Aan aandacht geen gebrek als je rijdt in de Range Rover Evoque Convertible. Want hoewel een convertible SUV geen primeur is, dat heeft een andere merk in het verleden al eens bewezen, is de Evoque Convertible een bijzonder geslaagd en bijzonder ontwerp.

range-rover-evoque-convertible-best-of-all-worlds_driving-dutchman-1Met de komst van dit aparte model, vestigt Range Rover weer even aandacht op de ‘Evoque’ modellen die al weer een tijd rondrijden. Maar om heel eerlijk te zijn had ik van Land Rover, toch een merk met een bepaalde distinctie en beschaafdheid, deze frivole uitstap niet verwacht. Desondanks zal het  ontwerp in bepaalde gebieden in Nederland- zoals het Gooi- geheid gaan scoren. Daar bevinden zich genoeg mensen die aandacht prettig vinden en in een opvallende auto willen rondrijden.

Dynamic uitvoeringen

Bij de Evoque Convertible heb je keuze uit een tweetal motoren de nieuwe Ingenium motorenfamilie  de 2.0 liter diesel met 150 pk (110 kW) en de 180 pk (132 kW). De Si4 2.0-liter benzine motor is leverbaar met 240 pk (176 kW). Deze laatste is een zeer moderne motor, met  geavanceerde turbo technologie,directe benzine-inspuiting en een elektronisch motormanagement  dat bewegingsenergie opslaat in de accu.

range-rover-evoque-convertible-best-of-all-worlds_driving-dutchman-5Zowel de diesel- als de benzinemotoren zijn voorzien van een 9-traps automatische transmissie. De Evoque convertible is alleen leverbaar in de uitvoeringen SE Dynamic en HSE Dynamic en zijn altijd voorzien van vierwiel aandrijving (4WD).

Nog altijd dezelfde Waardes

Ik reed de benzine-uitvoering en moet zeggen dat deze vierzits cabrio in ruime mate voldoet aan de waardes die zo kenmerkend zijn voor een Range Rover. Denk daarbij aan luxe en exclusiviteit, maar ook aan de rijeigenschappen. Dankzij de stijfheid van de carrosserie en de fijne aandrijflijn is sturen een prettige aangelegenheid.

range-rover-evoque-convertible-best-of-all-worlds_driving-dutchman-4Op alle vierwiel aangedreven Evoque’s, zit Torque Vectoring, een systeem dat het gedrag van de auto in de gaten houdt en zorgt voor een perfecte verdeling van het koppel over de wielen voor betere grip. De 9-traps automatische transmissie schakelt soepel, vloeiend en zonder twijfel.

Incontrol

Alle gebruikte materialen voelen zonder meer erg prettig aan. Het interieur is strak en zakelijk, met als mooie feature de knop van de automatische transmissie die uit het dashboard omhoog komt bij het starten van de motor.

range-rover-evoque-convertible-best-of-all-worlds_driving-dutchman-6Het dashboard heeft een nieuw 10.2” touchscreen met mooie levendige kleuren. Met dit Incontrol Touch Pro systeem, zoals Land Rover het noemt, bedien niet alleen het multimedia gebeuren, maar ook de telefoon en de navigatie. Net als op je iPad thuis kan je met je vingers inzoomen en swipen.

Stoffen dak

Met de kap, die alleen in het zwart leverbaar is, dicht, is toch wel enig windgeruis hoorbaar tijdens het rijden. Ook passerende (vracht) auto’s merk je ook wel op, maar eerlijk gezegd vond ik dat niet storend. Eenmaal een ‘cabrio’ gekocht weet je dat en het geeft nu eenmaal een bepaalde charme. Het dak gaat open en dicht door op een knop te drukken die in de middenconsole is bevestigd en kan al rijdend gedaan worden tot een snelheid van 48 kilometer per uur.

range-rover-evoque-convertible-best-of-all-worlds_driving-dutchman-9Door het stoffen dak en de constructie is de bagageruimte wel gereduceerd ten opzichte van de gewone Evoque modellen. Ongeacht of het dak open of dicht is, de bagageruimte blijft dezelfde251 liter. Meer dan genoeg voor de boodschappen, golftas of trendy buggy, of zelfs een paar ski’s, er is namelijk een skiluik aanwezig. De toegang tot de bagageruimte is wel wat lastig, omdat je niet staand onder de klep je spullen in de ruimte kan leggen.

Het beste van all worlds?

Door de combinatie van SUV en open dak zou je haast zeggen dat je het beste hebt van ‘both worlds’:hoger zitten en dakloos genieten bij mooi weer. Maar dat gaat niet op voor de Evoque Convertible. Want terreinvaardigheid, van oudsher het domein van Land Rover, komt daar nog bij. Door deze combinatie is de Convertible wel behoorlijk zwaar geworden, zo’n 1.960 kilogram schoon aan de haak. Er moeten namelijk allerlei noodzakelijke verstevigingen aangebracht worden om de Convertible de stijfheid mee te geven die nodig is om als open auto door het terrein te rijden.

range-rover-evoque-convertible-best-of-all-worlds_driving-dutchman-2Maar daarmee is het wel een echte Land Rover. Met een druk op de knop kan uit een van vier Terrain Respons standen gekozen worden, waarmee het rijgedrag wordt aangepast en verbeterd al naargelang de ondergrond. Hiermee is de Range Rover Evoque convertible een auto die thuis is in en onder alle omstandigheden en dus eigenlijk het beste heeft, niet van both worlds maar van ‘all worlds’!

Conclusie:

De Range Rover Evoque Convertible is niet alleen een opvallende wagen, maar ook nog eens een hele praktische. Want er kunnen 4 personen vervoerd worden in alle luxe en daarnaast staat hij ook op ieder terrein z’n mannetje. Tel daarbij ook nog eens de hoge zitpositie op, die zorgt dat je een uitstekend overzicht hebt in het dagelijkse verkeer en je hebt een bijzonder combinatie.

range-rover-evoque-convertible-best-of-all-worlds_driving-dutchman-10Het zou mij dan ook niet verbazen als andere fabrikanten ook met een SUV convertible gaan komen. Of die beter gaan worden dan de Range Rover Evoque convertible weet ik niet, maar mooier zeker niet!

Informatie:
Merk: Range Rover
Model: Evoque Convertible
Type: 2.0 liter benzine (1.999 cc)
Prijs vanaf: € 74,600,-
Prijs testauto: € 101,381,-
Motor: 4 cilinder, 240 pk
Versnellingsbak: 9-traps automatische transmissie
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 8,6 L /100km gecombineerd
CO2-uitstoot: 201 g/km
Energielabel: G
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 209 km/h
Carrosserie: Cabriolet
Aantal zitplaatsen: 4
Laadvolume: 251 liter

Deel.

Over de schrijver

Mark Schuring

Mark Schuring is in het dagelijkse leven Senior ICT medewerker bij een Jeugdzorg organisatie, getrouwd en heeft 2 dochters. Mark reed motor, een Harley wel te verstaan, maar heeft door tijdgebrek de Harley vaarwel gezegd. Hij hoopt ooit een goede Shovelhead op de kop te tikken. Mark is gek van zowel klassieke, moderne, snelle en sportieve auto's en mag graag auto(sport) evenementen bezoeken. Op zaterdag poets hij regelmatig zijn E92. Daarnaast heeft Mark een beetje een horloge-tic en rookt hij op zijn tijd een sigaartje.

Laat een reactie na: