Caféracers zijn hot, dat zijn ze al een tijdje en dat blijft ook nog wel even zo. Yamaha springt in deze markt met de nieuwe XV950 racer.

Volgens de Japanners is de motor ‘bedoeld voor de hedendaagse vrijdenkende motorrijder die op zoek is naar een stoere en authentieke motorfiets die is gemaakt om te customizen’. Eenzelfde concept dus als de vorig jaar geïntroduceerde R Nine T.

Chopper wordt caféracer

De basis wordt gevormd door de standaard XV950, maar door de clip-ons en de andere voetsteunen is de positie veel sportiever waarmee het echt een andere motor wordt. Ook de solo seat met cover en het kleine schermpje maken de motor meer caféracer dan chopper. Het 942 cc V-Twin motorblok levert 52,1 pk bij 5.500 tpm en 79,5 Nm  bij 3.000 tpm. Het blok moet het, zoals V-Twins eigen is, dus vooral van het koppel hebben, wat eigenlijk ook wel weer past bij de caféracerstijl.

yamaha-xv950cr-06Bij het ontwerp is men uitgegaan van de simplistische kale stijl van een custom caféracer en dat is voor een deel goed gelukt. Daarnaast, zoals tegenwoordig vaak gedaan wordt, zijn er volop mogelijkheden de motor naar eigen hand te zetten. Dat kan met originele onderdelen maar reken er maar op dat er genoeg bedrijfjes unieke parts gaan ontwikkelen. En je kunt ook zelf aan de slag natuurlijk.

De XV950 racer (standaard voorzien van ABS) is vanaf mei 2015 leverbaar voor een adviesprijs van 10.699 euro in de kleuren Matt Grey en Glacier Blue.

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: