Waarom iets veranderen wat goed is, denk ik wel eens. Maar tegelijkertijd is stilstand achteruitgang dus kan ik me voorstellen dat fabrikanten hun modellen in de vaart der volkeren regelmatig eens opfrissen. Zo ook de Ford Kuga, die kreeg onder andere een nieuwe snuit en lijkt daardoor nu op de Ford Edge. Mijn goedkeuring heeft Ford, want de Kuga ziet er weer fris en aantrekkelijk uit. Zeker in de ST-Line die ik meekreeg.

De ST-Line is samen met de Vignale-uitvoering nieuw op de Kuga, net als het compleet vernieuwde middenconsole. Ten opzichte van de Trend en Titanium uitvoeringen, hebben de ST-Line en Vignale behoorlijk wat meer opties. De Vignale is gericht op luxe en de ST-Line op sportiviteit. Die sportiviteit is terug te vinden in een sportievere wielophanging, half lederen bekleding, donkere hemelbekleding, bodystyling kit, 18 inch lichtmetalenvelgen en ST-Line badge. Door deze ST-Line uitvoering staat de Kuga er stoer op!

Alleen met 1.5-liter motor

Mijn Kuga heeft een 1.5-liter EcoBoost benzinemotor met 150 pk. Gevoelsmatig dacht ik dat de 1.500 wat te licht zou zijn voor de toch wel grote Kuga, maar in de praktijk valt dat reuze mee. Nooit had ik het gevoel dat de motor het onderste uit de kan moest halen om vooruit te komen of te versnellen. De nieuwste TDCi diesel en de EcoBoost benzinemotoren zijn leverbaar voor de Kuga. De, eveneens 1.500 cc dieselmotor is er met handgeschakelde zesversnellingsbak of met de Powershift automaat.

De benzinemotor is er met 120 en 150 pk met een handgeschakelde zesbak en een 182 pk met automatische zestraps versnellingsbak in combinatie met vierwielaandrijving. Met Start-Stop technologie en Smart Regenerative Charging heeft Ford brandstof besparende techniek toegevoegd aan de Kuga.

Best groot

Het is wel even wennen aan de afmetingen van de Kuga terwijl ik door de parkeergarage rijdt van de Ford importeur. Eenmaal aangekomen bij het hek, dat voor me wordt opengedaan en ik de oprit naar boven moet rijden, is het goed uitkijken dat beide buitenspiegels niet tegen de palen van het openslaande hek komen. Behalve stoer is de Kuga dus ook wel fors.

En dat is ook binnenin te merken. Been-, hoofd-, en bagageruimte is er genoeg. De bagageruimte is toegankelijk door met je voet even bij de achterbumper te ‘zwaaien’ en de achterklep gaat automatisch open. Mijn advies is om wel even te oefenen hoe dit werkt, want met twee volle boodschappentassen in de hand en dan met je voet op een verkeerde plek ‘zwaaien’ en je wordt door omstanders raar aangekeken.

Dynamisch karakter

Van Ford’s zijn we gewend dat ze erg goed rijden. Ook bij deze Kuga ST-Line is Ford er in geslaagd een uitgebalanceerde afstemming te vinden in het onderstel. Aan de ene kant is Ford er in geslaagd deze ST-Line een heel dynamisch karakter te geven en tegelijkertijd zijn ze het comfort ook niet vergeten. Uitkomend Zeeburgertunnel op de A10 richting Amsterdam de A1 op richting Muiden, kon ik ondanks de hoge koets op hoge snelheid de bocht nemen. Voor mij is die bocht altijd een fijne benchmark hoe een auto zich gedraagt. Het moet gezegd, de Kuga gaf geen krimp.

Met het Sync 3 connectiviteitssysteem heeft Ford weer een nieuwe stap gemaakt in bestuurdersassistentietechnologieën. Het systeem kan je smartphone, audio en de navigatiefuncties bedienen door met je stem spraakopdrachten te geven. Je zegt bijvoorbeeld: ‘ik wil koffie’ en het systeem zoekt het dichtstbijzijnde restaurant voor je op. Uiteraard kan je het Sync 3 systeem ook via het acht inch touchscreen bedienen. Het scherm is wel wat lastig bereikbaar omdat het wat diep in het dashboard zit. Verder zit de Ford vol met veiligheidssnufjes, variërend van Lane Keeping, Active City Stop, buitenspiegels met Blind Spot waarschuwing  tot Adaptive Front Lighting-systeem die automatisch de koplamp intensiteit en hoek aanpast aan de  snelheid en rijomstandigheden.

Conclusie:

Er komen steeds meer SUV’s op de markt. De vraag is of die net zoveel binnenruimte, een uitgebalanceerd onderstel en een Sync 3 systeem als de Ford Kuga ST-Line hebben. De Kuga ST-Line is dankzij de flinke vernieuwing aan de buiten- en binnenkant weer helemaal klaar voor de toekomst.

Informatie:

Merk: Ford
Model: Kuga ST-Line
Type:  1.5 liter (1.498 cc)
Brandstof: Benzine
Motor: 1.5 EcoBoost Benzinemotor
Vermogen: 150 pk
Koppel: 240 Nm
Topsnelheid: 195 km/h
Versnellingsbak:  6 versnellingen handgeschakeld
Gewicht: 1.479 kg
Prijs vanaf: €  27.705,-
Prijs gereden model: 40.280,-

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: