In november 1985 formeerde Nissan een top-secret task force team dat een nieuw luxe automerk op de markt moest zetten. Het nieuwe merk moest de concurrentie met grote Amerikaanse en Europese luxe-merken in de Verenigde Staten aangaan.

In juli 1987 kreeg het nieuwe merk een naam – ‘Infiniti’. Vier i’s en een logo met twee centrale lijnen die naar een oneindig punt aan de horizon wijzen, symboliseren het verlangen om altijd vooruit kijken, naar nieuwe horizonnen en het oneindige, naar Infiniti.Infiniti Q50 goed compromis en prijstechnisch alternatief voor toonaangevende Duitsers Driving-DutchmanValue for money

Nederland is niet voornamelijk een land voor auto’s met een kont oftewel sedans. De markt die er is wordt gedomineerd door BMW met de 3 en 5 serie, Mercedes-Benz met de C en E klasse en Audi met de A4 en A6. Maar er is ook nog Infiniti met de Q50, een strakke, maar vooral anders uitziende super-de-luxe middenklasser met kont.

De Q50 positioneert zich tussen de BMW 3- en 5-serie en Mercedes-Benz C- en E-klasse. De laagst geprijsde Q50 mét automaat heeft ongeveer dezelfde prijs als een handgeschakelde instap 3-serie, C-klasse of A4, en is meer dan tienduizend euro goedkoper dan een eveneens handgeschakelde 5-serie, E-klasse of A6. En daarmee is de Infiniti Q50 op dit moment het beste prijstechnische alternatief voor de bijna onttroonbare Duitsers.

Infiniti Q50 goed compromis en prijstechnisch alternatief voor toonaangevende Duitsers Driving-DutchmanAmerikaanse looks met Duits tintje

De drie Duitse merken hebben wereldwijd naam en faam gemaakt. Maar vooral in de Verenigde Staten raken de Duitsers toch wel wat klanten kwijt aan Infiniti. En dat komt omdat de Japanners hun auto’s de looks van een Amerikaan met een vleugje Duitse invloed hebben gegeven, ze betrouwbare techniek toepassen en omdat de modellen rijk uitgerust en prijstechnisch zeer competitief zijn.

Binnenin de nieuwe Q50 valt vooral en meteen op dat het dashboard er moderner uit is gaan zien. De chique klassieke uitstraling van de Infiniti 70-series heeft plaatsgemaakt voor een moderne en sportieve look en feel. Ook de cockpit heeft een sprong in de toekomst gemaakt, maar waarom Infiniti de omlijsting ervan nog steeds in zo’n grof huis laat zitten, begrijp ik dan weer niet.

Infiniti Q50 goed compromis en prijstechnisch alternatief voor toonaangevende Duitsers Driving-DutchmanRuwe bolster

Infiniti belooft ons dus luxe premiumwagens en dat is ze met de Q50 ook zeker gelukt. Maar je verwacht ook in een auto terecht te komen die zo smooth als de Mercedes of sportief als de BMW aanvoelt. De Q50 heeft net niet de finesse van bijvoorbeeld de Mercedes-Benz C 350 e of de sportiviteit van de BMW 3-serie. De Infiniti is een ‘ruwe bolster’ geworden waar nog wel het een en ander aan kan worden fijn-geslepen.

Om te beginnen met het bandengeluid binnenin de auto. Vanaf 80 kilometer per uur begin je ze aardig te horen. Niet storend, maar zeker meer dan in een auto in deze klasse. Dan het stop-start systeem. Dat is een beetje te traag tijdens het starten en je voelt met een trilling heel duidelijk dat de motor gestart wordt. Ook dit is weer niet hinderlijk, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mercedes-Benz dus wel voelbaar. Het zijn slechts kleine dingetjes die opvallen, maar die de Q50 zeker niet slechter maken. Bovendien is de prijs van een rijk uitgeruste Infiniti altijd nog een stuk lager dan die van een vergelijkbare Duitser.

Infiniti Q50 goed compromis en prijstechnisch alternatief voor toonaangevende Duitsers Driving-DutchmanStatement tegen gevestigde orde 

Als je naar de details van de Infiniti kijkt en die vergelijkt met Mercedes-Benz en BMW zal je zien dat Infiniti het iets minder nauw neemt met de afwerking. De Q50 zit wat grover in elkaar en de naden van portieren, schermen en andere plaatdelen wijken wat van elkaar af. Dit wil niet zeggen dat de Q50 niet goed in elkaar zit. Het zegt alles over de doelen die de fabrikant stelt. Je ziet dit terug in het prijskaartje. Je hebt aan de Infiniti een perfecte auto, maar de echte finesse zie je toch meer bij de Duitsers. Anderzijds maken de ‘grovere’ details de Q50 een wat robuustere auto die je het gevoel geeft dat je er niet heel voorzichtig mee hoeft te doen.

Een ding is wederom zeker, de Infiniti Q50 is opnieuw een aparte verschijning op de Europese wegen. Het design komt wel dichter in de buurt van met name Mercedes-Benz, doch blijven beide merken zeer onderscheidend. Ook in de Infiniti ben je zeker geen grijze muis. Je maakt in elk geval een statement tegen de gevestigde sedan-orde.

Infiniti Q50 goed compromis en prijstechnisch alternatief voor toonaangevende Duitsers Driving-DutchmanConclusie

De Q50 heeft net niet de klasse van een Mercedes-Benz C-klasse en net niet de sportiviteit van een BMW 5-serie (vanaf 48 duizend euro), maar ook zeker net niet het prijskaartje van deze twee. Het is wel een robuuste auto die meer voor sportiviteit dan voor luxe opgaat. Als je onderscheidend wil zijn en kunnen genieten van evenveel premium luxe als de Duitsers, maar voor een lagere prijs, dan is de Infiniti Q50 een auto die zeker op je bucket list moet staan.

Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 2.143 cc
Vermogen: 170 Pk
Koppel: 400 Nm
Topsnelheid: 230 km/h
Versnellingsbak: 7 versnellingen automaat
Gewicht: 1.644 kg
Prijs vanaf: 36.900 euro
Prijs gereden uitvoering: 48.450 euro

Infiniti Q50 goed compromis en prijstechnisch alternatief voor toonaangevende Duitsers Driving-DutchmanFoto’s: Alex Spinder Bright Young People. Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

Plus
+ Prijs
+ Comfort
+ Uitstraling

Min
– Bandengeluid
– Stop-start systeem

[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: