Honda grijpt terug naar hun oude Africa Twin, heeft de motor compleet opnieuw ontworpen en is overgestapt van 750 naar 1.000 cc.

De CRF1000L Africa Twin, zoals de nieuwe Honda volledig heet, is volgens de Japanners bedoelt voor de weg en offroad en gebaseerd op de oude XRV750 Africa Twin, maar heeft geen enkel onderdeel gemeen met zijn voorvader.

Offroad capaciteiten

Honda benadrukt met de aanduiding CRF voor hun offroad competitie machines de offroad capaciteiten van de CRF1000L. Het blok heeft twee cilinders die parallel naast elkaar staan. De cilinderkoppen hebben hetzelfde compacte Unicam ontwerp met vier kleppen en twee bougies zoals ook in de CBR1000RR Fireblade gebruikt wordt.

Honda CRF1000L Africa Twin Driving-DutchmanHonda heeft het blok en daarmee de motor compact gehouden door onder andere de waterpomp in het koppelingshuis te monteren en een olie opvoerpomp in een compact carter te gebruiken. Beide pompen worden aangedreven door de balansas.

Zes versnellingen of automaat

De nieuwe Africa Twin heeft een zesversnellingsbak en een slipkoppeling die er voor zorgt dat het achterwiel niet blokkeert als je bij een te hoog toerental terugschakelt. Honda’s automatische Dual Clutch Transmission (DTC) met dubbele koppeling is een optie en heeft drie rijmodi met ieder een ander schakelpatroon.

Honda CRF1000L Africa Twin Driving-DutchmanDe G-schakelaar gebruik je als je in het terrein zit. Nieuw in DTC is de hellingsfunctie die het schakelpatroon aanpast aan de hoed van de helling. De Africa Twin heeft 95 pk vermogen en 98 Nm koppel, dat is goed

De Honda CRF1000L Africa Twin staat vanaf eind 2015 in bij de dealer. In Nederland kost de motor vanaf bijna 14 duizend euro. In België vanaf iets meer dan 12 duizend euro.    

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: