Er is geen ontkomen aan. In de toekomst -hoe ver die ook is- zal het grootste deel van de voertuigen aangedreven worden door een elektromotor. Of dat nou door middel van accu’s of waterstof plaatsvindt, zal de tijd leren. Maar dat de verbrandingsmotor gaat verdwijnen en we allemaal elektrisch gaan rijden, staat vast.

Veel autoliefhebbers hebben grote moeite met dit idee, die willen benzinedampen blijven snuiven en geluid blijven horen. Het vooruitzicht om elektrisch over de weg te zoeven, maakt velen verdrietig en soms zelfs boos. Om over motorliefhebbers maar niet te spreken. In motorfietsland is men pas net begonnen met de eerste stappen naar elektrisch rijden en die vinden plaats onder enorme weerstand. Maar waarom is deze overstap zo moeilijk ?

Geen keuze, nare dwang

De gemiddelde mens kan (zeer) slecht omgaan met veranderingen die duidelijk van bovenaf worden opgelegd en hem een keuze ontnemen. Want terwijl de wereld om ons heen toch wel als een gek verandert -wie stuurt er bijvoorbeeld nu nog een brief per post in plaats van een e-mail- willen we wel graag het idee houden dat wij nog kunnen kiezen. Zodra deze keuze weggenomen dreigt te worden, worden mensen boos.

Om het voorbeeld van de geschreven boodschap weer aan te halen: hoewel niemand het nog doet, kan je nu nog altijd kiezen een brief in de brievenbus te stoppen. Zou de overheid de post laten verdwijnen, dan zou de dwang hierachter veel mensen ineens deze ongemiste mogelijkheid doen missen.

Elektro als het redmiddel voor liefhebbers?

En zo is het ook met de benzinemotor. In alle toekomstbeelden word je de keuze ontnomen, je moet en zal elektrisch rijden. Dat is voor een liefhebber van verbrandingsmotoren niet gemakkelijk. Velen hebben een sterke band met bepaalde benzine- of dieselvoertuigen op twee, drie of vier wielen. Hen simpelweg voorschetsen dat hun liefde moet verdwijnen, is een bittere pil.

Het was de Amerikaanse komediant en autoliefhebber pur sang Jay Leno die zei: “Elektrisch rijden kan de oplossing zijn voor autoliefhebbers. Want als de hele wereld overgaat op stroom, blijft het laatste restje olie bewaard voor de echt bijzondere voertuigen. En dus kunnen we langer van onze hobby blijven genieten.” Enorme wijze woorden, die echter nooit gebruikt worden bij de promotie van elektrisch rijden. Het is bijna altijd: verbranding slecht, stroom goed.

Waarom toch die wedstrijd?

Dit is dan ook een enorme gemiste kans voor allen die de elektriek een warm hart toedragen. Waarom moet er altijd gewezen worden op hoeveel beter een elektromotor is ten opzichte van een verbrandingsmotor? We kennen allemaal de verhalen van eenvoudige techniek, goedkope stroom, schoner en direct koppel, waarmee de elektrische voertuigen beter zijn, althans volgens de producenten. Maar hiermee daagt men de benzine en diesels van deze wereld uit tot een wedstrijd.

En dan ineens moet je erkennen dat schoon niet heel schoon betekent. Want waar komt de stroom vandaan en van welke materialen zijn de accu’s gemaakt? En een direct koppel is mooi, maar wat heb je daar aan als je 34 keer (wel heel veel eigenlijk) langs de kant van de weg staat omdat je elektrische auto niet levert wat beloofd werd. En dan moet je erkennen dat de elektrische voertuigen (nog) niet het complete pakket van gemak, emotie, betrouwbaarheid en comfort bieden die vele wagens en motorfietsen met een verbrandingsmotor wel hebben.

Naast elkaar?

Het is wellicht een gedachte die velen zullen benaderen als hippieachtig, maar waarom kan elektrisch en verbranding niet op een mooie manier naast elkaar bestaan? Zo lang niet alle stroom groen wordt opgewekt en waterstofauto’s nog niet massaal en betaalbaar geproduceerd worden, heeft het toch weinig zin om massaal over te stappen op elektrisch rijden. En qua uitstoot heeft het sowieso meer zin collectief te stoppen met het eten van vlees dan met auto- of motorrijden. Kijk maar eens naar de cijfers van uitstoot van schadelijke gassen van de vleesindustrie.

Laten we dan ook meteen stoppen met die wedstrijd, want het is vaak appels met peren vergelijken. Ja een elektromotor maakt een ander geluid en ja een verbrandingsmotor heeft geen direct koppel, het zijn namelijk totaal verschillende motoren, elk met voor- en nadelen.

De mooiste tijd is nu!

Het geeft tevens iedereen de kans rustig een keuze te kunnen maken. Mensen, ook auto- en motorliefhebbers zijn niet dom. Verreweg het merendeel weet dat de olievoorraad op een keer uitgeput raakt, wil de wereld niet de verdoemenis in helpen en ziet de voordelen van elektrisch rijden, maar wil gewoon nog even genieten van hun liefde. Daag deze mensen niet uit met de toch nog niet volledig bewezen en onderbouwde voordelen van elektrisch rijden. Want dan krijg je weerstand en bereik je het tegenovergestelde. Laat hen in hun eigen tempo wennen, ook zij verdienen deze vrijheid.

Persoonlijk vind ik het heel erg gaaf van dichtbij de ontwikkeling van het elektrisch rijden mee te maken. De techniek verbetert zich razendsnel en de discussies zijn interessant. En bedenk je dit: we leven in verreweg de gaafste tijd. Achter ons ligt een periode met praktisch alleen verbrandingsmotoren, in de toekomst alleen elektrisch. Alleen nu is de tijd dat we van beide kunnen genieten, dat we fluisterstil naar ons werk kunnen zoeven om in het weekend een dikke tweecilinder motorfiets open te draaien en te genieten van het geluid.

What a time to be Alive, what a time to be a Driving Dutchman!!!

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: