Ik rij motor om dat sensationele gevoel van accelereren, snelheid, remmen en sturen te beleven. Een gevoel dat je in verreweg de meeste auto’s nooit kan bereiken. Maar er zijn uitzonderingen, zoals de Jaguar F-Type Coupé SVR. Heel veel heftiger en intenser dan in deze brute krachtpatser, zal autorijden niet en misschien wel nooit meer worden.

Tekst maakt geen geluid, dus maakten we een filmpje voor je.  

De beleving die deze auto teweegbrengt is bijna onbegrensd. Niet alleen voor de bestuurder van deze auto, maar ook voor zijn volledige omgeving. En dat begint natuurlijk al bij zijn verschijning. Iedereen: jong, oud, man, vrouw, klein, groot, zwart, wit of paars, iedereen kijkt naar deze auto, of ze nu willen of niet. De reacties verschillen van zeer goedkeurende knikken en duimen door volwassenen tot luid gejuich en luidkeels “WOW” schreeuwende spelende kids en smartphone verslaafde pubers. En de reacties van iedereen zijn altijd positief.

Alles uit de kast

Nu was ik al onder de indruk van de prestaties van de F-Type S 3.0 V6, maar voor de SVR heeft Jaguar werkelijk alles uit de kast gehaald en geen optie onbenut gelaten om van deze auto een topproduct te maken. De SVR wordt gemaakt door Special Vehicle Operations, de tuning afdeling van Jaguar en Land Rover. Aan de buitenkant zie je dit al meteen aan het grote aantal carbon onderdelen zoals de standaard uitklapbare achtervleugel, het agressieve front, vette diffuser en twee uitlaten aan weerszijden.    

Dat de tuners van Jaguar alles op alles gezet hebben om het bijvoorbeeld de Mercedes AMG GT S lastig te maken, merk je al zodra je instapt. Je valt in de diep liggende kuipstoelen die elektrisch in alle standen verstelbaar zijn. Hoe groot of klein, dik of dun je ook bent, de meeste zullen er inpassen. En als je bijgekomen bent van de racy zithouding en het stuur -dat wat mij betreft iets kleiner mag zijn- vastpakt, voel je het: dit is bijzonder, héél bijzonder. Aan alles zie en voel je sportiviteit, kwaliteit én grote klasse, maar vooral racing, racing en nog eens racing. Deze F-Type straalt, ademt en ruikt sportiviteit.

Kick ass

En dan komt het moment suprême, het starten. Volgens velen is het geluid van de V-zescilinder F-Type al geweldig en een van de mooist klinkende motorblokken. Maar die mensen hebben het geluid van de 5.0-liter V-achtcilinder SVR met Supercharger nog niet gehoord. Zodra je de startknop indrukt lijkt het alsof er een hongerige Jaguar, die maanden niet gegeten heeft, tot leven komt. Een rauw donker gegrom en gebulder verdooft al het andere geluid. Je hoort, voelt, ervaart alleen de JAG, die tegen je lijkt te zeggen: Goodmorning Sir, let’s kick ass.

Maar hoe lekker het voorspel van de F-Type V8 SVR ook is, zijn hoogtepunten zijn tientallen keren fijner. Ik heb in mijn leven met heel wat snelle auto’s en motoren gereden waaronder de Tesla Model S P90DL met ludicrous mode. De acceleratie van deze elektrische krachtpatser is bizar, maar het lekkerst is toch als er mechanische krachten voelbaar en atmosferische geluiden hoorbaar zijn.

En kick ass is wat de Jaguar doet. Ongeacht op welke snelheid en in welke versnelling je namelijk ook gas geeft, de JAG wil maar één ding, en dat is heel snel en hard vooruit. De reactie van de motor op de beweging van je rechtervoet is fenomenaal. Als je voor het motormanagement een versnelling te hoog zit, schakelt de automatische 8-traps versnellingsbak naadloos en onvoelbaar snel terug om de motor in zijn sterkste toerengebied te krijgen en je af te schieten. Ik heb de F-Type tijdens mijn rit naar de Duitse Eifel en terug niet één keer kunnen betrappen op een onregelmatigheid.

Lust voor je organen

Hoewel de Jaguar waarschijnlijk (veel) beter tot zijn recht komt op het circuit, is hij ook op de Autobahn erg fijn. Het comfort van de SVR is namelijk best hoog en ondanks zijn zeer strakke onderstel en fenomenale wegligging, kun je met de auto hard gaan zonder het gevoel te krijgen dat je in een onafgeveerde koets of een kart zit. De fun op de snelweg zit ‘m vooral in het feit dat iedereen wil zien wat er achter hem zit en aan de kant gaat om je in te laten halen, met open mond, omgedraaide nekken en smartphones in de aanslag voorbij te laten gaan.

Als de ruimte er is, geef je gas. En ik ken zelfs maar weinig motorfietsen die al accelererend voor zoveel beleving en emotie zorgen. Het is een lust voor al je organen om de SVR continue flink de sporen te geven. En mocht je onverhoopt een keer heel hard moeten remmen, geen probleem. Het optionele Jaguar performance carbon ceramic brake pack zorgt voor zoveel vertraging dat je het gevoel krijgt tegen een muur aan te rijden, zo snel vertraagd de Jaguar.

Conclusie           

De Engelsen hebben zo veel emotie, geluid, kracht en grip in de Jaguar F-Type Coupé SVR auto weten te pompen, dat het me zou verbazen als er in deze klasse überhaupt wel een auto is die zo veel bij zijn berijder los weet te maken. Emotie, bruutheid en grofheid in combinatie met zijn uitgesproken design en veelzijdige karakter maken van rijden met deze auto een echte beleving. Als je op zoek bent naar een ECHTE rijdersauto, dan kun je niet om deze auto heen.

Informatie

Merk: Jaguar
Model: F-Type SVR 5.0 V8 SC AWD AUT. 575
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 5.000 cc V8
Vermogen: 575 pk
Koppel: 700 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 3,7 seconden
Topsnelheid: 322 km/u
Versnellingsbak: 8 v., sequentiële automaat
Gewicht: 1.705 kg
Prijs vanaf:  98.910,00 euro (V6 SC 340 aut.)
Prijs gereden model: 236.524,00 euro

 

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: