Ferrari viert 50 jaar aanwezigheid in Japan en onthulde speciaal voor deze gelegenheid de J50 roadster. De J50 is ontwikkelt door Ferrari’s Special Projects afdeling, er worden er slechts tien geproduceerd.   

De basis van de J50 is een 488 Spider met een speciale uitvoering van de Engine of the Year award winnende 3,9-liter V8 met een vermogen van 690 pk. De carrosserie is volledig nieuw en de motor van de tweepersoons Ferrari J50 roadster is vóór de achteras is geplaatst. Hiermee zijn de Italianen weer even terug met een targa carrosserie die in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw zeer geliefd was.

Helmvizier-effect

Met het ‘helmvizier-effect’ in de ramen refereert Ferrari naar de open Barchetta racewagens uit de jaren 50. De zwarte scheidingslijn die van de neus in de portieren overgaat doet denken aan de iconische GTO, F40 en F50 uit het vorige millennium. De motorkap is in het midden lager dan aan de zijkanten en geeft de J50 met de verhoogde wielkasten het gespierde uiterlijk van Ferrari’s die ook de motor achterin hadden liggen.

In het front van de auto zitten twee koolstofvezel luchtkanalen met daarboven full LED koplampen. Om de J50 zo aerodynamisch mogelijk te maken is de voorbumper volledig opnieuw ontworpen en de voorruit verlaagd om meer lucht over de auto naar de achterspoiler te leiden. De motor is door een transparante cover van buiten de auto zichtbaar. De cover is zo ontworpen dat hij ook fungeert als rolbeugel om de inzittenden te beschermen.  

Targa hardtop van koolstofvezel

Achter sieren vier achterlichten onder de achterspoiler. De diffuser heeft een uitstulping die geïnspireerd is op de naverbranders van een straalmotor. De J50 staat op 20 inch gesmede velgen die speciaal voor deze limited edition ontworpen zijn. De targa hardtop is gemaakt van koolstofvezel en bestaat uit twee delen die achter de stoelen opgeborgen kunnen worden.

De Ferrari J50 heeft een speciale in drie lagen gespoten rode kleur met een rood/zwart interieur met leer en Alcantara.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: