De basisprijs van de Jaguar XF ligt iets hoger dan die van zijn directe concurrenten zoals de BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-Klasse. Maar wie iets dieper in de buidel wil tasten, profiteert wel van het onderscheidende uiterlijk en de Engelse heritage van de JAG.

Zich uiterlijk onderscheiden van zijn concurrenten is wat de XF namelijk goed doet. Vooral in de mooie kleur Storm Grey met optionele Black Pack, waarvan vooral de hoogglans zwarte 20 inch wielen het brute design van de auto versterken. Je kunt ervan vinden wat je wil, maar iedereen heeft er wel een mening over en opvallen doe je.

Het interieur van de XF is strak, ruimte is er voor achter en in de kofferbak meer dan genoeg aanwezig. Het mooi glooiende dashboard met digitaal instrumentenpaneel en de brede middenconsole met de versnellingskeuze-knop, geven je achter het stuur het gevoel dat die ruimte echt helemaal alleen voor jou is en voor niemand anders. De voorstoelen zitten prima en zijn samen met het stuur in alle gewenste standen in te stellen zodat iedereen zijn ideale positie zal kunnen vinden.

Informatie voor de bestuurder

Het instrumentenpaneel van de Jag is digitaal. De informatie voor de bestuurder, waaronder het navigatiescherm, is ook voor dragers van een leesbril tot +2,5 nog goed zichtbaar. Hetzelfde geldt voor het infotainmentdisplay in het dashboard. Al mis ik wel, net als bij de BMW 5-serie een bedieningsknop in de middenconsole. Dat werkt net even wat fijner omdat je niet meer uit je stoel naar het display hoeft te bewegen. Dat display in de Jaguar is ok, maar blijft qua visuals nog wel een beetje achter bij die van de Duitsers. 

Een pre van de XF ten opzichte van de Duitsers is dat je in de Jaguar door de vorm van het dashboard, de zitpositie en zithouding en de dikte en grootte van het stuur nog meer het gevoel krijgt dat je in een sportauto zit. Dit gevoel wordt versterkt door de opvallend fijne tegendruk van het gas- en rempedaal. Het zijn details, maar ze onderscheiden appels wel van peren en bananen.

Getest op het circuit

Het sportieve gevoel wordt tijdens het rijden versterkt door het prima onderstel. Als je je aan de verkeersregels houdt, zul je nooit in de problemen raken. Ik heb het genoegen gehad om de XF en de Mercedes-Benz E-klasse met gelijke motorisering ook op een kombaan en het circuit uit te kunnen proberen. De Jaguar krijgt op beide banen van mij de voorkeur. De balans van de auto is zowel op de hogesnelheids-baan en op het bochtige circuit goed voor elkaar.

Met deze auto zul je niet snel in de problemen raken. Zodra de rij-assistentiesystemen onregelmatigheden bespeuren, grijpen ze smooth in en helpen ze je om de auto met slechts kleine stuur-, rem- en gaspedaal bewegingen eenvoudig in bedwang te houden.

De diesel van de Jaguar levert een flink koppel van maar liefst 380 Nm en dat is fors voor een tweeliter viercilinder. Helaas is er in de normale rijmodus onder de 2.000 toeren een kort turbo-dipje als je het gaspedaal vol intrapt. Eenmaal in de sportmodus is dit dipje verdwenen. Verder over de soepele en sterke diesel niets meer dan lof die in combinatie met de naadloos schakelende automatische versnellingsbak prima prestaties levert. En rij je rustig, dan gaat de motor ook nog eens zeer efficiënt met de brandstof om en is 1:20 makkelijk haalbaar.

Als je voor het optionele Black Pack kiest, krijg je fraaie, dikke en hoogglans 20 inch wielen. De grotere banden die daar bij horen zorgen er wel voor dat ze in de auto boven 120 kilometer per uur een beetje hoorbaar zijn.

Conclusie

De Jaguar XF is, net als de BMW 5-serie, een echte rijdersauto. De rijdynamiek is zeer aangenaam en een bijna superieure balans tussen sportief en comfortabel. Binnenin de auto ziet alles er goed uit, maar op instrumentarium en infotainment gebied is de Duitse concurrentie de Jag net een technologisch stapje voor. Als je anders wil zijn en bereid bent om daarvoor iets dieper in de buidel te tasten, dan is de Jaguar XF jouw auto.

Informatie

Merk: Jaguar
Model: XF 20d E-Performance R-Sport
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.999 cc viercilinder
Vermogen: 163 pk
Koppel: 380 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 8,7 seconden
Topsnelheid: 227 km/u
Versnellingsbak: 8 v., sequentiële automaat
Gewicht: 1.555 kg
Prijs vanaf:  48.900,00 euro
Prijs gereden model: 66.649,00 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: