Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Hyundai i30 Wagon 1.6 diesel, een zekere keuze

    Auto 06-05-2015Geen reacties

    De Hyundai i30 Wagon staat met een opgefrist ontwerp sinds kort bij de dealer. Het design, dat door Hyundai Fluidic Sculpture wordt genoemd, heeft strakke toelopende lijnen in de carrosserie, die bepaalde beweging moeten oproepen. En met een beetje goede wil is dat ook wel te zien. Dus qua styling is de Hyundai i30 Wagon wat mij betreft zeker geslaagd.

    Aan de buitenkant is de opfrissing met name te zien aan de voorzijde die is gerestyled met een ’hexagonale grille’. het nieuwe familiegezicht van Hyundai. De nieuwe grille lijkt wat mij betreft erg op die van Audi, maar dan zonder de vier ringen. Volgens Hyundai hadden zij de ‘hexagonale grille’ eerder dan Audi, maar dat terzijde. Met nog meer vernieuwde modellen heeft de op vier na grootste autofabrikant ter wereld momenteel een erg jong productgamma. Dat is natuurlijk heel mooi, maar de vraag is of het goed zakendoen is met de  Hyundai i30 Wagon.

    Hyundai-i30-wagon-11.6 diesel opvallend soepel

    Op pad met de Hyundai i30 Wagon valt op hoe soepel de 1,6 diesel is. Deze nieuwe motor is door de techneuten van Hyundai flink onderhanden genomen. Ze zijn er in geslaagd de CO2-uitstoot terug te brengen van 110 naar 102 gram per kilometer, maar desondanks toch meer vermogen uit het blok te krijgen. Gevolg: 136 pk en een keurige 20 procent bijtelling voor de zakelijke rijder en een motor die al geschikt is voor de Euro-6 emissienorm. Zo zuinig als de fabrieksopgave heb ik natuurlijk niet gereden, maar een verbruik van ongeveer 1 op 20 is toch niet slecht.

    Hyundai-i30-wagon-3De versnellingsbak is soepel en de versnellingen laten zich met een korte slag bedienen. Het energiebesparende stop-start systeem zorgt ervoor dat de motor weer vlot ‘aanspringt’ als je de koppeling intrapt. Het is, samen met de banden met lage rolweerstand, onderdeel van de BlueDrive uitvoering.

    BlueDrive is de aanduiding van Hyundai voor de energiebesparende maatregelen. De Hyundai i30 is comfortabel, oneffenheden in de weg worden goed geabsorbeerd en snelwegkilometers zijn, ook bij hogere snelheden, erg geruststellend. Doordat de auto niet uitblinkt in sportiviteit of heel erg comfortabel te zijn, zal de Hyundai i30 een heel breed rijders publiek aanspreken.

    Hyundai-i30-wagon-6Flex Steer niet heel erg merkbaar

    In de Hyundai i30 is het met z’n rijke standaarduitrusting prettig vertoeven. Het dashboard oogt prettig en qua materiaalgebruik prima voor elkaar. Opbergruimte genoeg in de portieren en in het gekoelde dashboardkastje. Je moet hier wel even de handleiding van de navigatie uithalen, deze is zo verschrikkelijk dik dat er bijna niks anders meer in het kastje past. Het design van het stuur is wat fantasieloos en met 13 knoppen iets aan de drukke kant. Daarentegen zijn de knoppen goed te bedienen en doen ze hun werk naar behoren.

    Op de knop met de Flex Steer na (standaard vanaf de i-Motion uitvoering) na. Het karakter van de auto zou anders moeten worden na het indrukken van deze knop. Dynamiek zou voorop moeten staan en de stuurbekrachtiging zou naar smaak ingesteld kunnen worden in de standen Normaal, Comfort en Sport. Waarbij Normaal handig in de stad zou zijn en Sport de respons van gaspedaal en stuur wat scherper moeten zijn bij hogere snelheden. Ik kon in alle eerlijkheid niet heel veel verschil merken.

    Hyundai-i30-wagon-2De opbergruimte achterin is ruim voldoende, hoofdruimte is prima, je hoofd raakt het dak niet. De beenruimte is voor mijn 1 meter 88 net voldoende, Super handig is de bagageruimte indeling onder de vlakke afdekvloer. Hier zit een handige ruimte met compartimenten waar je verschillende spullen in kan doen.  Zo ‘vliegt’ het niet door de auto als je een beetje te enthousiast een bocht neemt en het zit keurig verscholen. Daaronder zit weer het reservewiel. De achterbank is snel, handig en deelbaar op te klappen waardoor een bagageruimte van 528 liter ontstaat.

    Conclusie

    Voor de particulier of zakelijk rijder is de Hyundai i30 Wagon een zekere keuze. Dankzij zuinige motoren, behoorlijk wat ruimte en een zeer rijke standaarduitrusting heb je als bestuurder niks te klagen. Met het opgefriste design is de Hyundai i30 Wagon ook weer helemaal bij de tijd en kan het de concurrentie aan met onder andere de Renault Megane, Kia Ceed en de Ford Focus.

    Hyundai-i30-wagon-5Technische gegevens:

    Brandstof: Diesel
    Energielabel: C
    Bijtelling: 20%
    CO2 uitstoot: 110/115 g/km
    Cilinderinhoud: 1.582 cc
    Cilinders: 4
    Max. vermogen: 94 kW/ 128 pk bij 4.000 t.p.m.
    Max. koppel: 260 Nm. Bij 1.900 – 2.750 t.p.m.
    Acceleratie: 0-100 km/h: 11,2 sec
    Maximumsnelheid: 193 km/h
    Transmissie: 6 MT
    Gewicht: 1.288 kg
    Prijs basisuitvoering € 24.995,-
    Prijs gereden uitvoering: € geen idee
    Gereden test kilometers: 836

    Plus
    +ruimte
    +comfortabel
    +soepele motor

    Min
    -Niet heel erg opwindend

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleEen rijtest met een moderne caféracer: de gave Triumph Thruxton [video]
    Next Article Subaru Forester; ruwe bolster, blanke pit

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?