Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Jeep Renegade: zeer onderscheidend

    Auto 02-04-2015Geen reacties

    Jeep-Renegade-DrivingDutchman-frontWie was er geen fan van, of wie kan zich hem niet herinneren? De stoere, open en ruige Jeep Renegade met zijn dikke opzichtelijke rolbeugel, brede spatborden en dikke wielen.

    Hij is niet ruig meer, ook niet open en van de grote dikke rolbeugel en wielen is ook afscheid genomen. Wat nog wel steeds duidelijk zichtbaar is, is de karakteristieke grille met de zeven sleuven. En volgens de mensen die ik sprak is deze jongste serie Renegade nog altijd heel stoer. Ik weet niet of het toeval was dat vooral vrouwen (van zes tot zeventig) vooral deze mening deelden.

    Er is ongetwijfeld weer een grote groep mensen die de Renegade graag op de oprit zouden hebben staan. Ik zie dit model vooral als een kleine terreinauto, crossover en fun-ding in de categorie waarin onder andere ook de Mini Countryman, Citroën Cactus, Nissan Juke en Fiat 500X zich begeven. En op hetzelfde onderstel als van laatstgenoemde is de Renegade-koets gebouwd. En daar merk je niets van, want beide auto’s hebben hun eigen karakter en zullen elkaar verkoop-technisch niet in de weg zitten.

    Jeep-Renegade-DrivingDutchman-interieurMoederbedrijf Fiat noemt de Jeep Renegade een global car (wereldauto). Hij wordt in Italië geproduceerd en over de hele wereld verkocht. En het lijkt erop dat Europa (nog) niet de belangrijkste doelmarkt is. “De auto is wereldwijd een succes, er is niet één specifiek continent aan te wijzen waar hij het beter doet”, aldus Fiat Nederland.

    Gevoel alsof je in een terreinauto zit 

    Ik reed met de voorwielaangedreven Renegade. Fiat heeft het voor elkaar gekregen het rijgevoel van een terreinwagen te benaderen. Het onderstel is aan de stevige kant, maar het veer- en rijcomfort is goed. Ook voelt het tijdens het rijden of je in een hoge (terrein)auto zit. Hoewel de Renegade niet overdreven hoog op zijn wielen staat.

    De Renegade blinkt uit in ruimte, er is voor iedereen overal voldoende bewegingsvrijheid, in de lengte en breedte, maar vooral ook in de hoogte. Er kunnen zeker vier kratten boodschappen en een tas in de kofferruimte. Door zijn fijne zitpositie en ruimte is de het ook een leuke auto om wat langere reizen zoals vakantietripjes mee te maken. Ik heb er niet veel kilometers mee gereden, maar wel voldoende om de indruk te kunnen krijgen dat je flink door kunt tuffen met de auto. Daarnaast zit de hij vol met opties die het de inzittenden makkelijk en comfortabel maken.

    Jeep-Renegade-DrivingDutchman-heritageBuiten en binnen ademt de Jeep kwaliteit en luxe. De kwaliteit zie (en voel) je overal terug in de materialen in, op en rondom de auto. Het ruimtelijke gevoel wordt benadrukt door het grote panoramadak waarvan een deel aan de voorzijde elektrisch geopend kan worden. Wat echt heel gaaf is, is dat je het panoramadak ook kunt verwijderen en opbergen in de bagageruimte. Hoe cool is dat! Zo krijg je toch nog een beetje het gevoel van het rijden in de oude open Renegade terug.

    Ik ben onder de indruk van deze auto omdat het er weer één is die zich op zijn eigen manier onderscheidt van de concurrentie.

    Het enige nadeel dat ik heb ondervonden was de dikke A-stijl. Die zit af en toe nadelig in het zichtveld. De Renegade onderscheid zich in veel opzichten van andere auto’s. Tot in de kleinste details is er teruggekeken naar de oude Renegade. In het oog vallen onder andere de driehoeksruitjes in de voorportieren en de beugel in het dashboard waar de bijrijder zich aan vast kan houden. En in de achterlichten zie je een kruis dat je ook in de oude jerrycans vindt die het Amerikaanse leger vroeger gebruikte.

    Goede prestaties

    Eerder reden we al met de 1.600 cc MultiJet 120 pk, in deze Renegade lag de bekende 1.400 cc MultiAir viercilinder van Fiat. Deze motor heeft ruim voldoende prestaties voor de Renegade. Ik heb er alleen maar in Nederland mee gereden, maar ben ervan overtuigd dat deze soepele en pittige motor ook goed genoeg is om in Italië de Passo della Futa te doen. Hij trekt lekker snel op en heeft in een breed toerenbereik lekker veel trekkracht.

    Jeep-Renegade-DrivingDutchman-achterEr is voor iedereen een geschikte Renegade. Er is een 1.4 MultiAir turbobenzine met 140 pk en handgeschakelde zesbak of een automaat met dubbele koppeling. Daarnaast zijn er de 1.6 E-torq benzinemotor zonder turbo met 110 pk en handgeschakelde vijfbak en de 1.6 MultiJet turbodiesel met 120 pk en handgeschakelde zesbak. Ga je op vakantie naar de sneeuw, of wil je de Renegade gebruiken om een paardentrailer te trekken, dan is er de 2.0 MultiJet turbodiesel met 140 en 170 pk in combinatie met een handgeschakelde zesbak of een negentraps automaat. Vierwielaandrijving is leverbaar op de 1.4 MultiAir met automaat en de 2.0 MultiJet met handbak en automaat.

    Conclusie

    Ik ben onder de indruk van de Renegade omdat het er een is die zich op zijn eigen manier onderscheidt van de concurrentie. Het ontwerp is gewaagd, niet alledaags en wijkt af van het normale. Juist daarom zullen er weer hele volksstammen op dit eigenwijze model vallen en hem aanschaffen. En als ze voor deze auto kiezen, rijden ze in een degelijk en kwalitatief goed model.

    Ben je toe aan iets nieuws, kun je 23 duizend euro uit geven en wil je iets echt onderscheidends? Loop dan eens bij de Jeep-dealer binnen en vraag om een proefrit in de Renegade (klik hier voor een overzicht van de Nederlandse dealers)! 

    Bekijk meer foto’s van de Jeep Renegade op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens:
    Cilinderinhoud: 1.368 cc
    Cilinders/kleppen: 4/16
    Max. vermogen: 140 pk bij 5.000 tpm
    Max. koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 10,9 sec.
    Topsnelheid: 181 km/h
    Versnellingsbak: 6 versnellingen, handgeschakeld
    Gem. Verbruik: 6,0 l/100 km (1:16,7)
    Gewicht: 1.295 kg
    Prijs: vanaf € 24.990

    Plus
    + Ruim
    + Onderscheidend
    + Pittige motor

    Min
    – Dikke A-stijl

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleWordt het de Peugeot 308 SW GT-line 1.2 benzine of GT 2.0 diesel..?
    Next Article Hulde aan een klassieker: de Triumph Speed Triple 94

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?