Hyundai heeft grootse ambities en wil in 2020 de groenste autofabrikant ter wereld en het grootste Aziatische automerk in Europa zijn. De toekomst is volgens de Koreaanse autofabrikant elektrisch en investeert daarom de komende jaren miljarden in 22 zuinige tot zeer zuinige hybride, plug-in hybride, elektrische en brandstofcel auto’s.

hyundai-ioniq-electric-driving-dutchmanHiermee wil Hyundai dat binnen vier jaar 40 procent van zijn gamma elektrisch aangedreven is. Mark reed recent met de IONIQ hybride waar nog een benzinemotor in zit. In 2017 komt er een plug-in versie en vanaf eind 2017 introduceert Hyundai een nieuwe generatie waterstofauto’s en meer elektrische aandrijfsystemen in nieuwe modellen. Maar zo ver zijn we nog niet, ik was aanwezig bij de introductie van de volledig elektrische Hyundai IONIQ electric.

Elektrificatie is de oplossing

Volgens Hyundai is elektrificatie de oplossing om de luchtkwaliteit te verbeteren. “Met elektrificatie voldoen we aan het internationale beleid om de luchtkwaliteit te verbeteren, realiseren we een gemiddelde uitstoot van 95 gram CO2 per kilometer, verlagen we de uitstoot in Nederland drastisch en stimuleren we een scherpere bijtelling”, aldus Hyundai directeur Bas Wibier. “Bovendien kiest de lease- én particuliere klant steeds milieubewuster en wil hij duurzame, praktische en schone auto’s.”

hyundai-ioniq-electricHyundai heeft in de IONIQ duurzame en biologisch afbreekbare materialen gebruikt. In de zachte interieurdelen zit 25 procent suikerriet. Voor de harde interieurdelen gebruikt Hyundai 10 procent natuurlijke materialen zoals houtzaagsel. Ongeveer 13 procent van de metallic look verf is gemaakt van sojabonen en in de hemelbekleding en het tapijt zit nog eens 20 procent suikerriet verwerkt.

En de Hyundai IONIQ electric?

Ja, daarvoor was ik bij de introductie, de elektrische Hyundai IONIQ electric. De Hyundai heeft volgens de New European Driving Cycle (NEDC) een actieradius van 280 kilometer. Maar we weten dat deze test nooit de realiteit toont. Hyundai bevestigt dit, maar zegt dat 200 kilometer rijden op één batterijlading mogelijk is. En dat rijden doet de IONIQ electric prima.

hyundai-ioniq-electric-driving-dutchmanDoor de tractiebatterij ligt het zwaartepunt van de auto laag, waardoor hij ondanks zijn conventionele wagenhoogte ook op nat en glad wegdek goed op de weg ligt, strak stuurt en groot en degelijk aanvoelt zonder lomp te worden. Hard rijden in Nederland mag niet en kan bijna nooit. Maar mocht je de ruimte en geen controles hebben dan kun je met een topsnelheid van 165 kilometer per uur lekker opschieten.

Rijplezier en comfort

Rijplezier en comfort zijn voor misschien wel de meeste mensen een belangrijke voorwaarde bij de aanschaf of lease van een auto. En daarin slaagt de Hyundai IONIQ electric. Het interieur van de electric onderscheidt zich van de hybrid door chique koperkleur accenten op de luchtroosters en het middenconsole en in de bekleding. In het interieur vind je verder mooie materialen en duidelijke en overzichtelijke voertuig- en entertainmentinformatie. Ik voelde mij in de IONIQ meteen thuis en dat zegt veel over deze auto.

hyundai-ioniq-electric-driving-dutchmanHet interieur van de IONIQ is ruim, volgens Hyundai de ruimste in zijn klasse. Achterin zit je met een gemiddelde lengte prima en er is veel plaats voor bagage in de kofferbak. Als je op de snelweg rijdt, valt het op hoe stil de IONIQ is. Windgeruis en bandengeluid zijn nauwelijks aanwezig. Vanzelfsprekend zit de IONIQ vol met systemen die de veiligheid bevorderen. Het totale rijplezierplaatje klopt helemaal.

Conclusie

De Hyundai IONIQ is een betaalbare, mooie en comfortabele auto met dito rijprestaties. Het enige waar ik mij bij de IONIQ continue aan stoor is de in mijn ogen afzichtelijke voorkant. Die is namelijk vlak want er zit geen grille in. Gelukkig kun je die tegen meerprijs de plastic delen voor en achter (foto bovenin artikel) veranderen. De hybride grille past ook op de neus van de electric.   

hyundai-ioniq-electric-driving-dutchmanMet de Hyundai IONIQ electric profiteer je voorlopig nog van vier procent bijtelling en subsidies van de Nederlandse overheid en in verschillende Nederlandse gemeentes. Je rijdt al in een elektrische IONIQ vanaf iets meer dan 32 duizend euro. Of de Hyundai dit jou waard is, ervaar je het beste door er eens een proefrit mee te maken.

Informatie

Merk: Hyundai
Model: IONIQ
Type: electric 
Aandrijving: elektromotor
Vermogen: 88 kW
Koppel: 295 Nm
Topsnelheid: 165 km/h
Transmissie: elektromotor
Gewicht: 1.420 kg
Prijs vanaf: 32.280 euro
Prijs gereden model: 32.280 euro  
Laadvermogen: 460 kilogram

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: