De term GTi spreekt bij veel autoliefhebbers tot de verbeelding. Het roept direct beelden op van snelheid, sportiviteit, karakter en beleving. Peugeot heeft er zo één: de 308 GTi. Ik reed met deze hot hatch en kon controleren of de flitsende modelaanduiding terecht op deze kont staat.

Een echte GTi moet je in één oogopslag herkennen, zonder dat je de plakplaatjes op de kofferklep gezien hebt. Daar scoort de 308 alvast veel punten. De auto ligt laag bij de grond, heeft een paar fraaie dikke wielen, agressieve scherpe design-lijnen en grote gekleurde remklauwen. Peugeot Sport heeft hun GTi extra sportief karakter gegeven door de skidplate in het midden onder de voorbumper een afwijkende kleur te geven. Het meest opvallende zijn de optioneel in twee verschillende kleuren, Peugeot noemt dit Coup Franche, gespoten voor- en achterzijde van de carrosserie die elkaar halverwege het achterportier middels een schuine lijn afwisselen.

Binnenin doet de 308 GTi in niets onder voor de veelbelovende buitenkant. De sportieve stoelen hebben het Peugeot Sport logo, een rood merkteken laat zien wat de middenstand van het stuur is, een GTi logo in het stuur, rood gestikte naden, de versnellingspook is race, de pedalen zijn van glimmend metaal en in het middenconsole prijkt een uitdagende sport-knop. De sportieve rode designelementen komen daarnaast terug in de portierbekleding, het dashboard en de achterbank. De hele auto ademt sportiviteit, het kenmerkende GTi design heeft Peugeot in elk geval goed te pakken.

Hitsig standje

Nadat ik de voor mij beste zitpositie gevonden had -de zitting staat net als in de 2008, 3008 SUV aan de achterzijde nog steeds te diep ten opzichte van de voorkant- was het tijd voor het belangrijkste onderdeel: het rijden. Als je de motor start en stationair laat draaien, krijg je niet direct een GTi-gevoel. Dat wordt echter anders zodra je de sport-knop in de middenconsole indrukt. Het tamme geluid uit de dubbele uitlaatpijpen in de achterbumper maakt plaats voor een lekkere, ja daar is ie weer, sportieve grom. Ja, dit wil je minimaal horen als je in een moderne GTi rijdt.

Hoewel de Peugeot 308 GTi in Sporteen hitsig standje is, kun je er toch eenvoudig mee van je plek komen zonder dat je veel gas hoeft te geven. De aandrijving pakt lekker op en het motormanagement doet tijdens wegrijden in de eerste versnelling vanaf nul kilometer per uur uitstekend zijn best. Vanaf dat moment laat de 308 GTi ook meteen zijn dna en temperament horen en voelen. Hoe dieper je het pedaal intrapt, hoe hitsiger de auto wordt. En dat kan ook niet anders met een koppel van maar liefst 330 Nm.

Opvallend zijn de lange versnellingen en het hoge koppel in een breed toerengebied, hij blijft maar doortrekken en er lijkt geen einde aan te komen. WOW!

De versnellingsbak schakelt als een aan uit schakelaar wat de Peugeot ook op dit gebied een extra sportief tintje geeft. Als je goed luistert, hoor je af en toe zelfs het sissende en fluitende geluid van het openen en sluiten van de turbo wastegate. Heerlijk! Dat hadden de oude GTi’s zonder turbo niet, maar nu lekker wel. Ondanks zijn temperamentvolle karakter, kun je met de 308 GTi ook rustig rijden zonder dat er continue adrenaline door je lichaam giert.

Verschil tussen voor en achter

Bij een snelle GTi -en dat is de Peugeot 308- horen naast een briljante motor en versnellingsbak ook een verdomd goed onderstel en dito remmen. En die laatsten spreken enorm tot de verbeelding. De remkracht is onder alle omstandigheden heerlijk te doseren. Wil je een stoppie maken, bijna geen probleem. Wil je rustig, maar toch ferm aan-remmen voor of zelfs in een bocht (als het onverhoopt nodig is omdat er bijvoorbeeld voor je iets gebeurt), geen probleem. De voor- en achterremmen zijn zo goed in balans dat je nooit het gevoel krijgt dat er iets gebeurt wat je niet wil.

Hetzelfde geldt voor het sturen. Waar snelle voorwielaangedreven auto’s vaak op zoek zijn naar grip, heeft de 308 GTi die zelfs op hoge snelheid snel gevonden. De Peugeot stuurt vloeiend strak, zonder ook maar ergens nerveus van te worden. Dit geeft de bestuurder veel vertrouwen en een veilig gevoel.

Maar toch is er iets geks met de 308 aan de hand. Bij volgas accelereren in vloeiende bochten voelt het alsof de achterkant moeite heeft om de voorkant te volgen. Dit maakt de achterkant van de auto zoekerig en een beetje nerveus. Het gevolg is dat je corrigerend bij moet sturen of iets minder gas geeft. Het eerste geeft je een wat onzeker gevoel, het tweede wil je eigenlijk niet want je trekt niet voor niets zo hard op.

Conclusie

Desondanks is de Peugeot 308 GTi wat mij betreft een échte GTi en begeerlijke hot hatch. Het dna, temperament en karakter overtreft dankzij de sterke motor, het toffe geluid, het fijne schakelen, superieur remmen en strak sturen de GTi’s van weleer. Misschien moet je voor de zekerheid ook nog even proefrijden met bijvoorbeeld de Alfa Romeo Giulietta Veloce of Ford Focus ST, maar ik beloof je dat de Peugeot een goede kans maakt om bij jou als winnaar uit de bus te komen. Laat je ons weten voor welke je gekozen hebt?

Informatie

Merk: Peugeot
Model: 308
Type: GTi 1.6 E-THP 270
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.598 cc viercilinder
Vermogen: 270 pk
Koppel: 330 Nm
Topsnelheid: 250 km/h
0-100: 6 seconden
Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld
Gewicht: 1.180 kg
Prijs vanaf: 42.320,- euro
Prijs gereden model: 43.160,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: