Als jullie het niet verder vertellen, zal ik het geheim delen van de 595C Competizione, het nieuwste gifkikkertje uit de stal van Abarth.

Dat we bij Driving-Dutchman gek zijn op de creaties van Abarth is geen geheim. Dat blijkt wel uit onze tests met de 695 Edizione Maserati, de vorige 595 Competizione en de extreme 695 Biposto. De combinatie van een kleine auto -en dus een laag gewicht- een redelijk krachtige motor en kart-achtige eigenschappen, maken van de meeste Abarth’s enorm fijne gooi-en-smijt wagens. Natuurlijk zijn er veel snellere en krachtigere auto’s te koop, maar uiteindelijk draait het om beleving. En daar hebben ze bij Abarth een mastercourse in gevolgd.

Eindelijk gesperd

In de 595C Competizione vinden we de bekende 1.4-liter viercilinder met turbo, die nu 180 pk (+ 20) en 250 Nm levert. Als je de handgeschakelde versnellingsbak snel genoeg kunt bedienen, kun je daarmee in 6,7 seconden naar de honderd kilometer per uur knallen en een top bereiken van 225. Dikke Brembo remmen zorgen dat je keer op keer precies stilstaat, daar waar je dat wilt.

Maar het gaafste op deze nieuwe Competizione uitvoering is het (optionele) sperdifferentieel tussen de voorwielen, waarmee onderstuur en torque steer -getrek aan het stuur bij vol optrekken- nagenoeg verdwenen zijn. Zodra een wiel grip verliest, wordt de power naar het andere wiel gestuurd. Leuke is dat hoe meer je dit systeem op z’n donder geeft, hoe beter het werkt en hoe harder je gaat. In één woord: verslavend!

Grauwen en grommen

Terugkomend op de beleving, die is ook in deze nieuwe uitvoering volledig aanwezig. Want niet alleen kun je nu nog sneller dan ooit bochten aan elkaar rijgen, maar het Record Monza uitlaatsysteem gromt en grauwt er op los met een ongelooflijk lekker stoer geluid.

Kijk en hoor maar in het filmpje hieronder:

Hard en open

De zitpositie in de 595C Competizione is -zoals bij bijna alle Abarth’s- wat aan de hoge kant. De carbon Sabelt kuipstoelen zijn bijzonder mooi en houden je goed op je plek maar zijn wel keihard, zeker in combinatie met de ferme vering (die dan wel weer zorgt voor de heerlijke wegligging).

Verder is de auto nu voorzien van het nieuwe multimedia/navigatie systeem, dat we al in de nieuwe Fiat 500 zagen. En vergeet de C niet, want die staat voor cabrio. Je kunt in deze Abarth het dak opengooien, waarmee je het gave geluid nog beter hoort en kunt genieten van het heerlijke Nederlandse weer.

Het geheim

Maar wat is nou het geheim? De 595C Competizione is -niet verder vertellen- misschien wel de enige auto die momenteel te koop is zonder concurrentie. Hij is snel, zit barstensvol emotie en beleving, heeft een zeer goede wegligging, is stijlvol en stoer zonder patserig te zijn, sportief, biedt ruimte aan 4 personen, cabriolet, voorzien van alle moderne multimediale luxe, vergeleken met andere sportieve modellen zuinig (1 op 12), zeer exclusief en dan nog steeds maar rond de 35.000 euro met een laag gewicht en dus lage wegenbelasting. 

Geen enkel ander model biedt al deze opties. En dat, lieve mensen, is het geheim van de nieuwe Abarth 595C Competizione.

Informatie:

Merk: Abarth
Model: 595
Type: 595C Competizione
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.368 cc viercilinder
Vermogen: 180pk
Koppel: 250 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 6,7 seconden
Topsnelheid: 225 km/u
Versnellingsbak: handgeschakelde vijf-versnellingsbak
Gewicht: 1.045 kg
Prijs vanaf: 34.960 euro
Prijs gereden model: 38.884 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: