De Renault Captur is alweer een aantal jaar één van de (design) paradepaardjes van de Franse autofabrikant. Ik reed met de jongste versie van de nog immer populaire compacte crossover.

Renault maakt aansprekende auto’s en dat blijkt wel uit de goede verkoopcijfers. De Captur was volgens Renault Nederland in 2016 de best verkochte crossover in het B-segment, maar krijgt wel steeds meer concurrentie. De Captur differentieert zich van zijn concurrenten vooral door zijn uiterlijk. Ik zag dan ook veel hoofden draaien en kreeg regelmatig complimenten van mensen die em van dichterbij kwamen bekijken.

Renault richt zich met de Captur op stedelijke avonturiers. Je kunt de Captur zowel buiten als binnen in verschillende kleuren volledig naar eigen wens samenstellen en personaliseren. De basisuitvoering kost 19.365 euro. ‘Mijn’ rijkelijk luxe en comfortabel uitgevoerde Initiale Paris, zoals Renault zijn topmodellen noemt, kost rijklaar en inclusief accessoires bijna 29 duizend euro.

Lang? Ook achterin geen probleem

De in 2017 vernieuwde Captur is verkrijgbaar in nieuwe kleuren en heeft een nieuwe stoerdere grille met chrome omlijsting en wielen gekregen. Een glazen panoramadak is optioneel, net als de fraaie full led koplampen met C-vormige dagrijverlichting. Heel fraai zijn de opvallende dynamische led knipperlichten die op de Initiale Paris uitvoering als een waterstroom aan en uit gaan.

Binnenin de Renault Captur valt vooral het rustgevende interieur op, ook is de auto lekker stil en hoor je nauwelijks rij- en windgeluiden. Het instrumentenpaneel laat niet meer zien dan strikt nodig is en dat geldt ook voor het infotainmentsysteem dat ook voor leesbril-dragers zonder bril duidelijk afleesbaar is. Opmerkelijk is ook de ruimte voor voor- en achterpassagiers. Het dashboard, de stoelen en de portieren zijn bekleed met mooi gestikt origineel nappaleder.

Tot 1 meter 90 zit je zowel voor- als achterin -de achterbank is namelijk verschuifbaar- ruim op de prettig aanvoelende en steun gevende stoelen. Ook de kleintjes zitten prima en hebben al vanaf 1 meter 30 goed zicht naar buiten wat wel zo fijn is als ze last van wagenziekte hebben (lees hier zes handige tips om wagenziekte te voorkomen). Echter ieder voordeel heeft ook een nadeel en die vind je terug in de compacte bagageruimte, die snel vol zit.

Schokkerig in eerste versnelling

De Renault Captur is verkrijgbaar met een 90 pk driecilinder of 120 pk viercilinder benzinemotor en een 110 pk viercilinder diesel. Ik reed met de handgeschakelde 120 pk versie. De motor is soepel en pittig en reageert fel op het gaspedaal. Dit zorgt in de eerste versnelling wel voor een iets schokkerig rijgedrag. Gelukkig is de motor al in lage toeren regionen sterk en kan de tweede versnelling met de boter-zacht schakelende zesversnellingsbak al snel gekozen worden.

Het onderstel is over het algemeen met en zonder lading en passagiers lekker soepel. Op hoge, steil aflopende drempels hadden de voorwielen -ook op lage snelheid- af en toe wel wat moeite om aan de grond te blijven met een bonkend geluid tot gevolg. Sturen doet de Captur direct zonder dat dit de auto overgevoelig voor stuurbewegingen maakt. Het fijne, met nappaleder beklede stuur is flink in hoogte en diepte te verstellen zodat er voor iedereen wel een goede stand mogelijk is. De draaicirkel is lekker kort en dat maakt m met z’n compacte afmetingen prima manoeuvreerbaar. Ook de fluweelzacht, maar prima vertragende remmen verdienen een pluim.

Conclusie

De Renault Captur is een luxe compacte crossover met veel ruimte voor alle kleine en grote passagiers. De bagageruimte is niet groots, bedenk dus voor aanschaf goed na waar je de auto voor gaat gebruiken. Zijn compacte formaat en korte draaicirkel maken de Captur zeer geschikt voor gebruik in stedelijke omgevingen, maar zal je ook op lange snelwegritten zeker niet teleurstellen.

Informatie

Merk: Renault
Model: Captur TCe 120 Initiale Paris
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.197 cc viercilinder
Vermogen: 120 pk
Koppel: 205 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 9,9 seconden
Topsnelheid: 182 km/u
Versnellingsbak: handgeschakelde zesversnellingsbak
Gewicht: 1.170 kg
Prijs vanaf: 19.365,- euro
Prijs gereden model: 28.955 euro (Initiale Paris incl. opties)

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: