Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Jaguar XE in vaarwater Duitse premiums

    Auto 22-08-2015Geen reacties

    Jaguar Nederland is er heel helder over, met de Jaguar XE begeven de Britten zich in het vaarwater van de Duitse premiums Audi A4, BMW 3-serie en Mercedes-Benz C-Klasse.

    De importeur ziet niettemin slechts één echte concurrent: BMW. En Jaguar gaat de concurrentie aan op het punt waarop de Dreier al sinds jaar en dag heer en meester is: de Jaguar XE zou het stokje van de beste rijdersauto in zijn klasse moeten overnemen. Een boude claim, die op voorhand lastig te toetsen lijkt gezien de beperkte periode waarin ik de XE aan de tand mag voelen.

    Jaguar XE 01 Driving-DutchmanNiks soberheid!

    Maar het moet gezegd, de eerste indruk is goed. Erg goed. Volledig in het zwart uitgedost staat de testauto te glimmen in de zon. Met zijn grote grille en 19 inch glossy lichtmetaal nader ik hem voor de zekerheid van opzij. Qua agressieve uitstraling, traditioneel ook een paradepaardje van de Beiers, staat het alvast 1-0 voor Coventry. Na het indrukken van de startknop komt de draaiknop voor de automaat uit de middenconsole omhoog. Volstrekt zinloos, maar oh zo mooi. Frivoliteiten die het allemaal wat minder klinisch en sober maken, en dat mag best.

    Wie stapt er nu niet liever glimlachend in plaats van gapend in voor het dagelijkse ritje van A naar B? Zonder het interieur heel uitgebreid te bestuderen is al direct duidelijk dat Jaguar niet heeft beknibbeld op het materiaalgebruik. De lederen standaardstoelen met hun lange zit bieden uitstekende zijsteun voor benen en rug, en houden je stevig op je plek. Bij menig merk zouden ze probleemloos voor sportstoelen kunnen doorgaan.

    Jaguar XE 03 Driving-DutchmanCockpitgevoel

    Een sierstrip in glanzend ebbenhout (of een van de andere zes opties zo je wilt) loopt achter het dashboard langs en sluit met een fraaie ronding aan op de voorportieren. De voorruit lijkt hierdoor wat extra op je af te komen, wat samen met de wat naar binnen buigende A-stijl voor een compact cockpitgevoel zorgt. Het glanzende houtfineer komt ook rond de automaatbediening in de middenconsole terug. Een knipoog naar de stijlvolle Jaguars uit vervlogen tijden.

    Het infotainmentsysteem laat zich naar keuze bedienen via het aanraakscherm, met knoppen aan weerszijden, of door je stem. Het systeem dat ook door concerngenoot Land Rover wordt gebruikt is intuïtief, reageert snel en is duidelijk afleesbaar. Het lijkt op maat gemaakt voor de XE, al zou een iets hoger geplaatst scherm met name voor navigatiedoeleinden handiger zijn.

    “De Jaguar XE is een volwaardig D-segment alternatief met een uitermate geslaagde balans tussen de sportiviteit van BMW en het ultieme comfort van Mercedes-Benz.”

    Via de InControl applicatie op je mobiele telefoon ben je in staat om de locatie van je auto te achterhalen en kun je op afstand de klimaatbeheersing regelen, controleren of je je Jag nou wel of niet had afgesloten, en wanneer je weer richting tankstation moet. In geval van diefstal is ook tracking functionaliteit beschikbaar via deze app.

    Jaguar XE 02 Driving-DutchmanSmooth

    We rijden de XE met de lichtste benzinemotor, maar met 200 pk en in combinatie met de automatische transmissie en zijn acht verzetten is dat bepaald geen straf. Wil je meer, dan is er nog een 240 pk viercilinder of een V6 met 340 pk (die we uit de F-Type kennen). Handmatig schakelen kan alleen met een diesel, naar keuze met 163 of 180 pk. Beide varianten zijn ook als automaat leverbaar. De 200 pk is voor dagelijks gebruik in ons land meer dan genoeg en biedt zowel comfort als prestaties afhankelijk van je behoefte of gemoedsstemming. Maar zelfs in de meest agressieve Performance rijstand is het rijgedrag ongekend smooth.

