Heeft u al een brief van uw dealer gekregen dat u naar de garage moet komen om de Takata airbag van uw auto te laten controleren? Zo ja, dan bent u een van de 53 miljoen.

Maar waarom moet u nou eigenlijk precies terug naar uw autobedrijf? Omdat uw auto een airbag van het Japanse bedrijf Takata Corp. heeft die kunnen exploderen met de dood tot gevolg. Ik wil u niet bang maken, maar er zijn zes doden aan Takata-explosies gelinkt. En dat op 53 miljoen verdachte airbags. Bovendien reden deze doden allemaal in één merk en model auto. De doden vielen in 2007, 2009, 2013, 2014 en 2015 in de Verenigde Staten Oklahoma, Virginia, Californië, Florida en Texas.

Hoe kan dat nou?

Hoe kan de airbag nou exploderen met de dood tot gevolg? Het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer heeft de problemen volgens The Wall Street Journal onderzocht en in kaart gebracht. Hierbij kwam het tot de conclusie dat het probleem zeer complex is. De hoofdreden is vocht dat het mechanisme dat de airbag opblaast binnendringt. Het vocht zorgt dat mechanisme -en niet de airbag zelf- ontploft. Foute boel dus.

Fraunhofer zegt in haar rapport dat er vier mogelijke redenen zijn waardoor het vocht in het airbagmechanisme terecht komt. De locatie van het mechanisme en het airbagsysteem in de auto; langdurige blootstelling aan hitte en vochtigheid en productievariaties.

Leeftijd, hitte en vocht

Volgens een bron die het onderzoeksrapport in handen heeft gekregen zouden slechte afdichtrubbers de oorzaak zijn dat vocht in het mechanisme kan komen. “Het onderzoek leert op dit moment dat de leeftijd van het systeem, continue blootstelling aan hitte en hoge luchtvochtigheid de factoren zijn waardoor het mechanisme ontploft,” zegt Takata woordvoerder Matsumoto. “We zijn nog bezig met het onderzoeken van andere factoren.”

Fraunhofer dat het probleem voor Takata, regelgevers en een aantal autofabrikanten onderzoekt geeft geen commentaar. De airbagleverancier en autofabrikanten denken dat er nog een mogelijk probleem is. De aluminium tape die de openingen in het mechanisme afdicht kan na een paar jaar loslaten waardoor vocht kan binnendringen.

Vocht funest voor explosieven

Airbagmechanismen zijn in de regel gevoelig voor vocht omdat de explosieven die erin zitten door het vocht van vorm veranderen of kapot gaan. In de Takata airbag is het vocht funest voor het gevoelige ammoniumnitraat, de chemische samenstelling van het drijfgas. Ammoniumnitraat wordt door veel bedrijven voor veel producten gebruikt, maar Takata is de enige fabrikant die het als drijfgas voor airbags gebruikt.

Het drijfgas is volgens experts bijzonder gevoelig voor vochtopname en temperatuurveranderingen die er samen voor kunnen zorgen dat het volume van het gas veranderd. Takata beweert dat ze andere chemicaliën gebruiken om de ammoniumnitraat te stabiliseren en volumeverandering te voorkomen.

Fraunhofer heeft ontdekt dat als vocht mengt met drijfgas de gestabiliseerde ammoniumnitraatdeeltjes kunnen gaan klonteren. Deze verandering kan ervoor zorgen dat de oppervlakte van het drijfgas uitzet waardoor het sneller en spontaan kan ontbranden dan de bedoeling is. De snelle ontbranding kan ervoor zorgen dat het gas sneller verspreid wordt dan de metalen behuizing van het mechanisme kan verwerken. En dit kan op zijn beurt weer leiden tot een explosie.

Takata produceert op dit moment even geen bestuurdersairbags. Ze doen er natuurlijk wel alles aan om de problemen het hoofd te bieden. Takata gaat wel door met het gebruik van ammoniumnitraat omdat het naar eigen zeggen veilig en effectief is voor airbags, mits het goed ontworpen en geproduceerd wordt.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: