Zoals afgesproken wil ik u het tweede deel van de Volkswagen Crafter-perikelen niet onthouden. De vraag luidde hoe een verstopt roetfilter kan leiden tot de eerder genoemde motorschade.

Dit artikel is het vervolg op mijn eerdere artikel over de Volkswagen Crafter waarvan de motor bezweek.

Het uitlezen van het motormanagementsysteem samen met de grote hoeveelheid dieselolie in de motorolie, duiden op een verstopt roetfilter. Tijdens de ontbranding van het brandstof-luchtmengsel komen er in een dieselmotor altijd roetdeeltjes vrij. Dit roet bestaat uit zeer kleine koolstofkernen waarin zich allemaal enge, kankerverwekkende stoffen hechten.

In een natuurlijke situatie wordt dit roet samen met de uitlaatgassen getransporteerd naar het roetfilter of Diesel Particulate Filter (DPF). Sensoren bewaken de doorstroming van uitlaatgassen door het filter. Als de weerstand in het roetfilter te hoog wordt, gaat een seintje naar de motorelektronica die op zijn beurt zegt: “Regenereren!” ofwel filter reinigen.

Kwalijke zaken

Om het roetfilter te reinigen wordt er meer brandstof ingespoten, teneinde de temperatuur hoog genoeg te maken om het roet in het filter te kunnen verbranden. Nu ontstaan er twee kwalijke zaken: ten eerste is het filter verzadigd, dus regeneratie is niet mogelijk. Echter krijgt de elektronische regeleenheid van de motor wel het signaal en zal meer brandstof inspuiten.

Ten tweede wordt het roet dat tijdens de verbranding vrijkomt niet afgevoerd naar het filter en hoopt zich op in de cilinders en op de zuigerbodem. Met zoveel belemmerende factoren in de cilinders kun je je welvoorstellen dat van een volledige verbranding geen sprake meer is. De onvolledige verbranding levert nog meer roet en extreem hoog oplopende temperaturen op.

Hoe-een-verstopte-uitlaat-tot-motorschade-kan-leiden1De temperatuur zal op een zeker moment zo hoog oplopen dat de koolstofkernen gaan gloeien en op eigen initiatief de brandstof gaan ontsteken op momenten dat het eigenlijk niet uitkomt. Dit heet ‘glow combustion’ en gaat gepaard met heftig detoneren (nagelen) waarbij de ontbranding niet mooi in de zuigerkom plaatsvindt zoals aanvankelijk bedacht werd, maar overal in de cilinder tot aan de  begrenzing van de cilinderwand toe.

Geduld is schone zaak

Op dit punt kan de zuiger zijn warmte niet kwijt en zal onder de druk bezwijken. Hiermee lijkt de zaak opgelost en kan de rapportage worden voltooid. Echter de eigenaar van de auto wilde en kon hier niet op wachten en besloot de auto wederom naar een andere partij te transporteren, één van de motorenleveranciers.

Zij kregen opdracht er wederom een nieuwe motor in de auto te plaatsen. Het is wel duidelijk dat in de betreffende periode de auto op de rug van een transporteur en de motor in een krat, gezamenlijk  meer kilometers hebben afgelegd dan wanneer de motor door zorgvuldige inbouw heel had gebleven.

 

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf ‘Techspertise’. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert ‘Flush Service Europe’ op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

Laat een reactie na: