Hyundai heeft de i10 subtiel vernieuwd, naar eigen zeggen serieus gehouden en niet duurder en te frivool gemaakt, maar wel completer en dynamischer. Ik was aanwezig bij de persintroductie en kon kennismaken met de nieuwe Hyundai i10.  

Zoek de verschillen

Je moet de vorige en nieuwe i10 wel naast elkaar zetten om de verschillen goed te kunnen zien. Maar als je dat eenmaal gedaan hebt, zie je dat de voorbumper kleine ronde dagrijlichten in de bovenste hoeken van de nieuwe Cascade-grille en mooie vloeiend golvende lijnen heeft gekregen. Ook de achterbumper is onderhanden genomen, de mistlampen zijn nu rond zodat je ook hier ziet dat je met de nieuwe i10 te maken hebt.

Binnenin de auto valt meteen het 7-inch scherm van het entertainmentsysteem met geīntegreerd Apple en Android Auto systeem op. Het dashboard ziet er met een aantal verbeterde en luxere materialen weer net iets beter en overzichtelijker uit en geeft het interieur een rustige uitstraling. De voorstoelen zitten goed voor een auto van deze klasse en geven goede steun aan bovenbenen en romp. Als je een deur vastpakt en dicht doet, voel en hoor je de degelijkheid van de i10.

Kleine i10 wordt volwassen

Technisch heeft Hyundai de vering en demping van de i10 onder handen genomen. De auto voelt hierdoor ook tijdens het rijden weer iets degelijker aan dan zijn voorganger. Rijdend krijg je het gevoel alsof je in een auto uit een hoger segment rijdt. De overbrenging van de besturing is daarbij ook aangepast, waardoor de i10 net weer iets scherper stuurt. Onder de motorkap ligt dezelfde 1.0-liter driecilinder benzinemotor met 67 pk  als in zijn voorganger.

Deze motor is ok, maar verwacht er geen wonderen van. Het blijft een kleine motor waarmee je goed moet anticiperen en flink gas moet geven en toeren moet maken om op stoom te komen. De versnellingsbak schakelt heerlijk, de schakelpook ‘valt’ letterlijk in de versnelling. De overbrenging van de vijfde versnelling is langer gemaakt, waardoor de motor minder toeren draait en het brandstofverbruik en CO2-uitstoot lager geworden zijn. De i10 is er met een handgeschakelde vijf- of automatische versnellingsbak.

Conclusie

De gefacelifte Hyundai i10 is vanaf 11.695 euro een kleine volwassen auto die je zorgeloos van A naar B brengt. Vanaf de (in Nederland meest verkochte) i-Motion uitvoering (bijna 13 duizend euro) heb je airco, elektrische ramen voor, een radio cd/mp3 speler, USB-aansluiting en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. Met talloze accessoires en opties kun je de i10 tot in detail naar eigen wens personaliseren. De auto zit goed, rijdt en stuurt prima, maar is geen stoplichtsprinter. De Hyundai i10 is een echte boodschappenwagen, maar draait ook zijn hand niet om voor de wat langere ritten.

Informatie

Merk: Hyundai
Model: i10
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 998 cc driecilinder
Vermogen: 67 pk
Koppel: 95 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 15 seconden
Versnellingsbak: 5 v, handgeschakeld
Gewicht: 908 kg
Prijs vanaf: 11.695 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: