Brazilië is de grootste automarkt in Zuid-Amerika met een volume van bijna 2 miljoen verkochte exemplaren (1,988,600 om precies te zijn) in 2016. Dit klinkt wellicht als een enorm aantal, maar als je beseft dat het er slechts drie jaar geleden nog bijna 3,6 miljoen waren is het duidelijk dat de Braziliaanse automarkt er slecht aan toe is.

Het volume in 2016 is zelfs het laagste van de afgelopen tien jaar. Het land daalt hierdoor naar de achtste plaats op de lijst met grootste automarkten (na China, VS, Japan, Duitsland, India, VK en Frankrijk).

Chrevrolet Onix

Ondanks dat het dus alleen maar beter kan, is het toch interessant om eens te kijken waar de voorkeur van de Braziliaan naar uitgaat. Het bestverkochte model, zowel in Brazilië als geheel Zuid-Amerika, is al twee jaar de speciaal voor dit continent geproduceerde Chevrolet Onix. Zoals vaker met goed scorende auto’s een tamelijk saai apparaat, in dit geval een compacte hatchback. Chevrolet wist er 345.874 van aan de man te brengen in 2016.

Chevrolet is tevens het grootste merk in Brazilië met een marktaandeel van 17,4 procent, gevolgd door Fiat dat jarenlang de lijst aanvoerde (15,4 procent). Op gepaste afstand volgen Volkswagen (11,5 procent), Hyundai (10 procent) en Toyota (9,1 procent). Laatstgenoemd merk is het enige in de top vijf dat een stijging van de verkopen liet zien in 2016.     

Marktverdeling

Hyundai scoorde met de speciaal voor Brazilië ontworpen HB20 na de Onix een tweede plaats in de lijst met bestverkochte modellen. Daarna volgen de Ford Ka, Chevrolet Prisma en Toyota Corolla, die alle in tegenstelling tot de eerste twee van de lijst fors aan marktaandeel moesten inleveren.

Gol!

Niet alleen Chevrolet produceert auto’s specifiek voor de Braziliaanse markt. Ook Volkswagen doet dit al decennia met de Gol (geen typefout), een budget-hatchback die qua formaat ergens het midden tussen Polo en Golf houdt en die tot 2014 onafgebroken 19 jaar lang de bestverkochte auto was.

De verwachtingen zijn dat na lange moeilijke jaren het lek ook in Brazilië nu zo ongeveer boven is en dat de automarkt in 2017 eindelijk weer iets aantrekt. Het zal echter zal het nog jaren duren voordat de volumes van voor de crisis weer worden bereikt. Tegelijkertijd is het duidelijk dat alle grote merken een graantje willen meepikken van de geanticipeerde groei.

Deel.

Over de schrijver

Koen Zweers

Koen Zweers is global IT business process manager bij Jacobs Douwe Egberts (iets met koffie) en getrouwd met een Amerikaanse die hem klassieke muscle cars heeft leren waarderen. Daarnaast is hij een niet onverdienstelijke thuisbarista. Koen heeft een voorliefde voor (bijna) alles wat Italiaans is. Behalve voor goede koffie geldt dat ook voor de keuken en perfect gesneden maatshirts/-pakken. En niet in de laatste plaats voor Italiaanse carrosseriebouwers en autodesign. Rijdt momenteel Zweeds, en daarvoor Duits, uit frustratie over het alsmaar uitblijven van een waardig alternatief uit Arese. En hoopt privé nog altijd op dat ene en unieke (lees: betaalbare) exemplaar van de Maserati Granturismo te stuiten.

Laat een reactie na: