De IONIQ is volgens autofabrikant Hyundai de eerste auto ter wereld die geleverd kan worden met een volledige elektrische aandrijving, een plug-in hybride- of een hybride-aandrijving. De levering in Nederland start medio dit jaar met een hybride- en een elektrische versie. De EV komt dit jaar nog in aanmerking voor vier procent bijtelling. 

Hyundai IONIQDe IONIQ is volledig nieuw ontworpen, de carrosserie bestaat voor 53 procent uit ultrasterk staal en lichtgewicht aluminium waar ook de motorkap, achterklep, balken achter de voor- en achterbumper en de delen van de wielophanging van gemaakt zijn. De onderdelen zijn hierdoor bij 13 kilo (45 procent) lichter dan de conventionele stalen onderdelen. Alle onderdelen die bijdragen aan de crashbestendigheid zijn gemaakt van ultrasterk staal.

De naam IONIQ komt niet zomaar uit de lucht vallen. Volgens Hyundai Nederland Manager Public Relations Mike Belinfante staat ION voor een geladen atoom dat elektriciteit laadt en essentieel is voor het laden van batterijen. “Het woord Uniek speelt ook een rol omdat de IONIQ de eerste auto is met drie aandrijfsystemen. En de toevoeging van de letter Q geeft de frisse, nieuwe, benadering aan.”

De 1,6-liter Kappa GDi-benzinemotor is speciaal ontworpen voor de hybride-aandrijving en levert een vermogen van 77,2 kW (105 pk). Samen met de elektromotor heeft de Hyundai IONIQ een totaalvermogen van 111,7 kW (152 pk). De benzine- en elektromotor zijn gekoppeld aan een zestraps DCT automatische transmissie met dubbele koppeling.

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: