Dat het milieu ons allemaal veel geld kost, is inmiddels genoegzaam bekend. Dat dit eisen stelt aan de moderne rijstijl evenzo. Maar er is meer! Om kosten op hun voertuig te besparen, grijpt automotive Nederland naar alle vindbare mogelijkheden en na even Googelen kom je genoeg aanbieders tegen die je daarbij behulpzaam willen zijn. Maar helaas, als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook.

Dat ondervond ook de berijder van een Volkswagen Crafter met een 2.5 TDI (BJM) motor. De auto is van bouwjaar 2009, heeft inmiddels 250 duizend kilometer gelopen en was 30 duizend kilometer hiervóór toe aan een nieuw roetfilter (diesel particulate / DPF). Nu kost een nieuw en origineel DPF een slordige 1200 euro, dus reden genoeg eens te kijken naar een voordeliger alternatief. En die zijn er! 

Twee soorten roetfilters: goedkoop en heel goedkoop

Roetfilters kunnen gereinigd, leeggehaald, uitgebakken en vernieuwd worden. Door de eigenaar van de Transporter werd voor de laatste optie gekozen, want het prijsverschil was opmerkelijk en je hebt toch een nieuw DPF, dus dat lijkt goed. Er zijn een aantal leveranciers van roetfilters waarbij je op hun website het kenteken van je auto in kan voeren waarna je geconfronteerd wordt met twee typen roetfilter, een goedkope en een héél goedkope, maar beiden geschikt voor uw auto.

Goedkope en héél goedkope roetfilters, kies de juiste en voorkom onnodige kostenLogisch dat je voor de goedkoopste gaat, maar waar zit het prijsverschil dan in? Als we bij Romax kijken, komen we uit op de Pr(emium) Silicium á 630 euro en de St(andaard ) Cordierite á 450 euro. Duidelijk is dat de Premium iets kan wat de Standaard niet kan, dus zetten we beiden even naast elkaar en komen dan uit op een tweetal niet onbelangrijke verschillen, te weten de opslagcapaciteit en toelaatbare temperaturen. In beide gevallen moet de Standaard zijn meerdere erkennen in de Premium, vandaar de reden van het prijsverschil.

De (monoliet) kernen van beiden roetfilters blijken te zijn bekleed met verschillende materialen, te weten: siliciumcarbide en cordierite. Beiden hebben de mogelijkheid om roetdeeltjes op te vangen, alleen cordierite in veel mindere mate dan siliciumcarbide. Indien het regeneratieproces vroegtijdig wordt afgebroken, bijvoorbeeld door het rijden van korte stukjes, zal de temperatuur in het roetfilter extreem oplopen. Zo hoog zelfs tot boven het smeltpunt van het monoliet waarbij siliciumcarbide het monoliet een betere bescherming biedt dan cordierite dat doet.

Premium roetfilter heeft langere levensduur

Uit het voorgaande kan dus geconcludeerd worden dat de Premium DPF een langere levensduur is beschoren dan de Standaard. Maar hoe lang exact is afhankelijk van de inzet van de auto. Wordt deze bijvoorbeeld ingezet voor een koeriersdienst met veel start en stops en dus veel afgebroken regeneraties, is de keuze voor een Standaard cordierite filter ten stelligste af te raden. Maar worden er heel veel snelwegkilometers gemaakt, dan zal de Standaard zeker voldoen.

Goedkope en héél goedkope roetfilters, kies de juiste en voorkom onnodige kostenDe juiste keuze voor een nieuw roetfilter wordt dus bepaald door de kennis van de berijder van de auto en/of de juiste kennis van de verkoopadviseur van de filters. De eerder genoemde Volkswagen Crafter wordt ingezet op lange afstanden, afgewisseld met rondjes rond de kerk. Ook komt het regelmatig voor dat tijdens nachtelijke werkzaamheden de motor blijft lopen om zodoende voldoende werkverlichting te hebben.

Tech|X kreeg de opdracht eens uit te zoeken hoe het kon gebeuren dat slechts 30 duizend kilometer na montage van een nieuw roetfilter, deze alweer moet worden vernieuwd omdat de verzadiging is overschreden en geforceerd regenereren niet meer werkt. En nu komt het: het gemonteerde vervangende roetfilter bleek een Standaard cordierite-filter te zijn!

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf ‘Techspertise’. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert ‘Flush Service Europe’ op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

Laat een reactie na: