In 2010 veranderde Hyundai de naam van de Tucson in ix35 om er, vanwege zijn populariteit en herkenbaarheid, in 2015 weer een Tucson van te maken. De enige overeenkomst  tussen de oude en nieuwe Tucson zijn de prijs en dat het SUV’s zijn, voor de rest lijken ze in de verste verte niet op elkaar.

Hyundai Tucson Driving-Dutchman1De nieuwe Tucson is een mooie, gestroomlijnde en compact ogende auto. Het zijn vooral de ruige voorkant en de laag ogende daklijn die de auto kenmerken, onderscheiden en een stoere uitstraling geven. De schuin naar beneden aflopende achterzijde geeft de Tucson een coupévorm. Steeds meer autofabrikanten zien de populariteit van deze lijnen en passen ze toe. De Tucson mag door zijn lijnen dan wel compact ogen, in werkelijkheid is het een grote auto. Aan boord is veel ruimte voor de bestuurder, passagiers en bagage. Voor zijn vanaf-prijs van 26 duizend euro krijg je ‘veel’ auto.

1.6-liter turbo benzinemotor is pareltje

Maar de relatief lage instapprijs moet ergens vandaan komen. Dat zie je onder andere terug in de gebruikte materialen in en op het dashboard en de deurpanelen. Deze zijn in orde en zien er mooi en degelijk uit, maar zijn in de Tucson harder. Hierdoor heeft het interieur in mijn optiek binnenin niet de premium uitstraling van iets minder dure concurrenten zoals de Nissan Qashqai (vanaf 24.150 euro) en Renault Kadjar (vanaf 24.790 euro).

Hyundai Tucson Driving-Dutchman6Overigens vind ik de Qashqai en Kadjar erg mooie auto’s, maar als ik alleen voor het uiterlijk zou gaan, wordt het de Hyundai. Maar dat is persoonlijk. Rijwindgeluid rond de raam- en deurstijlen is in de Tucson iets meer aanwezig dan in de Qashqai en Kadjar, echter zonder dat dit storend wordt. Importeur Hyundai Nederland voegt hier nog aan toe dat de Tucson in een “onafhankelijk test stiller is gebleken dan zijn voorganger, de ix35 die op zijn beurt weer stiller was dan de Nissan Qashqai”.

Onderstel comfortabel sportief

De 1.6 turbomotor van de Hyundai Tucson is een pareltje. Omdat hij toch wel aardig aan de Tucson moet sleuren, hoor je hem bij flink gas geven wel een beetje. Veel gas geven is echter bijna nooit nodig, want de motor is sterk en soepel. Je hoeft weinig te schakelen want de trekkracht is al bij een lekker laag toerental aanwezig. Het koppelen gaat licht en soepel en de versnellingsbak schakelt moeiteloos.

Hyundai Tucson Driving-Dutchman2Het onderstel van de Tucson is comfortabel sportief en stevig, de wegligging prima. De auto stuurt licht wat snel leidt tot beweging in de auto bij de geringste stuurbeweging. Door de Sport-modus te gebruiken hef je dit op en reageren de wielen en auto wat minder snel op een kleine stuurbeweging. Hierdoor voelt de Tucson stabieler aan, en het geeft de besturing net iets meer degelijkheid.

Conclusie

In mijn testauto zat leren bekleding. De zitting is aan de korte kant waardoor je vooral op je billen zit en je bovenbenen ze niet ondersteunen. De combinatie leer en korte zitting zorgden er bij mij voor dat ik regelmatig moest gaan verzitten. Iets wat ik in auto’s met een langere zitting niet hoef te doen. Omdat de stoelen elektrisch verstelbaar zijn, kon ik ook een beetje spelen met de stoelstanden en de stoel op de millimeter nauwkeurig instellen. In de laagste stand, was de stand van mijn benen het beste en raakten ze het minst vermoeid. Achterin de Tucson zit je, klein of groot, riant. Je hebt ook echt het gevoel met een flinke SUV onderweg te zijn.

Hyundai Tucson Driving-Dutchman7Vanaf bijna 26 duizend euro rij je met de Hyundai Tucson 1.6i GDI i-Drive in een ruime auto waarvan de kwaliteit zich, aangevuld met vijf jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking, al jaren dik bewijst. Technisch hoef je je dus voorlopig geen zorgen te maken. Als je in een fraaie SUV wilt rijden voor een betaalbare prijs, dan is een bezoek aan de Hyundai-dealer wat mij betreft zeer zeker de moeite waard.

Pus
+ Prijs
+ Uiterlijk
+ Kwaliteit

Min
– Korte zitting
– Lichte besturing
– Geluidsisolatie

Hyundai Tucson Driving-Dutchman8Informatie
Merk: Hyundai
Model: Tucson
Type: 1.6i GDI i-Drive
Prijs vanaf: € 25.995,-
Prijs testauto: € 25.995,-
Motor: viercilinder, 132 pk
Versnellingsbak: 6 v, handgeschakeld
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 7,7 l/100km
CO2-uitstoot: 147 g/km
Energielabel: C
Garantietermijn: 5 jaar, onbeperkt km’s
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 182 km/h
Carrosserie: 5 d, suv/crossover
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: 629/1.503 liter
Laadvermogen: 616 kilo
Onderhoudsbeurt: 20.000 km / 1 jaar
Distributieriem vernieuwen: n.b.

[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: