Als je in iets écht aparts wilt rijden, dan is de Jeep Renegade Trailhawk in de kleur legergroen wellicht een optie voor je. Ik reed met de diesel 9-traps automaat en permanente vierwielaandrijving. Hoewel ik in het begin even flink moest wennen, stapte ik er na een paar dagen met veel plezier in om een (extra) rondje te rijden.

Jeep Renegade Trailhawk Driving-Dutchman achter zijDe Jeep voelt aan alsof het een zware terreinwagen is en in dat terrein staat hij ongetwijfeld zijn mannetje. Ik heb slecht een bebladerd modderig bospad genomen, en die uitdaging heeft de Trailhawk glansrijk doorstaan. Samen met de winterbanden op een gladde ondergrond is ie een veilige combinatie. Mijn ervaring was in ieder geval voldoende om te beseffen dat je met deze auto zorgeloos op wintersportvakantie kunt gaan.

Jeep Renegade Trailhawk Driving-Dutchman dashboardRobuust onderstel Het onderstel met zijn permanente vierwielaandrijving voelt stevig aan. De demping is robuust, maar zonder dat de Jeep oncomfortabel wordt en drempels en korte hobbels worden soepel gladgestreken. Het rijcomfort van de Renegade is in orde, alleen op de snelweg voel je door het stijve chassis de oneffenheden wat meer dan in een luxewagen. De goed-zittende stoelen verzorgen een groot deel van het fijne comfort.

Jeep Renegade Trailhawk Driving-Dutchman achterinDe grove dieselmotor is sterk, soepel en trekt de Trailhawk lekker van zijn plek. Je voelt en hoort het blok echter wel, hoewel het geluid niet irritant te noemen is. Een trilling in de motor zorgt echter tussen 1.500 en 1.800 toeren -een toerental waar de diesel samen met de negentraps automaat zich regelmatig begeeft- voor een lichte resonantie. Al met al is de Trailhawk een auto met een eigen en uniek karakter.

Jeep Renegade Trailhawk Driving-Dutchman bagageruimteRust en ruimte

Ondanks zijn hoekige vorm en rechtopstaande voorruit is er opvallend weinig windgeruis te horen in de Trailhawk. Daarbij geeft het audiosysteem een goed geluid en met de radio iets harder, hoor je de motor ook niet meer. Het multimediasysteem is overzichtelijk en eenvoudig te bedienen, waarbij de bediening van de voorkeuzekanalen en het volume aan de achterkant van het stuur erg handig zijn.

Jeep Renegade Trailhawk Driving-Dutchman interieurDe stoelen van de Renegade zitten heerlijk en de positie achter het stuur is prima. Ruimte is er volop in de Jeep en als je geen reus bent, zit je op alle plekken ruim. Voor bagage is er ook flink wat ruimte beschikbaar, waardoor de Trailhawk een prima reisgenoot is. Lange afstanden zijn een peulenschil, ongeacht je voor- of achterin zit.

Jeep Renegade Trailhawk Driving-Dutchman zijkantSamenvatting

Helemaal Jeep zoals vroeger wordt een Jeep nooit meer. De Renegade Trailhawk is zo modern geworden, dat zijn rijgedrag op dat van een luxewagen is gaan lijken. Maar omdat de dieselmotor nog lekker bromt en een beetje trilt en omdat je in deze uitvoering het gevoel krijgt dat je in een terreinauto rijdt, noem ik deze Jeep weer een beetje een échte Jeep.

Jeep Renegade Trailhawk Driving-Dutchman portierDe prijs van 47 duizend euro voor deze Jeep Renegade is fors. De Trailhawk beschikt dan wel over offroad capaciteiten dankzij het standaard gemonteerde Active Drive Low-systeem, een grotere bodemvrijheid, speciale bumperpanelen aan de voor- en achterzijde en 17-inch aluminium offroad velgen met terreinbanden. Maar je stapt al in deze bijzonder uitziende auto vanaf bijna 23 duizend euro. Dan rij je in een heel aparte auto met veel ruimte en voldoende luxe aan boord voor een onbezorgde korte of lange reis. Want rijden doen alle Jeep Renegades fijn.

Jeep Renegade Trailhawk Driving-Dutchman frontPlus
+ Ruimte
+ Authentiek
+ Rijeigenschappen

Min
– Prijs gereden uitvoering
– Geluid dieselmotor

Jeep Renegade Trailhawk Driving-Dutchman volInformatie

Merk: Jeep Model: Renegade Trailhawk
Type: 2.0 MultiJet 4WD A9
Prijs vanaf: € 22.990,-
Prijs testauto: € 43.440,-
Motor: 4-cilinder diesel
Versnellingsbak: 9 v., automaat
Brandstof: Diesel
Opgegeven gem. verbruik: 5,9 l/100km
CO2-uitstoot: 151 g/km
Energielabel: G
Garantietermijn: 3 jaar, onbeperkt km
Euro NCAP sterren: niet getest
Topsnelheid: 182 km/h Carrosserie: 5-deurs, suv
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: 351/ 1.297 liter
Laadvermogen: 570 kilo
Onderhoudsbeurt: 20.000 km / ? jaar
Distributieriem: 120.000 km/6 jaar, in veel NL stadsverkeer 60.000 km/4 jaar Jeep Renegade Trailhawk Driving-Dutchman front hoog

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

9 reacties

  1. Unquestionably imagine that which you stated.
    Your favourite justification seemed to be at the web the simplest thing to keep in mind of.
    I say to you, I certainly get annoyed whilst other people think about worries that they plainly don’t recognize about.

    You controlled to hit the nail upon the top as neatly as outlined out the entire thing without having side effect ,
    other people can take a signal. Will probably
    be back to get more. Thanks

  2. I’ve been exdploring for a bit for any high quality articles or bloog posts in this kid of area .
    Exploring in Yahoo I eventually stumblled upon this web site.

    Studying this information So i’m happy to show that I have a very excellent uncanny
    feeling I foud out just what I needed. I such a lot no doubt will make certain to do not overlook
    this sire and give iit a look regularly.

  3. I’m really inspired together with your writing skills as smartly as
    with the layout in your weblog. Is that this a paid subject matter or did you modify it yourself?
    Anyway keep up the nice high quality writing, it is rare to see a nice weblog like this one these
    days..

  4. Hey There. I found your blog usijg msn. This is a very well
    written article. I’ll bbe sure too bookmark it annd return to read
    more of your usefu information. Thanks for the post.
    I’ll definitely return.

  5. you are really a just right webmaster. The site loading
    speed is incredible. It sort of feels that you are doing any unique trick.
    Also, The contents are masterpiece. you’ve done a fantastic task in this matter!

  6. Great blog you have got here.. It’s diffcult to find good quality writing like yyours nowadays.
    I seriously appreciate people like you! Take care!!

Laat een reactie na: