Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Infiniti Q50S, anders maar wel lekker!

    Auto 08-02-2017Geen reacties

    Infiniti heeft de letter S toegevoegd aan de Q50 reeks. De letter S kan verschillende kleuren hebben en staat voor Sport. De ‘rode’ S is het meest sportieve model. Het model met de beste prestaties en de ‘dikste’ motor, namelijk een nieuwe 3.0 liter V6 benzine motor met dubbele turbo en 405 pk. Genoeg reden voor mij om hem voor Driving-Dutchman te gaan testen.

    Bouwkwaliteit, check. Onderscheidend, check. Imposante grille, check. Value for money, check. Premium, check. Waarom zie je dan toch zo weinig Infiniti’s in het Nederlandse straat beeld? Aan bovenstaande zaken kan het niet liggen. Het zijn ook nog eens allemaal eigenschappen waar kopers voor gaan, die shoppen in het premium segment. Is het merk dan het probleem? Het merk Infiniti is het luxe merk van Nissan. Infiniti is al sinds 2008 in Europa te vinden en is als technologie partner verbonden aan het Formule 1 team van Renault. Genoeg redenen om even bij de Infiniti dealer te gaan kijken als je in bent voor een premium voiture.

    Opvallend

    Eenmaal achter het stuur plaatsgenomen vallen een aantal zaken op. Ten eerste zijn er wat meer glanzende materialen gebruikt dan bij de premium Duitse concurrenten, waar Infiniti zich op richt. Waar de Duitsers het over het algemeen strak en zakelijk houden, heeft het dashboard van de Q50 een ook aantal bogen en ronde vormen. Hierdoor oogt het wat onrustig, maar het is wel weer in lijn met de vormen van de carrosserie.

    Ook opvallend zijn de twee grote display’s in het midden van de console. Het bovenste scherm is voor de navigatie en wordt bediend door aanraking met de vingers, maar het reageert ook op bediening op het stuur of de ronde draaiknop tussen de stoelen. Het onderste scherm gebruik je onder andere voor de klimaatcontrole, bediening van de radio, telefoon en de Infiniti Drive Mode Selector. Met de Drive Mode Selector kan je naar wens de besturing, motor en ophanging aanpassen. Er zijn zes instellingen mogelijk, van Snow tot Personal.

    Steer by Wire

    Wat de Q50 uniek maakt is DAS, wat  staat voor Direct Adaptive Steering, ook wel Steer by Wire genoemd. Drie electromotoren en drie computers rekenen uit wat de wielen moeten doen zodra je aan het stuur draait. Uiteraard is er wel een stuurstang ‘just in case’ waar je op kan terug vallen.

    Het DAS systeem is wel even wennen, op een of ander manier voelt het wat kunstmatig aan, maar na verloop van tijd wen je er aan en merk je dat de wielen doen wat je doorgeeft via het stuur. In Sport+ mode luistert het allemaal wel heel erg nauw en voel je direct dat de neus van de auto beweegt zodra je ook maar een fractie instuurt. Ook allerlei zaken die je normaal onder je wielen  ‘voelt’ worden door het DAS systeem weggenomen, waardoor je de volle aandacht aan het sturen kan geven.

    Acceleration Swell

    Motorisch is het een en al feest. 405 pk in een ruime middenklasse sedan is geen sinecure. Volgens opgave sprint de Q50S in 5,1 seconde naar de 100 kilometer per uur. En zonder dat ik dat met een stopwatch heb getest, geloof ik dat ook wel. De manier waarop de Q50S vooruitsnelt is indrukwekkend. Infiniti noemt dit gevoel Acceleration Swell.

    De V6 blijft maar doortrekken, er lijkt geen einde te komen aan de trekkracht van de motor. Hoewel een Sport+ modus aanwezig is, vond in de auto het meest prettig rijden in de Comfort of Sport stand. Afstanden zijn dan ineens geen bewaar en voelt het alsof je in een ‘Gran Tourer’ op pad bent.

    Veiligheid

    De Infiniti Q50S zit natuurlijk ook boordevol veiligheidssnufjes, zoals het Lane Departure Warning Prevention systeem, die zorgt dat je binnen de lijnen blijft en daar waar nodig je even corrigeert. Distance Control Assist zorgt voor een veilige afstand tot het voertuig voor je en zal automatisch gaan remmen als de afstand te klein wordt of het gaspedaal langzaam terugduwen zodat er weer een veilige afstand is naar de voorganger.

    Verder natuurlijk ‘dode hoek’ waarschuwingen en actieve veiligheidsgordels, die automatisch strak worden getrokken bij een eventueel ongeluk. Bij een aanrijding met een fietser zal de motorkap omhoog schieten om zodoende extra ruimte boven de motor te creëren om de impact van de botsing met de fietser zo klein mogelijk te houden.

    Conclusie:

    Wat Infiniti ten opzichte van de concurrenten zo bijzonder maakt is de dunne prijslijst, slechts twee A4’tjes. Maar weinig extra zaken hoeven aangekruist te worden, het meeste zit al standaard op een Infiniti. Deze Q50S waar ik in reed heeft de heerlijke V6 met 405 pk, heel fijn, ook de andere Q50 modellen zijn echter niet te versmaden. De vraag waarom Infiniti dan toch nog zo onbekend is en weinig in het Nederlandse straatbeeld rond rijdt, kan ik niet goed beantwoorden.

    Informatie:

    Merk: Infiniti
    Model: Q50S
    Type:  3.0 liter (2.997 cc)
    Brandstof: Benzine
    Motor: V6 Benzinemotor
    Vermogen: 405 pk
    Koppel: 475 Nm
    Topsnelheid: 250 km/h
    Versnellingsbak:  Automatische zeventrapstransmissie
    Gewicht: 1.810 kg
    Prijs vanaf: €  40.700,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleEen SUV van Bugatti?
    Next Article De 4 mooiste banen als testrijder van supercars

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?