    De Jag zweeft haast over oneffenheden, maar nooit zo dat je je het gevoel met de weg verliest. En in bochten durf ik ook op dag twee al tot het (uiteraard elektronische) gaatje te gaan. De precisie in het elektrisch bekrachtigde stuur is indrukwekkend en kan zich – bijna – meten met de hydraulische stuurbekrachtiging uit eerdere modellen uit de Beierse stal en is minimaal gelijkwaardig aan die van de huidige (ook elektrisch bekrachtigde) Dreier. De hoge fluittonen van de turbo dringen bij stevig accelereren door in de cockpit, die verder aangenaam stil is door de prima isolatie tegen rijwind en bandengeluid.

    Jaguar XE 05 Driving-DutchmanGroentelade

    Na het eerste ritje loop ik eens om de middenklasser heen en moet ik mezelf even in mijn arm knijpen bij de aanblik van de stijlvolle, maar in vergelijking met zijprofiel en voorzijde iets anoniemere achterzijde. Jaguar! De Britse sound engineers hebben peentjes gezweet om een fraai klinkend motorgeluid te produceren en vervolgens verbergen jullie de uitlaatpijpen achter een kunststof groentelade? In vredesnaam!

    De brochure erop naslaan leert dat je als koper wat dieper in de buidel zult moeten tasten voor een zichtbare uitlaat: bij de lichtst gemotoriseerde diesel- als benzineversie is het geen optie. Bij de sterkere diesel krijg je twee pijpjes aan de linkerzijde en bij de 240 en 340 pk benzine heb je er eentje links en eentje rechts. Onze testbolide in übersportieve trim met zijn gettozwarte velgen schreeuwt in ieder geval om meer dan dit reepje kunststof onder de achterbumper.

    Jaguar XE 04 Driving-utchmanNiets te klagen

    Achterpassagiers hebben het in de XE niet al te ruim. Met zijn dalende daklijn toucheer je met een lichaamslengte vanaf zo’n 1.80 meter het dak. Iets meer onderuit zitten is alleen een optie als ook de bestuurder of voorpassagier niet langer dan gemiddeld zijn. Gelukkig wil je in de XE maar één ding: achter het stuur. En als je dat niet mag, dan ben je of nog in de groei en heb je dus achterin niets te klagen, of moet je er zelf maar een kopen.

    De vloer van de bagageruimte van de achterwielaangedreven XE is niet helemaal vlak. Boven de achterwielen knikt de vloer wat omhoog, wat er een beetje knullig uitziet. Met 455 liter heb je ook net iets minder ruimte dan in de Duitse concurrenten (alle 480 liter). En – weer net als bij die ene concurrent – is een neerklapbare achterbank niet standaard inbegrepen. Aangezien er (godzijdank) geen stationwagon valt te verwachten van de XE, even iets om op te letten als je de optielijst doorspit. Overweeg dan trouwens ook een upgrade van het ‘mwah-mwah’ standaard geluidssysteem naar de luxe Meridian-variant.

    Jaguar XE 06 Driving-DutchmanKeuzes

    Zakelijk rijdend Nederland kiest sinds jaar en dag voor het toch wat grijs en grauwe Duitse premium. Met de XE biedt Jaguar een volwaardig D-segment alternatief met een uitermate geslaagde balans tussen de sportiviteit van BMW en het ultieme comfort van Mercedes-Benz. Zonder een moment schizofreen aan te voelen en met het unieke karakter van de Britse motoring traditie.

    Jaguar wringt zich met de XE in het vaarwater van de Duitse premiums. Wil je met jouw XE comfort en stijl benadrukken, dan kies je voor British Racing Green of chique blauwzwart Celestial Black. Ga je voor sportiviteit, doe dan je inspiratie op uit de foto’s van onze testauto of neem ‘m in knallend Bluefire of Italian Racing Red. Het is haast jammer dat je de kleur wél moet kiezen…

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.999 cc
    Gem. opgegeven verbruik: 7,5 l/100 km
    Vermogen: 200 pk
    Koppel: 280 Nm
    Topsnelheid: 237 km/h
    Versnellingsbak: achttraps automatische transmissie
    Gewicht: 1.530 kg
    Prijs vanaf: € 39.990

    Plus
    + Imago en uitstraling
    + Interieurvormgeving
    + Balans tussen sportiviteit en comfort

    Min
    – Verborgen uitlaatpijpen bij ‘instap’ motorisering
    – Kwaliteit standaard geluidssysteem

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleVoorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief
    Next Article Volvo V40 D4 Carbon Edition, met recht een unieke V40

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?