Een andere titel kan ik gewoon niet bedenken voor mijn review over de Jeep Grand Cherokee. Jeep bestaat 75 jaar en voor die gelegenheid reed ik met de 3.0 CRD 75th Aniversary 4WD – 8AT edition van het brute beest.

Het brute is een combinatie van factoren. Ik zal bij het begin beginnen. Het is geen geheim dat ik een enorme fan van grote dikke SUV’s ben. Recent reed ik met de Land Rover Range Rover Sport, een tijdje geleden alweer met de Nissan X-TRAIL, Hyundai Tucson en alweer een jaar geleden met de Mercedes-Benz GLC.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 75th Aniversary 4WD – 8AT - Driving-Dutchman11Jeep of Range Rover?

De Nissan en Hyundai koop ik als ik tot 30 duizend euro te besteden heb en de Mercedes als mijn budget niet verder rijkt dan 55 duizend euro. En dan de Range Rover, die heeft mijn hart gestolen als upperclass chique alledaags vervoermiddel waar je in het weekend ook mee het terrein in kunt duiken. Maar dan de Jeep…

De keuze tussen de Range Rover en de Jeep wordt lastig. Als ik genoeg geld zou hebben, zou ik ze allebei kopen. De Range Rover om de hierboven genoemde reden. En de Jeep dan? Nou, dat is simpel. De Grand Cherokee is en blijft een van de ruigste, bruutste en stoerste SUV’s die er te koop is. In de Range Rover voel ik me deftig en de man ‘die het gemaakt heeft’. In de Jeep ben ik de ruige stoere kerel die deze auto gekocht heeft omdat hij er hard voor gewerkt heeft en omdat ik een statement wil maken.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 75th Aniversary 4WD – 8AT - Driving-Dutchman02Golf GTE wint stoplichtsprint

De Jeep rijdt namelijk fantastisch en ziet er geweldig uit. Over het uiterlijk mag je zelf oordelen, over het rijden het volgende… Om te beginnen de motor. Dat is een volbloed Italiaanse 3.0-liter V6 diesel van VM Motori. Jeep moederbedrijf Fiat heeft VM ooit eens gekocht en gebruikt de dikke diesel nu in onder andere de Grand Cherokee.

Hoewel de 3.0-liter V6 diesel 250 pk vermogen en 570 Nm trekkracht heeft, in 8,2 seconden van nul naar 100 sprint en 2.300 kilo trekt, geeft een Golf GTE geeft je tijdens een stoplicht-sprint lachend het nakijken. Maar daar gaat het tegenwoordig al lang niet meer om. We rijden rustig en willen zo relaxt mogelijk van A naar B komen. De Grand Cherokee is zo comfortabel, dat je niet merkt dat hij zo snel is. De auto is gemaakt om rechtdoor te rijden, op welke snelheid maakt niet uit. In bochten voel je de kilo’s hun werk doen en proberen ze de kolos rechtdoor te sturen. Daar dus maar een beetje rustig aan doen en een sportwagen kopen als je net als Max Verstappen in zijn RedBull wil hoeken.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 75th Aniversary 4WD – 8AT - Driving-Dutchman16Relaxtheid is sleutelwoord

Nee, relaxtheid is het sleutelwoord bij Jeep. Een fraai interieur, nauwelijks minpunten en gewoon lekker rijden. Daar gaat het in ieder geval bij mij om. En ik denk dat de Jeep, net als de Range Rover Sport prima zijn mannetje zal staan in het terrein. Of met een aanhanger, of in de sneeuw als je op wintersport gaat. Het zijn maar een paar van de redenen waarom je eens met de brute Jeep Grand Cherokee zou moeten gaan rijden als hij in je begroting past. Laat me dan wel even weten wat je er van vond en of je de auto gaat kopen @rjwblom op Twitter!    

Min
– Who cares

Plus
– I care     

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 75th Aniversary 4WD – 8AT - Driving-Dutchman17Informatie
Merk: Jeep
Model: Grand Cherokee          
Type: 3.0 CRD 75th Anniversary 4WD – 8AT
Gewicht: 2.303 kg
Prijs: vanaf € 80.640,- 
Prijs testauto: € 98.495,- 
Motor: 2.987 cc V6, 250 pk
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: 8 v., automaat
Topsnelheid: 202 km/h
Opgegeven gemiddeld verbruik: 6,5 l/100km
CO2-uitstoot: 198 g/km
Energielabel: G
Garantietermijn: 3 jaar, 100.00 km
Carrosserie: 5-deurs, SUV
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvermogen: 646 kilo

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 75th Aniversary 4WD – 8AT - Driving-Dutchman13

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: