Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Goedkope en héél goedkope roetfilters, kies de juiste en voorkom onnodige kosten

    Techniek 30-05-2016Geen reacties

    Dat het milieu ons allemaal veel geld kost, is inmiddels genoegzaam bekend. Dat dit eisen stelt aan de moderne rijstijl evenzo. Maar er is meer! Om kosten op hun voertuig te besparen, grijpt automotive Nederland naar alle vindbare mogelijkheden en na even Googelen kom je genoeg aanbieders tegen die je daarbij behulpzaam willen zijn. Maar helaas, als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook.

    Dat ondervond ook de berijder van een Volkswagen Crafter met een 2.5 TDI (BJM) motor. De auto is van bouwjaar 2009, heeft inmiddels 250 duizend kilometer gelopen en was 30 duizend kilometer hiervóór toe aan een nieuw roetfilter (diesel particulate / DPF). Nu kost een nieuw en origineel DPF een slordige 1200 euro, dus reden genoeg eens te kijken naar een voordeliger alternatief. En die zijn er! 

    Twee soorten roetfilters: goedkoop en heel goedkoop

    Roetfilters kunnen gereinigd, leeggehaald, uitgebakken en vernieuwd worden. Door de eigenaar van de Transporter werd voor de laatste optie gekozen, want het prijsverschil was opmerkelijk en je hebt toch een nieuw DPF, dus dat lijkt goed. Er zijn een aantal leveranciers van roetfilters waarbij je op hun website het kenteken van je auto in kan voeren waarna je geconfronteerd wordt met twee typen roetfilter, een goedkope en een héél goedkope, maar beiden zijn geschikt voor uw auto.

    Logisch dat je voor de goedkoopste gaat, maar waar zit het prijsverschil dan in? Als we bij Romax kijken, komen we uit op de Pr(emium) Silicium á 630 euro en de St(andaard ) Cordierite á 450 euro. Duidelijk is dat de Premium iets kan wat de Standaard niet kan, dus zetten we beiden even naast elkaar en komen dan uit op een tweetal niet onbelangrijke verschillen, te weten de opslagcapaciteit en toelaatbare temperaturen. In beide gevallen moet de Standaard zijn meerdere erkennen in de Premium, vandaar de reden van het prijsverschil.

    De (monoliet) kernen van beiden roetfilters blijken te zijn bekleed met verschillende materialen, te weten: siliciumcarbide en cordierite. Beiden hebben de mogelijkheid om roetdeeltjes op te vangen, alleen cordierite in veel mindere mate dan siliciumcarbide. Indien het regeneratieproces vroegtijdig wordt afgebroken, bijvoorbeeld door het rijden van korte stukjes, zal de temperatuur in het roetfilter extreem oplopen. Zo hoog zelfs tot boven het smeltpunt van het monoliet waarbij siliciumcarbide het monoliet een betere bescherming biedt dan cordierite dat doet.

    Premium roetfilter heeft langere levensduur

    Uit het voorgaande kan dus geconcludeerd worden dat de Premium DPF een langere levensduur is beschoren dan de Standaard. Maar hoe lang exact is afhankelijk van de inzet van de auto. Wordt deze bijvoorbeeld ingezet voor een koeriersdienst met veel start en stops en dus veel afgebroken regeneraties, is de keuze voor een Standaard cordierite filter ten stelligste af te raden. Maar worden er heel veel snelwegkilometers gemaakt, dan zal de Standaard zeker voldoen.

    Lees hier hoe een verstopt roetfilter tot kostbare motorschade kan leiden. 

    De juiste keuze voor een nieuw roetfilter wordt dus bepaald door de kennis van de berijder van de auto en/of de juiste kennis van de verkoopadviseur van de filters. De eerder genoemde Volkswagen Crafter wordt ingezet op lange afstanden, afgewisseld met rondjes rond de kerk. Ook komt het regelmatig voor dat tijdens nachtelijke werkzaamheden de motor blijft lopen om zodoende voldoende werkverlichting te hebben.

    Tech|X kreeg de opdracht eens uit te zoeken hoe het kon gebeuren dat slechts 30 duizend kilometer na montage van een nieuw roetfilter, deze alweer moet worden vernieuwd omdat de verzadiging is overschreden en geforceerd regenereren niet meer werkt. En nu komt het: het gemonteerde vervangende roetfilter bleek een Standaard cordierite-filter te zijn!

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleKia Sportage, multifunctioneel transportmiddel
    Next Article 75 jaar Jeep en een Grand Cherokee SRT

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?