Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Introductie Audi A3 Sportback modeljaar 2013

    Auto 25-12-2012Geen reacties

    De nieuwe Audi A3 Sportback is (weer) groter en lichter en, volgens de Duitse fabrikant zelf, zuiniger dan zijn voorganger. Als voorproefje op wat we vanaf februari 2013 in Nederland op de weg zullen zien, reden we in Zuid Frankrijk al even met de auto.

    Eigenlijk is de tweede generatie A3 Sportback tot achter het passagiersportier een ingekorte A4 Avant. Het Avant-uiterlijk wordt versterkt door de lange en recht doorlopende daklijn, dakdragers, geïntegreerde achterspoiler en de scherp gelijnde en sterk schuin aflopende achterkant. Dat de Sportback een auto is waar je moeilijk omheen kan, blijkt wel uit de blikken van passanten. De nieuwe Sportback is, zeker in het signaalrood, moeilijk te negeren en een ware nekkendraaier. Een zwarte diffuser in de achterbumper zorgt dat de A3 er ook aan de achterkant sportief agressief uitziet.

    Audi-A3-Sportback_01

    Eigenlijk is de tweede generatie A3 Sportback tot achter het passagiersportier een ingekorte A4 Avant

    Binnenin de Sportback hebben vooral de achterpassagiers meer ruimte gekregen. Audi heeft hiervoor de wielbasis van de vijfdeurs Sportback drie-en-een-halve centimeter langer gemaakt dan bij de vorige generatie. De Sportback is in zijn totaliteit bijna zes centimeter langer dan de normale A3. Door de verstelbare vlakke laadvloer is ook de kofferruimte praktischer dan bij de vorige generatie. De laadruimte bedraagt 380 liter. Als je de achterbankleuning neerklapt, kun je 1.220 liter bagage kwijt. 120 liter meer dan in de driedeurs uitvoering. De Sportback krijgt verder hetzelfde rustige, kwalitatieve en overzichtelijke interieur als de reguliere A3.

    De-Audi-A3-Sportback-heeft-een-verstelbare-vlakke-laadvloerMotoren

    De Sportback krijgt nieuwe motoren waaronder een 1.4 TFSI (110 g/km)met uitschakelbare cilinders en een 1.6 TDI (99 g/km). Het 1.4 motorblok is radicaal lichter geworden en weegt nu nog maar 107 kilogram in plaats van 128. We reden ook even in de handgeschakelde 1.2 TFSI. Deze motor doet het prima in de Sportback. Om, zeker in de bergen, continue over maximaal vermogen te beschikken is een automatische versnellingsbak een aanrader. Met de handbak moet je, vooral in korte, scherpe haarspeldbochten flink werken om in het juiste toerengebied te blijven. Het is meer regel dan uitzondering dat je bij een rustig tempo terug naar de eerste versnelling moet. Neem je zo’n haarspeldbocht in de tweede versnelling te langzaam, dan trekt de 1.2 het niet meer en val je stil.

    Een automatische versnellingsbak in de 1.2 TFSI en 1.6 TDI zou een prettige optie zijn

    1.6 TDI 1:23

    Audi claimt voor de 1.6 TDI een brandstofverbruik van 1 op 26,3 onder andere door het minimaliseren van de interne wrijving in het motorblok en toepassing van piëzo-injectoren. Tijdens onze testrit haalden we het opgegeven verbruik niet. Dat komt door de bergachtige omgeving waarin we reden en de relatief korte testperiode. Ondanks de relatief lage CO2-uitstoot is de 1.6 TDI met 105 pk lekker sterk en soepel. Ook voor dit blok geldt dat een DSG een prettige optie zou zijn. Al heeft de diesel minder moeite met korte scherpe bochten dan de 1.2. De 2 liter TDI met 184 pk is een uitzondering. Deze motor is soepel en sterk genoeg om met (veel) minder schakelen zeer goed te presteren. Ook in die korte, scherpe en langzame haarspeldbochten.

    Audi-A3-Sportback-interieur90 kilo lichter

    Een belangrijke factor voor een lager brandstofverbruik, is volgens Audi het gewicht van de auto. Ondanks een iets langere carrosserie en grotere wielbasis, is de A3 Sportback gemiddeld 90 kilo lichter dan zijn voorganger. Audi bespaarde onder andere 37 kilo door toepassing van aluminium en hoogwaardige staalsoorten. Belangrijke winst werd ook behaald uit het interieur en de motoren. De Audi A3 Sportback wordt gebouwd op het multifunctionele MQB platform van de Volkswagen groep.

    De 1.2 TFSI heeft in bochten de neiging om iets over de achterwielen weg te rollen

    Rijden

    Het stuurgedrag van de 1.2 TFSI wijkt iets af van de overige modellen. Mede door de torsie-(achter)as en hogere banden heeft de 1.2 in bochten de neiging om iets over de achterwielen weg te rollen. De modellen met zwaardere motoren en multilink ophanging hebben een neutraler stuurgedrag en voelen daardoor sportiever aan. De wegligging is bij alle gereden motoren (1.2 benzine, 1.6 diesel en 2 liter diesel goed. De A3 Sportback laat zich niet snel van de wijs brengen en is zeer voorspelbaar.

    Door-de-diffuser-oogt-de-Audi-A3-Sportback-sportiefConclusie

    De tweede generatie Audi A3 Sportback krijgt van ons een dikke acht. De auto oogt sportief en rijdt ook zo. In de sportback zitten nu ook de achterpassagiers riant. De prestaties zijn, ook met de 1.2 TFSI benzinemotor tiptop in orde. Als je het geld ervoor hebt, is de A3 Sportback minimaal de overweging waard.

    Plus
    + Uitstraling
    + Wegligging
    + Premium gevoel

    Min
    – 1.2 TFSI en 1.6 TDI met handbak in korte haarspeldbochten

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleIntroductie Honda Civic 1.6 i-DTEC
    Next Article Autotest Mazda6 Sportbreak 2.0 165 pk 6MT GT-M

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?