De keywords van de Smart fortwo en de Smart forfour zijn Urban Joy en Urban Mobility. Deze keywords zorgden ervoor dat de voorgeprogrammeerde route in de navigatie van Utrecht naar Amsterdam ging. De Urban modus in het hoofd dan ook op *aan* en karren maar!

Ondanks dat ik ben opgegroeid in een stad heb ik een gruwelijke hekel ontwikkeld aan het rijden door Amsterdam. Overal komen fietsers, brommers, voetgangers en trams vandaan. Toch geeft de Smart een lekker stevig gevoel en heb je al snel het idee dat je overal tussendoor en langs kunt omdat hij super wendbaar is, kort draait en vlot optrekt. De Smart heeft de kleinste draaicirkel in zijn segment, en klein is hij! Het is even wennen dat je dicht op de voorwielen zit en je meteen ook met je lijf de bocht om gaat met sturen maar het duurt niet lang of het is heel gewoon.

Het is even wennen dat je dicht op de voorwielen zit en je meteen ook met je lijf de bocht om gaat met sturen.

In kleinere auto’s heb ik vaak het gevoel dat ik in een klein plastic autootje rondrijd maar met de Smart niet. Sterker nog, alles ziet er stevig uit met mooie materialen en de afwerking is erg netjes. Bovendien is de Smart uitgerust met allerlei veiligheidssystemen. De Smart roept een soort brutaliteit op, die je in een stad als Amsterdam best kunt gebruiken om van A naar B te komen. Het keyword Urban Joy komt dus inderdaad tot z’n recht.

inroductie-Smart-fortwo-en-forfour-interieur-fortwo-blauw

De ruimte in beide modellen vielen me erg mee. We reden met twee personen en ik heb geen seconde het gevoel gehad dat ik bijna op schoot of schouder-schouder zat. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de extra 10 centimeter in de breedte die de nieuwe Smart heeft gekregen om het comfort te verbeteren. Met mijn 1 meter 83 zat ik ook niet klem met mijn knieën onder het stuur of met mijn haren tegen het dak te kriebelen. In de Smart forfour heb je 2 zitplaatsen achterin waar je best twee volwassenen passen. Het is natuurlijk geen limousine maar met een Smart rijd je denk ik ook niet naar Oostenrijk, dus het voldoet prima.

De keuze is reuze

De Smart fortwo en de Smart forfour zijn nu alleen nog met handgeschakelde bak maar rond april 2015 wordt de automaat verwacht. De fortwo en forfour zijn verkrijgbaar in een 71 en 90 pk variant. Naast de variaties in motorvermogen is de keuze echt reuze bij de Smarts en kun je kiezen uit drie uitrustingspakketten: de Passion, Prime en Proxy, met elk hun eigen lijstje extra’s. Naast deze drie varianten heeft de Smart een Limited edition. De edition#1 (number one) met een verlaagd onderstel, 16 inch lichtmetalen velgen, panoramadak en nog meer moois. Deze is slechts een beperkte periode beschikbaar.

Speciale Nederlandse edities

Alsof het nog niet genoeg was kun je ook kiezen voor de Essential edition. Deze Smart is op de standaard uitvoering uitgebreid met het Cool & Audio pakket. De tweede Nederlandse special is de Joy edition. Deze is op basis van de Passion en heeft daarnaast het Cool & Audio pakket, smartphonehouder, comfort pakket, afsluitbaar dashboardkastje, vloermatten en bagageruimafdekking. Deze twee versies zijn speciaal voor de Nederlandse markt. Ik vind een vanafprijs van 10.795 euro best veel geld voor een auto in dit segment, maar de Smart is wel af en van goede kwaliteit.

10.795 euro is best veel geld voor een auto in dit segment, maar de Smart is wel af en van goede kwaliteit.

Er rammelt niets en het ziet er allemaal gelikt uit. De auto heeft standaard een zijwindassistent maar ik vraag me dan gelijk af hoe vaak je weggeblazen wordt in de stad, waar de Smart toch eigenlijk voor bedoeld is. Op de Afsluitdijk heeft het misschien wel zin. De automatische afstandsregeling is tegen meerprijs te krijgen maar de auto heeft zo’n kort neusje dat als je het gevoel hebt bumper te kleven er eigenlijk nog een Smart tussen past. De spoorassistent is handig als je toch stiekem met je telefoon zit te rommelen en je zonder knipperlicht te gebruiken van baan dreigt te wisselen en dat volgens de auto niet de bedoeling is. Ik vind het een bemoeiallerig piepje maar dat komt omdat ik op een ruime A2 ook wel eens zonder knipperlicht opschuif naar de rechter baan.

inroductie-Smart-fortwo-en-forfour-foto-smarts-oranje-blauw

Hou je van een lekker eigen muziekje? Dan pak je er ook nog een JBL Soundsystem bij en je telefoon gaat dan in de smartphonehouder en op die smartphone heb je natuurlijk de App geïnstalleerd die jou wijst waar de dichtstbijzijnde Smart geschikte parkeerplaats is. Deze data komt vanuit de “Smart community” die steeds groter wordt.

Niks voor mij

Gelukkig woon ik in een dorp en is zo’n klein ding echt helemaal niets voor mij, maar het is een prima auto en als ik de centen had en in de stad woonde wist ik het wel. Dan nam ik een edition #1 met het hele boekje erop en het JBL soundsystem erin. Urban Joy snap ik dan wel.

Bekijk meer foto’s van de Smart fortwo en forfour op onze Facebook-pagina.

 

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: