres snel en voldoende kracht biedt. Mocht je toch meer willen, dan kan dat in de vorm van een 182 pk sterke versie van dezelfde motor. Ook is er 1.0 EcoBoost beschikbaar met naar keuze 100 of 125 pk. Eerstgenoemde lijkt mij wat aan de lichte kant voor de bijna 1.400 kilo zware C-Max maar die aanname doe ik puur op basis van de cijfers op papier.

    De zesbak schakelt uitermate soepel en koppelt licht. Dat komt goed uit, want schakellui is de C-Max niet door de korte overbrengingen. Zo probeert de schakelindicator me duidelijk te maken dat ik best bij 70 kilometer per uur al naar de zesde versnelling mag. Op het rijgedrag is niets aan te merken. Ik heb niet eerder in een minivan gereden met zo’n goede wegligging. De C-Max staat op het verlengde onderstel van de Focus, dat al generaties geroemd wordt. Het zorgt ervoor dat je vergeet dat je in een toch bijna 1.65 meter hoge rechthoekige windvanger op weg bent, hoewel je daar al te enthousiast insturend in scherpe bochten wel even aan herinnerd wordt.

    Ford Grand C-Max: comfortabel ontsnappen aan hectisch gezinslevenConclusie

    Een gebrekkige wegligging is in ieder geval niet langer een argument dat je als huisvader of –moeder kunt gebruiken om de aanschaf van deze Ford Grand C-Max familiewagen te verhinderen. Sterker nog, je moet van goeden huize komen om houdbare redenen te verzinnen waarom je als familieman of –vrouw niet voor een van Ford’s MPV’s zou kiezen in plaats van voor een stukken minder praktische traditionele stationwagon, als het je om ruimte, praktisch gebruiksgemak en comfort gaat.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.499 cc
    Gem. opgegeven verbruik: 6,3 l/100 km
    Vermogen: 150 pk
    Koppel: 240 Nm
    Topsnelheid: 202 km/h
    Versnellingsbak: zes versnellingen handgeschakeld
    Gewicht: 1.373 kg
    Prijs vanaf: € 21.495 (C-Max) / € 22.695 (Grand C-Max)

    Plus
    + Ruimte
    + Wegligging
    + Flexibel in te delen interieur

    Min
    – Bagageruimte bij gebruik van derde zitrij
    – Bereikbaarheid touchscreen
    – Standaardstoelen bieden beperkte instelmogelijkheden

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleEen proeverij van Alfa Romeo: rijden met de MiTo en Giulietta Quadrifoglio, 4C en 4C Spider
    Next Article ‘Nederlandse’ elektrische Porsche Mission E komt met oogbewegingen en gebaren 500 kilometer ver

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?